Skoči do osrednje vsebine
Prijava v aplikacijo

Ste pozabili geslo?

Registracija

Predlagam vladi
Predlog z odzivom pristojne institucije

Predlog za uvedbo protikorupcijske aplikacije

2785 OGLEDOV 11 KOMENTARJEV

Ker je nadzor nad poročanjem o lobističnih stikih težko uveljaviti smo mnenja, da bi si pri tem lahko pomagali s tehnologijo. Menimo, da je po obsežnih debatah glede uporabe sledilnih aplikacij na področju boja proti nalezljivim virusnim boleznim napočil čas, da se podobno tehnologijo prične uporabljati tudi na področju boja proti korupciji. Korupcija je namreč bolezen celotne družbe, pogosto se jo označuje tudi kot »bolezen, ki se širi z vrha navzdol«.

Z namenom omejevanja korupcije, večje transparentnosti na področju lobiranja ter doslednejšem poročanju o lobističnih stikih zato predlagamo izdelavo posebne protikorupcijske aplikacije, ki bi sledila vse stike med potencialnimi lobisti in potencialnimi lobiranci.

Aplikacijo bi morali na mobilne telefone obvezno namestiti vsi funkcionarji, osebe odgovorne za javna naročila, direktorji direktoratov, člani odborov političnih strank, registrirani lobisti in predstavniki interesnih organizacij. Menimo, da to ne bi predstavljalo bistvenega posega v zasebnost, saj je odločitev za kandidaturo za funkcijo, registracija lobista in predstavništvo v interesnih organizacijah prostovoljno. Poleg tega morajo tako funkcionarji kot tudi osebe odgovorne za javna naročila že sedaj poročati lobistične stike, poročati svoje premoženjsko stanje, itd.

Aplikacijo pa bi na svoje mobilne telefone prostovoljno namestili poslovodje, člani poslovodstev ter zastopniki v gospodarskih družbah in javnih podjetjih, člani nadzornih svetov ter vse fizične osebe ki so neposredno ali preko drugih pravnih oseb z več kot 5% udeležene pri ustanoviteljskih pravicah, upravljanju ali kapitalu. Za te osebe bi bila namestitev aplikacije prostovoljna, morali pa bi jo imeti nameščeno vsaj tri mesece preden bi oni ali organizacije, ki jih zastopajo začeli poslovati z državo (državnimi organi in organi lokalne skupnosti) ter ves čas njihovega poslovanja z državo. Namestitev aplikacije bi bila tako pogoj za poslovanje s sektorjem država, za namestitev aplikacije in s tem poslovanje s sektorjem država pa bi se navedene osebe odločile popolnoma prostovoljno, kar posledično pomeni, da bi se za poseg v zasebnost odločile prostovoljno.

Aplikacija bi samodejno zabeležila vsak potencialni lobistični stik (stik med dvema mobilnima telefonoma), ki bi trajal več kot 5 minut ter ga samodejno poročala na strežnike v upravljanju Komisije za preprečevanje korupcije. Aplikacija bi zabeležila katere osebe so imele lobistični stik, kdaj in na kateri lokaciji je prišlo do stika ter koliko časa je trajal. Aplikacija bi uporabnika opozorila, da mora poročati lobistični stik v skladu z 68., 69. oziroma 71. členom Zakona o integriteti in preprečevanju korupcije. V tem primeru bi lobiranec v aplikaciji lahko podal podrobnejša pojasnila o lobističnem stiku (npr. kaj je bil namen in cilj lobiranja, ali je lobist lobiral za interesno organizacijo v kateri je zaposlen, itd.) oziroma podal prijavo o prepovedanih ravnanjih lobistov. Da bi preprečili izogibanje nadzoru na področju lobiranja z ugašanjem mobilnega telefona s strani uporabnikov, bi aplikacija na strežnike periodično pošiljala podatek, da je aktivna. Ti podatki ne bi vsebovali lokacije, pač pa samo identifikacijo uporabnika, s čimer bi se preverjalo le, ali je aplikacija aktivna ali ne.

Zabeleženi lobistični stiki ter potencialni lobistični stiki bi bili javno objavljeni, s čimer bi se zvečala transparentnost nejavnih vplivov na postopke javnega odločanja.

Glede na to, da Zakon o integriteti in preprečevanju korupcije že sedaj zahteva poročanje o lobističnih stikih in glede na prostovoljno naravo aplikacije, menimo, da omenjena aplikacija ne bi predstavljala bistvenega posega v zasebnost lobirancev in lobistov, pač pa bi samo olajšala poročanje in omogočila doslednejše uveljavljanje že obstoječih zakonskih določb glede lobiranja.

