Skoči do osrednje vsebine
Prijava v aplikacijo

Ste pozabili geslo?

Registracija

Predlagam vladi
Predlog z odzivom pristojne institucije

Zakon o osebni asistenci

1601 OGLEDOV 8 KOMENTARJEV

Pozdravljeni,

sem uporabnica osebne asistence.

V času od prejetja Zakona o osebni asistenci, pa do danes, se je nazorno pokazalo, da Zakon potrebuje določene popravke in dopolnila.

Tako predlagam, da se v 2.ods.,VI.člena izbriše 3.alineja, ki določa starostno mejo za upravičenost do osebne asistence.

Obrazložitev:

Do sprejetja Zakona je za mojo neodvisnost skrbela moja mama. Podobna situacija je v večini primerov pri tako ali drugače hendikepiranih. Glede na dejstvo, da so se naši starši, odpovedali karieri in celo naše življenje skrbeli za nas (kot družinski pomočniki, ali pa še to ne), menim, da je sedaj na nas in na državi, da jim omogoči, da tudi sami pridobijo osebnega asistenta - saj se njihova skrb za naše zdravje zdaj odraža skozi najrazličnejše starostne težave.

Hendikepirani se ne moremo zaposliti kot družinski pomočniki, da bi tako lahko vrnili staršem vse tisto, kar so do sedaj storili za nas. Domovi za starostnike pokajo po šivih, prostih mest ni, novi domovi se šele gradijo, naši starši pa so iz dneva v dan bolj utrujeni, bolj bolni in v večni skrbi, kdo bo na stara leta poskrbel za njih.

Večina od njih ne razpolaga z velikim premoženjem, zato tudi kakršnakoli oblika institucionalnega varstva za njih ne pride v poštev.

Glede na zgoraj navedeno menim, da je obrazložitev podana dovolj dobro, da Vlada resno razmisli o izbrisu 3.alineje 6.člena Zakona o osebni Asistenci in starejšim državljanom, ki so celo življenje namenili skrbi za lastnega otroka, tako omogoči dostojno in mirno preživljanje jeseni življenja v krogu domačih, kjer se dobro počutijo in kjer so dejansko pustili svoja leta in zdravje.

 

33 glasov

1 glas

Če bo predlog prejel vsaj 22 glasov za in več glasov za kot proti, ga bomo poslali v obravnavo pristojnemu ministrstvu.

AVTOR Mira Čas 4 predlogi
STATUS PREDLOGA
  • PREDLOG POSLAN
  • KONEC OBRAVNAVE
  • ODGOVOR

Odgovor


11. 6. 2024

Odziv Ministrstva za delo, družino, socialne zadeve in enake možnosti

V zvezi z navedenim pojasnjujemo, da je osebna asistenca po Zakonu o osebni asistenci (Uradni list RS, št. 10/17, 31/18 in 172/21, v nadaljevanju ZOA) pomoč uporabniku pri vseh tistih opravilih in dejavnostih, ki jih uporabnik ne more izvajati sam zaradi vrste in stopnje invalidnosti, a jih vsakodnevno potrebuje doma in izven doma, da lahko živi neodvisno, aktivno in je enakopravno vključen v družbo.

Kot osebna asistenca se šteje pomoč pri temeljnih dnevnih opravilih in pomoč pri komunikaciji in obvezna prisotnost pri uporabniku v primeru najtežjih invalidnosti, pomoč pri podpornih dnevnih opravilih, spremstvo, pomoč na delovnem mestu in izobraževalnem procesu ter pomoč pri drugih dejavnostih in aktivnostih, v katere je uporabnik vključen.

Drugi odstavek 6. člena ZOA določa, da je do osebne asistence upravičen uporabnik, ki izpolnjuje naslednje pogoje:

  • da zaradi invalidnosti potrebuje pomoč pri opravljanju aktivnosti, vezanih na samostojno osebno in družinsko življenje, vključevanje v okolje, izobraževanje in zaposlitev;
  • da je državljan Republike Slovenije s stalnim bivališčem v Republiki Sloveniji ali tujec, ki ima stalno prebivališče v Republiki Sloveniji;
  • da je star od 18 do 65 let;
  • da živi ali bi želel živeti v samostojnem ali skupnem gospodinjstvu zunaj celodnevne institucionalne oskrbe;
  • da potrebuje pomoč najmanj 30 ur tedensko.

Če je upravičena oseba uveljavila pravico do osebne asistence pred dopolnjenim 65. letom starosti, je lahko ne glede na zgoraj navedeno starostno omejitev, upravičena do osebne asistence tudi po tem, ko dopolni to starost. V tem primeru se ponovno oceni potreba po osebni asistenci in odloči o tej pravici. Prav tako so do pravice do osebne asistence upravičene osebe, starejše od 65 let starosti, ki so bile pred uveljavitvijo ZOA kot uporabniki vključeni v program osebne asistence.

Zgornji razpon starosti od 18 do 65 let nakazuje na človekovo aktivno življenje v družbi. Pri definiranju zgornje starostne meje upravičenosti do pravice do osebne asistence je  zakonodajalec zasledoval cilj aktivnega udejstvovanja posameznika v družbi.

Veljavna slovenska pokojninska zakonodaja prav tako kot zgornjo starostno mejo za pridobitev pravice do starostne pokojnine določa starost 65 let. Z upokojitvijo posameznik zaključuje svoje aktivno življenjsko obdobje v smislu družbenega udejstvovanja, zato je tudi pri pravici do osebne asistence zgornja meja aktivnega življenja definirana s starostjo 65 let.

Glavni namen pravice do osebne asistence je samostojno in aktivno življenje uporabnika, ki je najbolj izrazito do 65 leta starosti. Določitev zgornje meje starosti predstavlja ločnico med pravicami, ki pripadajo posamezniku v času aktivnega življenja, in pravicami po njem. To dokazuje tudi na primer starostni pogoj za pridobitev pravice do pomoči na domu, ki je ravno tako opredeljena s starostjo 65 let. Poleg osebne asistence pa je zagotovljena pomoč starejšim z zakonom, ki ureja dolgotrajno oskrbo, v okviru katerega lahko pridobijo pravico tudi starejši od 65 let.

Komentarji