5. 6. 2020
Odziv Ministrstva za javno upravo
Sistem plač funkcionarjev in javnih uslužbencev v javnem sektorju ureja Zakon o sistemu plač v javnem sektorju (Uradni list RS, št. 108/09 – uradno prečiščeno besedilo, 13/10, 59/10, 85/10, 107/10, 35/11 – ORZSPJS49a, 27/12 – odl. US, 40/12 – ZUJF, 46/13, 25/14 – ZFU, 50/14, 95/14 – ZUPPJS15, 82/15, 23/17 – ZDOdv, 67/17 in 84/18, v nadaljevanju: ZSPJS). Javni sektor po tem zakonu sestavljajo državni organi in samoupravne lokalne skupnosti, javne agencije, javni skladi, javni zavodi in javni gospodarski zavodi ter druge osebe javnega prava, ki so posredni uporabniki državnega proračuna ali proračuna lokalne skupnosti.
V skladu s prvim odstavkom 9. člena ZSPJS, so osnovne plače javnih uslužbencev (tudi osnovne plače javnih uslužbencev zaposlenih v Vladi Republike Slovenije in Državnem zboru Republike Slovenije) določene s plačnim razredom, v katerega je uvrščeno delovno mesto oziroma naziv, na katerega je javni uslužbenec razporejen oziroma, ki ga je pridobil z napredovanjem, pri čemer se, v skladu z drugim odstavkom 13. člena ZSPJS, delovna mesta oziroma nazivi v plačnih skupinah D, E, F, G, H, J in K ter v plačnih podskupinah C1, C2, C3, C5 in C6, uvrščajo v plačne razrede s kolektivno pogodbo dejavnosti, v plačni skupini C4 z uredbo in v plačni skupini I z uredbo ali s kolektivnimi pogodbami. Izjema so delovna mesta oziroma nazivi v plačni podskupini C1, razen v državnem tožilstvu, ki se, v skladu s tretjim odstavkom 13. člena ZSPJS, uvrščajo v plačne razrede z aktom državnega organa, upoštevaje uvrstitev primerljivih delovnih mest in nazivov plačne skupine C v kolektivni pogodbi dejavnosti. Vrste dodatkov, ki pripadajo javnim uslužbencem določa ZSPJS v 23. členu, izplačujejo pa se v višini določeni s Kolektivno pogodbo za javni sektor (Uradni list RS, št. 57/08, 23/09, 91/09, 89/10, 89/10, 40/12, 46/13, 95/14, 91/15, 21/17, 46/17, 69/17 in 80/18, v nadaljevanju: KPJS).
Tudi osnovne plače funkcionarjev se, v skladu z 10. členom ZSPJS, določijo z uvrstitvijo v plačni razred, pri čemer so uvrstitve funkcij v plačne razrede določene s prilogo 3 tega zakona. V skladu s 23. členom ZSPJS pa funkcionarjem, z izjemo sodnikov in državnih tožilcev, dodatki ne pripadajo, razen dodatka za delovno dobo.
Plače javnih uslužbencev in funkcionarjev so torej urejene enotno za ves javni sektor, zato vsak poseg v sistem plač v javnem sektorju terja celovito presojo vpliva na razmerja do ostalih plačnih skupin oziroma poklicev in parcialno urejanje oz. znižanje plač zgolj eni skupini javnih uslužbencev ni sprejemljivo. Ob tem pa velja opozoriti, da so se z Zakonom o interventnih ukrepih za zajezitev epidemije COVID-19 in omilitev njenih posledic za državljane in gospodarstvo (Uradni list RS, št. 49/20 in 61/20), v času epidemije virusa COVID-19, plače funkcionarjev v Vladi Republike Slovenije in Državnem zboru Republike Slovenije znižale za 30 odstotkov njihove osnovne plače.