Skoči do osrednje vsebine
Prijava v aplikacijo

Ste pozabili geslo?

Registracija

Predlagam vladi
Predlog z odzivom pristojne institucije

Predlog za uvedbo protikorupcijske aplikacije

2977 OGLEDOV 11 KOMENTARJEV

Ker je nadzor nad poročanjem o lobističnih stikih težko uveljaviti smo mnenja, da bi si pri tem lahko pomagali s tehnologijo. Menimo, da je po obsežnih debatah glede uporabe sledilnih aplikacij na področju boja proti nalezljivim virusnim boleznim napočil čas, da se podobno tehnologijo prične uporabljati tudi na področju boja proti korupciji. Korupcija je namreč bolezen celotne družbe, pogosto se jo označuje tudi kot »bolezen, ki se širi z vrha navzdol«.

Z namenom omejevanja korupcije, večje transparentnosti na področju lobiranja ter doslednejšem poročanju o lobističnih stikih zato predlagamo izdelavo posebne protikorupcijske aplikacije, ki bi sledila vse stike med potencialnimi lobisti in potencialnimi lobiranci.

Aplikacijo bi morali na mobilne telefone obvezno namestiti vsi funkcionarji, osebe odgovorne za javna naročila, direktorji direktoratov, člani odborov političnih strank, registrirani lobisti in predstavniki interesnih organizacij. Menimo, da to ne bi predstavljalo bistvenega posega v zasebnost, saj je odločitev za kandidaturo za funkcijo, registracija lobista in predstavništvo v interesnih organizacijah prostovoljno. Poleg tega morajo tako funkcionarji kot tudi osebe odgovorne za javna naročila že sedaj poročati lobistične stike, poročati svoje premoženjsko stanje, itd.

Aplikacijo pa bi na svoje mobilne telefone prostovoljno namestili poslovodje, člani poslovodstev ter zastopniki v gospodarskih družbah in javnih podjetjih, člani nadzornih svetov ter vse fizične osebe ki so neposredno ali preko drugih pravnih oseb z več kot 5% udeležene pri ustanoviteljskih pravicah, upravljanju ali kapitalu. Za te osebe bi bila namestitev aplikacije prostovoljna, morali pa bi jo imeti nameščeno vsaj tri mesece preden bi oni ali organizacije, ki jih zastopajo začeli poslovati z državo (državnimi organi in organi lokalne skupnosti) ter ves čas njihovega poslovanja z državo. Namestitev aplikacije bi bila tako pogoj za poslovanje s sektorjem država, za namestitev aplikacije in s tem poslovanje s sektorjem država pa bi se navedene osebe odločile popolnoma prostovoljno, kar posledično pomeni, da bi se za poseg v zasebnost odločile prostovoljno.

Aplikacija bi samodejno zabeležila vsak potencialni lobistični stik (stik med dvema mobilnima telefonoma), ki bi trajal več kot 5 minut ter ga samodejno poročala na strežnike v upravljanju Komisije za preprečevanje korupcije. Aplikacija bi zabeležila katere osebe so imele lobistični stik, kdaj in na kateri lokaciji je prišlo do stika ter koliko časa je trajal. Aplikacija bi uporabnika opozorila, da mora poročati lobistični stik v skladu z 68., 69. oziroma 71. členom Zakona o integriteti in preprečevanju korupcije. V tem primeru bi lobiranec v aplikaciji lahko podal podrobnejša pojasnila o lobističnem stiku (npr. kaj je bil namen in cilj lobiranja, ali je lobist lobiral za interesno organizacijo v kateri je zaposlen, itd.) oziroma podal prijavo o prepovedanih ravnanjih lobistov. Da bi preprečili izogibanje nadzoru na področju lobiranja z ugašanjem mobilnega telefona s strani uporabnikov, bi aplikacija na strežnike periodično pošiljala podatek, da je aktivna. Ti podatki ne bi vsebovali lokacije, pač pa samo identifikacijo uporabnika, s čimer bi se preverjalo le, ali je aplikacija aktivna ali ne.

