28. 4. 2020
Odziv Ministrstva za okolje in prostor
V postopku izdaje gradbenega dovoljenja je mnenjedajalec tudi občina, ki v svojem mnenju preveri, ali je objekt skladen z določbami občinskega prostorskega akta. Občine imajo namreč v svojih prostorskih aktih določene zahteve v zvezi s številom parkirnih mest, glede na vrsto posameznega objekta. Mnenja mnenjedajalcev (v tem primeru občin) v postopkih pridobivanja dovoljenj za gradnjo morajo jasno izražati stališča, ki morajo biti strokovno in pravno utemeljena, obrazložena in morajo vključevati tudi morebitne rešitve oziroma smernice in pogoje za izvedbo gradnje. Pripomnimo naj, da tudi upravni organ pri izdaji gradbenega dovoljenja preverja skladnost projektne dokumentacije z določbami prostorskega akta. Na ta način je kontrola, da so določbe prostorskega akta v projektu za pridobitev gradbenega dovoljenja izpolnjene praktično podvojena.
Število potrebnih parkirnih mest je urbanistična - prostorska določba, ne pa gradbenotehnična zahteva, zato Pravilnik o minimalnih tehničnih zahtevah za graditev stanovanjskih stavb in stanovanj (Uradni list RS, št.1/11 in 61/17– GZ) v bodoče ne bo več postavljal zahtev v zvezi s številom parkirnih mest. Nedvomno je z vidika števila parkirnih mest za stanovanjske enote, precej velika razlika, če gre za stavbo v jedru Pirana ali stari Ljubljani ali če gre za gradnjo v novi stanovanjski soseski na obrobju mesta, v urbanem naselju ali robu naselja ali v vasi na podeželju.
Ravno zaradi take prostorske raznolikosti in različne dostopnosti smo v Direktoratu za prostor, stanovanja in graditev pripravili publikacijo Priporočilo za Mirujoči promet v urbanih naseljih, ki je objavljeno na spletni strani MOP na povezavi: https://www.gov.si/teme/drzavni-prostorski-red/ (MOP, 2020), kot del državnega prostorskega reda - DPR. Ministrstvo želi na področju urejanja prostora s temeljnimi, podrobnejšimi pravili in priporočili omogočiti, da občine skozi prostorsko načrtovanje v procesih priprave svojih prostorskih aktov naredijo premislek glede raznolikosti prostora. Dosedanja praksa z enotnim normativom določanja parkirnih mest na ravni cele občine (in celo države) je povzročala težave na način, da ni upoštevana prostorska raznolikost lokacij in posebnih primerov pri načrtovanju površin za mirujoči promet. Področje parkirnih normativov za novogradnje je večplastno področje, za katere je v praksi uveljavljenih veliko različnih načinov obravnave oziroma pristopov.
V Priporočilih za mirujoči promet v urbanih naseljih sta podana dva pristopa k načinu obravnave parkiranja. Prvi pristop predvideva celovit način obravnave z izdelavo celostne parkirne strategije občine kot samostojnega dokumenta, ki celovito obravnava področje parkiranja v občini in na podlagi posebnosti občine postavlja zahteve po gradnji novih parkirnih površin v obliki normativov ali številsko za posamezno območje z različnimi režimi. Prvi pristop je zahtevnejši ter primeren za mestne in druge večje občine. Drugi pristop obravnave je primeren za manjše občine in nezahtevne lokacije. Temelji na klasičnem parkirnem normativu po dejavnostih in se prilagodi glede na različne tipe lokacij, ki so različno dostopni z javnim potniškim prometom.
V zgoraj navedenih priporočilih je podana tudi Preglednica 3: Parkirni normativi po dejavnostih, kjer je za dejavnost stanovanj in bivanja podan primer: tri- in večstanovanjske stavbe priporočeno eno (1) PM na enoto, in dodatnih 20 % PM za obiskovalce, ki morajo biti javno dostopna.
Priporočila za mirujoči promet v urbanih naseljih (MOP, 2020) so nastala na podlagi podrobne Analize in izhodišč za prenovo mirujočega prometa v urbanih naseljih v povezavi na prometno politiko, ki jo je izdelal Urbanistični inštitut Republike Slovenije v novembru 2017. Izdelana je bila tudi raziskovalna naloga Integracija celostnih prometnih strategij in občinskih prostorskih načrtov s celovito obravnavo dostopnosti v prostorskem načrtovanju (MzI, UIRS, MOP; 2019). Obe nalogi posodabljata že zastarele pristope k navedeni problematiki.
Na parkiriščih morajo obvezno biti zasajena drevesa, da vsaj delno s senco pokrijejo asfaltne površine. Zeleni listi dreves so osnovni tvorci kisika in porabniki C-dioksida, kar pomeni boljši zrak in nižanje temperature. Lepše, življenjsko primernejše okolje še za post ugodnost.
Priporočam branje tretjega člena: www.pisrs.si/Pis.web/pregledPredpisa
Glede na to, da se v družini potrebuje praktično en avto na osebo so potrebna večja števila parkirnih mest. Sicer pa preverite, kateri od sosedov ima dva ali več avtov in uredite pri upravniku stanovanja. V večjih mestih je to problem zaradi prostora, razen če je podkleteno in spodaj samo za avtomobile. Ampak potem bo še najemnina za parkirišče itd....
Za obiskovalce? Tudi če imaš hišo ni potrebno zagotoviti parkirno mesto obiskovalcem.
S tretjim členom namreč mislim, da se sklicujte nanj v kolikor nimate zagotovljeno parkirišče. Zakon je že, zato uvedba zakona ni več potrebna.
eno parkirno mesto na stanovanjsko enoto je po standardu premalo.
Poznam blok v Celju,star kakšnih 10-13let.Imeli so celo javni razpis za invalidska stanovanja,in ne boste verjeli,ni nobenega parkirišča za invalide.
To mislim Celje Slovenija da ne bo pomote.
Da bi pa naredili parkirno mesto za obiskovalce,je pa po moje ZF.
Število parkirnih mest je določeno v Pravilniku o minimalnih tehničnih zahtevah za graditev stanovanjskih stavb in stanovanj, ter v lokalnih predpisih.