12. 6. 2010
Odziv Ministrstva za zdravje
Vaš predlog popolne prepovedi oglaševanja alkohola je z javno-zdravstvenega vidika zelo pomemben, saj je trženje alkohola dejavnik, ki povečuje verjetnost, da bodo otroci in mladostniki začeli uživati alkohol, oziroma, da ga bodo, če ga že uživajo, uživali še večje količine. To pa vodi tako v odvisnost od alkohola, kot v večje tveganje za prometne nesreče, poškodbe in smrti, samomore, depresije ipd.
Prodajalci alkohola z namenom boljše prodaje predvsem mlajšim generacijam za promocijo svojih izdelkov vse bolj uporabljajo novejše medijske tehnologije (mobilne telefone, socialna omrežja kot so Facebook, YouTube).
Zaradi omenjenega vpliva promocije alkoholnih pijač na povečano rabo alkohola in skrb vzbujajoče škodljive in tvegane rabe alkohola in njenih posledic, se o ukrepu omejevanja trženja alkoholnih pijač razpravlja tako na svetovni ravni kot v okviru EU. Še posebej zaskrbljujoča je tvegana in škodljiva raba alkohola pri mladih, saj je alkohol najpomembnejši dejavnik za prezgodnjo umrljivost in invalidnost v populaciji od 15 do 29 let.
Svetovna zdravstvena organizacija v Priročniku za ukrepanje za zmanjšanje škode zaradi alkohola med možnimi ukrepi navaja prepoved vseh oblik tržnega komuniciranja v povezavi z alkoholom, vključno z novimi medijskimi tehnologijami (neposredno in posredno oglaševanje, sponzoriranje, promocija alkohola). Gre za zelo zahteven ukrep, saj bi ga bilo moč ustrezno izvajati samo pod pogojem, da bi na mednarodni ravni poenotili pogoje tržnega komuniciranja. To v praksi pomeni, da bi vsaj v okviru Evropske skupnosti morali sprejeti zakonodajo, ki vključuje prepoved oglaševanja alkoholnih pijač v vseh medijih, vključno z elektronskimi. Svet Evropske unije v Sklepih o alkoholu in zdravju iz leta 2009 države članice sicer poziva naj razmislijo o načinih za boljše izvajanje nacionalnih predpisov in predpisov EU o trženju alkohola, Komisijo pa, da preuči nadaljnje korake za zmanjšanje izpostavljenosti trženju alkohola in da v sodelovanju z državami članicami poglobi znanje o čezmejnih problemih, ki nastajajo v EU zaradi čezmejnega trženja alkoholnih pijač. Zaenkrat pa na področju trženja alkoholnih pijač na ravni Evropske skupnosti še niso sprejete omejitve, ki bi veljale za vse države.
Na problem oglaševanja alkohola že dlje časa opozarjajo tako slovenske kot mednarodne nevladne organizacije, ki priporočajo popolno prepoved trženja alkohola vsaj v tistem delu, ki nagovarja mlade ljudi (vključno z novimi medijskimi tehnologijami) in postopno odpravo oglaševanja na televiziji in v kinu ter odpravo sponzoriranja in promocije alkoholnih pijač. Več o tovrstnih aktivnostih si lahko preberete na spletnih straneh Evropske mreže za alkoholno politiko (www.eurocare.org) ali na slovenski spletni strani www.infomosa.si.
V Sloveniji se z vidika javnega zdravja zavzemamo za poenotenje pogojev tržnega komuniciranja po vsej Evropi in preučujemo možnosti za morebitno uvedbo popolne prepovedi oglaševanja, sponzoriranja in promocije alkoholnih pijač, kot nam je to uspelo na področju omejevanja uporabe tobačnih izdelkov.
Področje urejanja cen in trošarin na alkoholne pijače, na katerega se nanaša drugi del vaše pobude, je v prisojnosti Ministrstva za finance. Ministrstvo za zdravje podpira ukrep povečanja davkov in cen alkoholnih pijač, ki sodi glede na priporočila Svetovne zdravstvene organizacije med cenovno bolj učinkovite ukrepe za zmanjševanje tvegane in škodljive rabe alkohola.