Zabeleženi lobistični stiki ter potencialni lobistični stiki bi bili javno objavljeni, s čimer bi se zvečala transparentnost nejavnih vplivov na postopke javnega odločanja.

Glede na to, da Zakon o integriteti in preprečevanju korupcije že sedaj zahteva poročanje o lobističnih stikih in glede na prostovoljno naravo aplikacije, menimo, da omenjena aplikacija ne bi predstavljala bistvenega posega v zasebnost lobirancev in lobistov, pač pa bi samo olajšala poročanje in omogočila doslednejše uveljavljanje že obstoječih zakonskih določb glede lobiranja.

Mnenja smo, da v primeru lobiranja javni interes pretehta nad varovanjem osebnih podatkov, saj je lobiranje izvajanje nejavnega vplivanja na odločitev odločevalcev (lobirancev), ki so dejavni na področjih oblikovanja in sprejemanja zakonodaje ter javnih politik. Kot navedeno, pravno podlago za zbiranje in hrambo navedenih podatkov zagotavlja že Zakon o integriteti in preprečevanju korupcije, opisana aplikacija pa je tako zgolj tehničen pripomoček ki bi omogočil boljše uresničevanje in nadzor nad spoštovanjem že veljavnih določb ZIntPK, ki urejajo lobiranje.

Podrobnejša opredelitev in utemeljitev predloga se nahaja na: telefoncek.si/2020/07/14/predlog-za-uvedbo-protikorupcijske-aplikacije...

93 glasov

6 glasov

Če bo predlog prejel vsaj 30 glasov za in več glasov za kot proti, ga bomo poslali v obravnavo pristojnemu ministrstvu.

AVTOR M Matej Kovacic 2 predloga
STATUS PREDLOGA
  • PREDLOG POSLAN
  • KONEC OBRAVNAVE
  • ODGOVOR

Odgovor


7. 10. 2020

Odziv Ministrstva za pravosodje

Po pregledu besedila predloga ugotavljamo, da gre za materijo, ki jo delno ureja Zakon o integriteti in preprečevanju korupcije (Uradni list RS, št. 69/11, v nadaljevanju ZIntPK) in Zakona o varstvu osebnih podatkov (Uradni list RS, št. 94/07, v nadaljevanju ZVOP-1).

ZIntPK med drugim ureja tudi nadzor nad lobiranjem. Lobiranje je, skladno z ZIntPK, delovanje lobistov, ki za interesne organizacije izvajajo nejavno vplivanje na odločanje državnih organov in organov lokalnih skupnosti ter nosilcev javnih pooblastil pri obravnavi in sprejemanju predpisov in drugih splošnih aktov, pa tudi na odločanje državnih organov in organov ter uprav lokalnih skupnosti, ter nosilcev javnih pooblastil o drugih zadevah razen tistih, ki so predmet sodnih in upravnih postopkov ter postopkov, izvedenih po predpisih, ki urejajo javna naročila, in drugih postopkov, pri katerih se odloča o pravicah ali obveznostih posameznikov. Za dejanje lobiranja šteje vsak nejavni stik lobista z lobiranci, ki ima namen vplivati na vsebino ali postopek sprejemanja prej navedenih odločitev. Pri lobiranju gre sicer za običajen in zakonit sestavni del demokratičnega procesa sprejemanja predpisov, ki zakonodajalcu da možnost, da se pred sprejemom predpisa seznani tudi s praktičnimi potrebami in pomisleki bodočih uporabnikov predpisa, tem pa da možnost, da svoje interese uveljavljajo tudi v fazi sprejemanja predpisa. Lobiranje je ob upoštevanju omejitev, ki jih določa zakon, legitimna in za zakonodajni postopek koristna dejavnost.

Pri lobiranju je torej pomembna predvsem vsebina lobističnega stika, ne pa sam fizičen stik (bližina) lobista z lobirancem. Vsak fizičen stik še ne pomeni lobističnega stika, če se komunikacija oseb ne nanaša na obravnavo in sprejemanje predpisov in drugih splošnih aktov ali na odločanje državnih organov in organov ter uprav lokalnih skupnosti, ter nosilcev javnih pooblastil o drugih zadevah.