Mnenja smo, da v primeru lobiranja javni interes pretehta nad varovanjem osebnih podatkov, saj je lobiranje izvajanje nejavnega vplivanja na odločitev odločevalcev (lobirancev), ki so dejavni na področjih oblikovanja in sprejemanja zakonodaje ter javnih politik. Kot navedeno, pravno podlago za zbiranje in hrambo navedenih podatkov zagotavlja že Zakon o integriteti in preprečevanju korupcije, opisana aplikacija pa je tako zgolj tehničen pripomoček ki bi omogočil boljše uresničevanje in nadzor nad spoštovanjem že veljavnih določb ZIntPK, ki urejajo lobiranje.

Podrobnejša opredelitev in utemeljitev predloga se nahaja na: telefoncek.si/2020/07/14/predlog-za-uvedbo-protikorupcijske-aplikacije/

93 glasov

6 glasov

Če bo predlog prejel vsaj 30 glasov za in več glasov za kot proti, ga bomo poslali v obravnavo pristojnemu ministrstvu.

AVTOR M Matej Kovacic 2 predloga
STATUS PREDLOGA
  • PREDLOG POSLAN
  • KONEC OBRAVNAVE
  • ODGOVOR

Odgovor


7. 10. 2020

Odziv Ministrstva za pravosodje

Po pregledu besedila predloga ugotavljamo, da gre za materijo, ki jo delno ureja Zakon o integriteti in preprečevanju korupcije (Uradni list RS, št. 69/11, v nadaljevanju ZIntPK) in Zakona o varstvu osebnih podatkov (Uradni list RS, št. 94/07, v nadaljevanju ZVOP-1).

ZIntPK med drugim ureja tudi nadzor nad lobiranjem. Lobiranje je, skladno z ZIntPK, delovanje lobistov, ki za interesne organizacije izvajajo nejavno vplivanje na odločanje državnih organov in organov lokalnih skupnosti ter nosilcev javnih pooblastil pri obravnavi in sprejemanju predpisov in drugih splošnih aktov, pa tudi na odločanje državnih organov in organov ter uprav lokalnih skupnosti, ter nosilcev javnih pooblastil o drugih zadevah razen tistih, ki so predmet sodnih in upravnih postopkov ter postopkov, izvedenih po predpisih, ki urejajo javna naročila, in drugih postopkov, pri katerih se odloča o pravicah ali obveznostih posameznikov. Za dejanje lobiranja šteje vsak nejavni stik lobista z lobiranci, ki ima namen vplivati na vsebino ali postopek sprejemanja prej navedenih odločitev. Pri lobiranju gre sicer za običajen in zakonit sestavni del demokratičnega procesa sprejemanja predpisov, ki zakonodajalcu da možnost, da se pred sprejemom predpisa seznani tudi s praktičnimi potrebami in pomisleki bodočih uporabnikov predpisa, tem pa da možnost, da svoje interese uveljavljajo tudi v fazi sprejemanja predpisa. Lobiranje je ob upoštevanju omejitev, ki jih določa zakon, legitimna in za zakonodajni postopek koristna dejavnost.

Pri lobiranju je torej pomembna predvsem vsebina lobističnega stika, ne pa sam fizičen stik (bližina) lobista z lobirancem. Vsak fizičen stik še ne pomeni lobističnega stika, če se komunikacija oseb ne nanaša na obravnavo in sprejemanje predpisov in drugih splošnih aktov ali na odločanje državnih organov in organov ter uprav lokalnih skupnosti, ter nosilcev javnih pooblastil o drugih zadevah.

Po mnenju ministrstva bi predlagana aplikacija prekomerno posegla v zasebnost lobistov in lobirancev, saj bi podatke o (fizičnih) stikih zbirala ves čas, ne glede na vsebino teh stikov. Takšen poseg v zasebnost ni upravičen v kontekstu nadzora nad lobiranjem.

Za poročanje o lobističnih stikih je Komisija za preprečevanje korupcije pripravila spletno aplikacijo, ki lobirancem olajša izdelavo zapisa o lobiranju. Vsebino zapisov, ki jih prejme prek aplikacije, komisija redno objavlja na spletnih straneh aplikacije Erar. Na navedeni spletni strani so tako dostopni vsi podatki o lobističnih stikih, vključno s podatki o lobirancu, lobistu in namenu lobiranja, prav tako pa so na voljo podatki o načinu in kraju lobiranja. Menimo, da obstoječa spletna aplikacija ustrezno naslavlja pobudo predlagatelja v delu, v katerem je predlog sorazmeren in se nanaša na olajšanje poročanja o lobističnih stikih.

V preostalem delu predloga, ki se nanaša na funkcionalnost aplikacije glede avtomatskega beleženja stikov in opozarjanje na dolžnost poročanja, avtomatsko sporočanje podatkov Komisiji za preprečevanje korupcije in uporabo aplikacije kot pogoj za poslovanje z državo pa menimo, da bi uresničitev predloga pomenila prekomeren poseg v pravico do zasebnosti in da zaradi tega predlog ni primeren za nadaljnjo obravnavo.

Komentarji