Olajšanje dela projektantov po GZ
Spoštovani,
Projektanti se pri svojem delu občasno soočamo z veliko težavo pridobitve osebnih podatkov lastnikov zemljišč, preko katerih načrtujemo linijske objekte gospodarske javne infrastrukture. Osebni podatki lastnikov zemljišč so sicer objavljeni v Zemljiški knjigi (ZK) in javni, težava pa je pri pridobivanju podatkov o lastnikih za večje število parcel, saj teh podatkov ni mogoče pridobiti drugače kot zgolj v obliki ZK izpisa v formatu pdf za vsako parcelo posebej. Prav tako se je potrebno za vsakih 5 poizvedb prijaviti v sistem znova. Tako pridobljene podatke moramo nato ročno vnašati v pripravljene sezname parcel s predvidenimi posegi, saj moramo skladno z Gradbenim zakonom (GZ) za vsako parcelo posebej izkazovati pravico graditi in za ta namen z lastniki podpisati ustrezne pogodbe za ustanovitev služnosti.
Zakon o evidentiranju nepremičnin (ZEN) daje izrecno pravico pridobitve osebnih podatkov lastnikov državnim organom, notarjem in geodetom, projektantom zgolj v primerih evidentiranja nepremičnin v javne evidence, drugim pa zgolj, če tako določa zakon. Naša želja je, da bi potrebne podatke za opravljanje našega dela po GZ lahko pridobili od GURS, saj ta z njimi razpolaga in jih tudi posreduje odgovornim geodetom pri opravljanju svojih nalog v katastrskih postopkih, medtem ko smo projektanti (v primeru projektiranja po GZ) za te prikrajšani oz. so nam nedostopni.
Predlagamo spremembo GZ v smislu, da se projektantskim podjetjem, ki izpolnjujejo pogoje po Zakonu o arhitekturni in inženirski dejavnosti (ZAID) izrecno omogoči pridobitev osebnih podatkov lastnikov posameznih zemljišč v obliki in obsegu, kot so zapisani v ZK iz evidenc GURS.
Že večkrat smo kontaktirali Ministrstvo za pravosodje, Informacijsko pooblaščenko, Ministrstvo za okolje in prostor ter Vrhovno sodišče RS v zvezi s to problematiko, pa nihče noče prisluhniti našim argumentom za olajšanje našega dela. Projektanti se vsak dan borimo na trgu za preživetje, plačujemo davke, finančni obrat (od sprejema naročila do izvedbe projektne dokumentacije, vključno z vsemi mnenji in gradbenim dovoljenjem in končno plačila računa za opravljene storitve) je izjemno dolg in včasih traja tudi leto ali več. Predlagana rešitev bi, vsaj v primeru linijskih objektov, bistveno pripomogla h skrajšanju potrebnega časa priprave dokumentacije.
Menimo tudi, da investitorje trenutna ureditev postavlja v neenakopraven položaj, saj v primerih javnih projektov (naročnik država ali lokalna skupnost) pridobitev potrebnih podatkov ni težava in nam podatke o lastništvu zagotavlja naročnik, medtem ko je pri vseh drugih investitorjih pridobitev podatkov o lastnikih možna zgolja na v uvodu opisan način.
Verjamemo, da boste kot Vlada RS prisluhnili, razmislili in pripoznali težavo, ki je vsaj po našem mnenju enostavno rešljiva, pri tem pa ne posega v ali kakorkoli omejuje Ustavno zagotovljenih pravic in svoboščin lastnikov zemljišč.
V upanju na vašo posvetitev temu problemu vas v svojem in imenu mojih kolegic in kolegov lepo pozdravljam in vam hkrati želim preudarne razmisleke in obilo uspeha.
S spoštovanjem,
Borut Dolar
Vidim, da je konec obravnave predloga. A nekajkrat sem videla, da so naslovi v ZK neresnični in ko jim GURS (verjtno tudi davkarija?) pošilja vabila,odločbe, sklepe me res zanima KDO jih dobi.
Seveda, naslovi v ZK so takšni, kot so bili posredovani ob (zadnjem) vpisu. Tudi ni naloga ZK, da spremlja spremembe, razen na podlagi ZK predloga. To je naloga vsakega posameznega lastnika, da usklajuje svoje podatke, mislim pa da to v primeru ZK ni obvezno, kar pa po moje v dobi digitalizacije seveda ni prav. Naslovi bi se lahko usklajevali avtomatizirano na osnovi prijave stalnega prebivališča ali vsaj zadnjega znanega naslova.
Sodstvo je pač tretja veja oblasti.... ;)
Spoštovane in spoštovani,
Da že v naprej omejim zelo verjetno sprenevedanje in manipulacijo s strani MOP pri njihovem odgovoru, dodatno pojasnjujem:
1. Vpogled v lastnike posameznih zemljišč nam je že sedaj popolnoma vsem omogočen in dostopen. Projektante zanima pridobitev seznama vseh lastnikov zemljišč, ki bi jih v svoji vlogi poslali na GURS ali ZK. Bolje GURS, ker že imamo ustrezne pretvornike njihovega zapisa.
2. Že sedaj na podlagi različnih področnih zakonov obstajajo izjeme, ki so do teh podatkov upravičeni. Ni razloga, da tudi projektanti ne postanemo ena izmed teh izjem.
3. Če do teh podatkov lahko pridem npr. preko občine pri projektu GJI, zakaj potem do istih podatkov nisem upravičen, če projetiram bodočo GJI, katero gradi zasebni investitor? Odgovor je jasen - gre za neenakost pred zakonom in očitno kršenje pravice do enakih možnosti. MOP se bo verjetno sprenevedal, vendar tako to je!
4. MOP kot naše področno ministrstvo bi moralo prisluhniti našim tegobam, ne pa da nas vedno znova potoska v kot, druga ministrstva pa vršijo prevlado. Zakonodaja je živa stvar in če nekaj ne deluje, je potrebno popraviti.
5. Trenutno stanje sedaj izgleda tako, kot da bi npr. pilotu naročil, da leti neko letalo, pri tem pa mu ne bi omogočil, da dostopa do potrebnih podatkov. Kaos bi bil v zraku, tako kot je sedaj na našem področju, vsaj kar se tiče podatkov, ki jih želimo.
Ne razumem, da naša država noče napredovati. Polna usta je vseh digitalizacije in uporabe sodobnih orodij, ko pa hočemo nekaj izboljšati, nas omejujejo ljudje, ki ne opravijo domače naloge in dejansko niti ne (ali nočejo) razumejo bistva. Predlagam, da pridete kdaj v kakšen biro pogledati, kako se tem zadevam streže!
P.S. Tole pišem iz čiste jeze, ker mi je po dosedanjem dopisovanju z MOP kristalno jasno, da smo projektanti za njih “zadnja rupa na sviralu”, obenem pa od nas pričakujejo materialno in kazensko odgovornost ter da so naši projekti skladni in načrti usklajeni. Pa država še svojih evidenc ne zna (ali noče) uskladiti!!!