Po mnenju ministrstva bi predlagana aplikacija prekomerno posegla v zasebnost lobistov in lobirancev, saj bi podatke o (fizičnih) stikih zbirala ves čas, ne glede na vsebino teh stikov. Takšen poseg v zasebnost ni upravičen v kontekstu nadzora nad lobiranjem.

Za poročanje o lobističnih stikih je Komisija za preprečevanje korupcije pripravila spletno aplikacijo, ki lobirancem olajša izdelavo zapisa o lobiranju. Vsebino zapisov, ki jih prejme prek aplikacije, komisija redno objavlja na spletnih straneh aplikacije Erar. Na navedeni spletni strani so tako dostopni vsi podatki o lobističnih stikih, vključno s podatki o lobirancu, lobistu in namenu lobiranja, prav tako pa so na voljo podatki o načinu in kraju lobiranja. Menimo, da obstoječa spletna aplikacija ustrezno naslavlja pobudo predlagatelja v delu, v katerem je predlog sorazmeren in se nanaša na olajšanje poročanja o lobističnih stikih.

V preostalem delu predloga, ki se nanaša na funkcionalnost aplikacije glede avtomatskega beleženja stikov in opozarjanje na dolžnost poročanja, avtomatsko sporočanje podatkov Komisiji za preprečevanje korupcije in uporabo aplikacije kot pogoj za poslovanje z državo pa menimo, da bi uresničitev predloga pomenila prekomeren poseg v pravico do zasebnosti in da zaradi tega predlog ni primeren za nadaljnjo obravnavo.

Komentarji




  • G Gd1

    Malo sanjamo z odprtimi očmi nede.. :) To bodo tebi namestili čip v možgane če boš zgoljufal za 2 centa kaj, ne pa sebi.

     

  • z znalček

    Bedarija. Obstaja neskončno možnosti za izogib beleženju stika. In na 10.000 poslovodij in lastnikov, ki potencialno poslujejo z državo. Stikov brez konca .

  • Ikona uporabnika Gino Majerič Gino Majerič

    Pozdravljeni optimisti. Dobra ideja - sem ZA, vendar dvomim, da bo prišlo do realizacije. Smo premajhen narod, takorekoč vsi medsebojno družinsko povezani. Proti bodo najprej pripadniki leve politične opcije v parlamentu in varuh človekovih pravic. Sicer pa bomo o tem, kaj mislijo vladne službe o protikorupcijski aplikaciji, izvedeli že kmalu - potem ko se izteče OBRAVNAVA TEGA PREDLOGA 27.8.2020. Menim, da bo (slej ko) prej prišlo do ukinitve gotovine v EU, torej do brezgotovinske družbe (tudi v Sloveniji), ko bomo imeli dobroimetja na kartici ali na pametnih telefonih in z njimi plačevali izdelke in storitve. Takrat bo tudi sivi ekonomiji praktično odzvonilo. EU direktivi o brezgotovinski družbi takrat slovenski poslanci ne bodo mogli oporekati in jo bodo hočeš nočeš morali sprejeti. Protikorupcijska aplikacija pa po mojem žal ne bo zaživela, saj si je ljudje ne bodo hoteli naložiti na svoj telefon. Večina je celo proti aplikaciji za sledenje okuženih s SARS Cov-2. pa gre za njihovo zdravje, kaj šele da bi si naložili aplikacijo, ki zadeva korupcijo za katero moraš biti najprej visoko moralno in etično kultiviran. Sama ideja o protikorupcijski aplikaciji je nekaj povsem normalnega za vse tiste, ki že danes niso koruptivni, za tiste pa, ki so nagnjeni k temu "športu", pa je to bogokletna zadeva in bodo odločno proti. Pa lep dan želim vsem tukaj, ki niste koruptivni.

