3. 9. 2020
Odziv Ministrstva za finance
V 28. členu Zakona o socialno varstvenih prejemkih3 (v nadaljevanju: ZSVarPre) so določeni krivdni razlogi, zaradi katerih oseba ni več upravičena do denarne socialne pomoči. Na podlagi četrte alineje 3. točke drugega odstavka tega člena ZSVarPre je med drugim navedeno, da oseba ni več upravičena do socialne pomoči v primeru, če jo Zavod Republike Slovenije za zaposlovanje preneha voditi v evidenci brezposelnih oseb, ker dela ali je zaposlena na črno (kot navedeno v osmi alineji prvega odstavka 129. členu Zakona o urejanju trga dela, ZUTD). Velja torej, da če oseba dela ali je zaposlena na črno, izgubi pravico do denarne socialne pomoči le v primeru, če gre za osebo, ki je vpisana v evidenco brezposelnih oseb.
Zavod RS za zaposlovanje podatke o morebitnih kršitvah Zakona o preprečevanju dela in zaposlovanja na črno in s tem o razlogih prenehanja vodenja v evidenci brezposelnih oseb oziroma evidenci oseb, vključenih v programe APZ, lahko pridobi na osnovi zahtevka (v konkretni zadevi, ki jo obravnava v zvezi z osebo, ki je vodena v evidenci brezposelnih na podlagi 124. člena ZUTD), ki ga naslovi na FURS.
V postopku ugotavljanja upravičenosti do denarne socialne pomoči (pravice iz javnih sredstev - ZUTD ureja pravico brezposelnih oseb in drugih iskalcev zaposlitev, ki so upravičeni do nadomestila izgube plače oziroma dohodka, kar je drugačna pravica kot pravica do denarne socialne pomoči in upravičencev do denarne socialne pomoči v skladu z ZSVarPre (gre za pravico iz dela, in ne za socialni transfer).), o kateri sicer odločajo Centri za socialno delo na podlagi Zakona o uveljavljanju pravic iz javnih sredstev (v nadaljevanju: ZUPJS), ti pridobivajo podatke s strani drugi organov na podlagi 51. člena ZUJPS in 61. člena ZSVarPre. Naj pojasnimo, da FURS nima dostopa do evidence prejemnikov socialne pomoči, vendar pa avtomatično, preko informacijskega sistema eSociala, zagotavlja Centrom za socialno delo podatke o dohodkih skladno z zakonom, ki ureja dohodnino, ki niso oproščeni plačila dohodnine, podatke o davku in obveznih prispevkih za socialno varnost, ki se nanašajo na te dohodke, in podatke o normiranih oziroma dejanskih stroških, ki se nanašajo na te dohodke. FURS lahko Centru za socialno delo zagotavlja tudi druge podatke, ki so potrebni v postopku ugotavljanja upravičenosti do pravice iz javnih sredstev v konkretni zadevi.
Nadzorni organ v skladu z ZSVarPre je Socialna inšpekcija v okviru Inšpektorata za delo RS, ki je pristojna za nadzor nad (57. člen ZSVarPre):
- zakonitostjo dodeljevanja denarne socialne pomoči in varstvenega dodatka,
- strokovnostjo in kakovostjo dela,
- vodenjem dokumentacije in poročanjem,
- ustreznostjo strokovnih postopkov,
- ugotovljenim dejanskim stanjem.
Iz navedenega izhaja, da v Republiki Sloveniji že obstaja nadzorni organ za obravnavano področje.