Ekonomske študije dokazujejo, da povečanje davkov in cen alkoholnih pijač zmanjšuje prodajo alkoholnih pijač in s tem posledično obseg posledic tvegane in škodljive rabe alkohola. Dvig končne cene alkoholnih pijač pomeni omejevanje njihove dostopnosti še posebej med mladimi. Ob povečevanju cene alkoholnih pijač je treba hkrati zagotoviti tudi učinkovit nadzor nad ilegalno pridelavo in prodajo alkohola ter čezmejnim tihotapljenjem alkoholnih pijač.
Tudi podeljevanje licenc za prodajo alkohola trgovcem in gostincem je eden od ukrepov, ki pozitivno vplivajo na zmanjšanje škode, povezane z alkoholom. Podeljevanje licenc omogoča večji nadzor nad prodajo alkohola in učinkovito sankcioniranje z možnostjo odvzema licence za prodajo alkohola pravnim in fizičnim osebam, ki kršijo zakon, hkrati pa lahko zagotavlja dodatna finančna sredstva za državni proračun.
Ljudje, občestvo, pa kaj vam je? Vsi bi nekaj prepovedovali, zaukazovali in se tako šli posrednega nasilja ! Toliko prepovedi, kolikor jih doživljamo dandanes ni bilo niti v tako "popljuvanem socializmu" ! Če širše občestvo razmišlja v nakazani smeri pomeni, da je nezadovoljno, frustrirano in se s prepovedmi želi le-tega otresti. Kje je pozitiven naboj, pozitivno razmišljanje ?
Zakaj ne usmerite energije v razmišljanje, kje so izgubljene vaše sanje, zakaj ste se sanjam odpovedali, zakaj ne storite nič za osebnostno rast in razvoj ? Vprašajte se o vsem tem in še kej več, pa boste ugotovili, da NOBENIH PREPOVEDI ne rabimo!! Ali ni prepoved korak bojazni ? Če gre pa za prepovedi od "zgoraj" pa to lahko že pomeni, da se oblast boji svojega ljudstva ? Ste pomislili, da takšne oblastniške raznorazne prepovedi vodijo, počasi, počasi k lažjemu obvladovanju in upravljanju z ljudstvom?
Popolnoma strinjam - alkohol je pri nas največkrat zamolčani problem, in to velik.
O vzgoji kadrov za gostinstvo pa toliko: verjamem, da vsi vedo, kaj smejo komu prodajati in kaj ne. Zadaj je pa pritisk delodajalca (šefa), ki želi čimveč prometa in zaslužka.
Kako je z upoštevanjem zakonov pa je itak jasno: dovolj visoke kazni, pogoste kontrole ... tega se morajo pač ljudje bati kot hudič križa in potem upoštevanje naenkrat ni več problem.
Teško je reči ali so oglasi in cena alkoholnih pijač ključne pri družbenih problemih z alkoholu. Mislim, da je ključna zadeva vzgoja mladih oz. priučitev kulture pitja.
Rečmo jaz sem celo življenje obdan z alkoholu (sem iz vinorodnega okoliša, imamo vinograd). Vendar nikol nisem imel problemov z njem. Ker menim, da me je družina, okolica naučila pravilnega zauživanja alkoholnih pijač. Moj oče mi ni nikol branil alkohola, vendar sem npr. pr njemu videl model, ki sem ga tudi nekako prevzel. To pomeni po delu eno pivo, pri kaki priložnosti deci vina....
Imam pa občutek, da imajo največje probleme tisti, ki so jim starši celo mladost branli alkohol, niso pred njimi pili.... In zaradi tega so se naučili pivskih navad v barih, diskotekah, ulicah, veselicah.
In tisti, ki se ukvarjajo z to problematiko, bi morali delati na kulturi pitja, ne pa na prepovedih, podražitvah...
L.P.
Absolutno se strinjam s tabo. Poleg tega je največji problem v tem, da lahko v gostinstvu delo kdor koli, brez potrebne izobrazbe. V gostinskih šolah bi morali učiti kak upoštevati zakone in kako ravnati v določenih situacijah. Ker pa so se ljudje navadili da ne upoštevajo zakonov in gledajo samo kolko bi zaslužili ne gledajo pa na druge bolj pomembne stvari.
Absolutno podpiram povečanje trošarin za alkohol na tako raven, da bo deciliter alkoholne pijače v povprečju dražji od decilitra brezalkoholne pijače v gostinskih obratih. Prav tako je prepoved oglaševanja alkohola povsem na mestu tobaka se že ne sme oglaševati, zakaj ne tudi alkohola, saj je odgovoren za veliko več smrti ter povzroči veliko večjo škodo družbi kot tobak!