  • D DaNamBoBolje

    Predlog sem podprl. Obstaja pa težava, saj je predlagan način lahko le delček možnega "nadzora" nad kot v obrazložitvi avtor predlaga vsakokratnim "Dedkom mrazom" in tistimi, ki so deležni njegovih "daril". Ocenjujem namreč, da so poti za dogovarjanje različne od satelitskih telefonov, neregistriranih telefonov, pogovorov preko "zanesljivih družinskih članov", posrednikov, pogovorov na jahtah daleč od oči in ušes, na kolesih, že utečenih poti itd. Po moji oceni je žal motiv koriščenja preko tri milijarde evrov denarja, prevelik tako za tiste, ki jih koristijo, kot za tiste, ki bi naj preprečili njihovo koriščenje. Ves čas imamo službe, ki bi naj opravljale nadzor in imeli jih bomo tudi v bodoče, vendar ocenjujem, da je sistem sam po sebi žal zasnovan tako, da je korupcija del sistema. "Družinske" povezave so po moji oceni žal premočne.

  • d draken

    Sicer zelo všečen predlog, vendar tega ne bodo sprejeli, če še za sistem odpoklica poslancev nočejo slišati, povrhu tega se pa postavlja vprašanje posega v človekovo zasebnost.

  • b bojana.dragos

    Predlog je dober, ampak se bere zgolj kot dobra humoreska.

  • M MatejE

    Zanimiv in tehnično zelo dodelan predlog. Strinjam se, da je korupcija problem in verjamem, da je prisotna v naši družbi ter da negativno vpliva na blagostanje večine državljanov. Kljub temu menim, da še več nadzora ne bi odpravilo težave in da bi s tako aplikacijo otežili delo vseh funkcionarjev, ne samo "koruptivnih". Prav tako je relativno enostavno najti načine, kako se izogniti takemu nadzoru in namestitev take aplikacije bi lahko državljanom dajala napačen občutek kontrole nad funkcionarji. V primeru očitanega koruptivnega dejanja, bi se nek funkcionar lahko skliceval na podatke iz svoje aplikacije, ki pa v primeru manipulacije z uporabo aplikacije ne bi kazali na noben tvegan stik in bi se s tem lahko ustvaril lažen občutek zaupanja v dotičnega funkcionarja.

    Lahko, da se motim, vendar trenutno menim, da bi večina državljanov podlegla korupciji, ko bi nastopili odgovorno funkcijo in jih sedaj korupcija moti zgolj zato, ker sami nimajo nič od tega.

    Mislim, da še več birokracije in kontrole ni prava pot, zato sem proti temu predlogu.

  • Ikona uporabnika Erazem Lipovina Erazem Lipovina

    Zelo za, ampak politiki si nebojo nikoli naredili tega.

  • f flamant

    Zanimiva ideja, ki sicer odpre še en kup novih vprašanj. Glasujem za, ker sta me vaša spletna stran in področja dela na katerih delujete povsem navdušila.

    Ostalim pa predlagam, da si pred opredelitvijo in prehitrimi komentarji preberete s čim se predlagatelj ukvarja ;)

  • 5 5r

    Problem bi lahko nastal tudi v predelih z veliko gostoto ljudi, kjer ne bi bilo nujno lobiranja in bi aplikacija povezovala stike. Recimo, da grem jest v restavracijo in pri naslednji mizi sedi nedko. Čez čas se ugotovi, da sva bila 1uro na istem mestu in...

  • 5 5r

    In kdo bi to nadzoroval ??

    In kako? Bi pač telefone pustili doma in mir.

    Oz. še boljše, da se brez osebnega dokumenta in pametnega telefona ne smemo oddaljiti več kot 100 m od stalnega prebivališča in ne samo funkcionarji itd., kot ste navedli, ampak vsi polnoletni in nad 10 let je priporočlivo. Tisti, ki pa nimajo jim aparat dodeli in plača proračun RS, seveda po 18 letu.

    ŠALA

    Sem proti nesmiselnim nadzorom.