Skoči do osrednje vsebine
Prijava v aplikacijo

Ste pozabili geslo?

Registracija

Predlagam vladi
Predlog z odzivom pristojne institucije

Zmanjšanje DDV za trajnostne higienske izdelke

6351 OGLEDOV 17 KOMENTARJEV

Spoštovani,

predlagam zmanjšanje stopnje DDV za trajnostne higienske izdelke iz 22% na 9,5% in sicer za:

• pralne vložke (dnevne ščitnike perila za ženske, pralne menstrualne vložke za ženske in vse pralne inkontinenčne vložke, s katerimi zamenjamo vložke za enkratno uporabo).

• menstrualne skodelice in

 

• pralne kozmetične blazinice (za čiščenje in nego obraza ter odstranjevanje ličil), pralne blazinice za dojenje in pralne robčke za nego dojenčka s katerimi zamenjamo blazinice in robčke za enkratno uporabo

 

 

Na ta način bi se konkretno stimulirala večja proizvodnja in poraba trajnostnih higienskih izdelkov, kar bi posledično pozitivno vplivalo na okolje in intimno zdravje. Gre za osnovno življenjsko potrebščino vsake ženske. Namreč, ena ženska skozi 480 menstrualnih ciklusov porabi minimalno 15.000 vložkov ali tamponov. V primeru, da vložke uporablja tudi kot dnevne ščitnike perila se število le-teh večkratno zviša. V starejši dobi žal pogosto pride do stresne urinske inkontinence. Glede na staranje prebivalstva se število obolelih vsako leto viša (pri pripadnikih obeh spolov). Gre za izjemno težko razgradljivi odpad, ki se razgraja tudi do 500 let. Vložki za enkratno uporabo ženskam povzročajo vse več alergij, vnetij in neprijetnih občutkov srbenja in pečenja zaradi svoje nevarne sestave, ki (zanimivo) sploh ne mora biti navedena na izdelku. Vložki in tamponi za enkratno uporabo vsebujejo številne kemikalije za zvišanje vpojnosti, umetne dišave, lepila, ftalate (ki so hormonski motilci) itn. Zaradi tega vse bolj pogosti obiski ginekoloških ordinacij vse več obremenjujejo zdravstveni sistem in družbo v celoti.

Prepričana sem, da bi zmanjšanje stopnje DDV iz 22% na 9,5% za trajnostne higienske izdelke bil zelo konkreten ukrep z izjemno pozitivnim vplivom na vsakdanjost vsake ženske. Ukrep bi prispeval tudi k senzibilizaciji družbe, da začne razmišljati bolj trajnostno, odgovorno do zdravja in skrbno do okolja.

Ksenija Lovrin Maćešić

235 glasov

6 glasov

Če bo predlog prejel vsaj 23 glasov za in več glasov za kot proti, ga bomo poslali v obravnavo pristojnemu ministrstvu.

AVTOR K Ksenija Lovrin 1 predlog
STATUS PREDLOGA
  • PREDLOG POSLAN
  • ZADNJA SPREMEMBA
  • KONEC OBRAVNAVE
  • ODGOVOR

Odgovor


30. 6. 2020

Odziv Ministrstva za finance

Sistem obdavčevanja dobav blaga in storitev z DDV je v Republiki Sloveniji urejen z Zakonom o davku na dodano vrednost (Ur.l. RS, št. 13/11-UPB in naslednji; v nadaljevanju: ZDDV-1), po katerem se DDV obračunava po splošni stopnji 22 %, nižji stopnji 9,5 %, ki se uporablja za dobave blaga in storitev iz Priloge I k ZDDV-1 in posebni nižji stopnji 5 % za dobave blaga in storitev iz Priloge IV k ZDDV-1.

Blago in storitve, za katere se po ZDDV-1 uporablja nižja oziroma posebna nižja stopnja DDV, je povzet po ureditvi iz Priloge III k Direktivi Sveta 2006/112/ES o skupnem sistemu davka na dodano vrednost (v nadaljevanju: DDV Direktiva). DDV direktiva ne določa ali posamezno blago oziroma storitev predstavlja osnovno življenjsko potrebščino, za katero se lahko uporabljajo nižje stopnje, pač pa je seznam teh dobav rezultat kompromisa, doseženega v Svetu EU v času sprejemanja DDV direktive, saj je treba zakonodajo EU s področja obdavčitve sprejeti s soglasjem. Zato seznam blaga in storitev iz DDV direktive vključuje tako nekatere temeljne dobrine, namenjene zadovoljevanju osnovnih življenjskih potreb končnih potrošnikov (kot je hrana), pa tudi druge, kot so npr. kratkotrajni najemi hotelskih zmogljivosti ali dobave rezanega cvetja. V skladu s trenutno ureditvijo so v 3. točko Priloge III k DDV direktivi vključeni »farmacevtski izdelki, ki se običajno uporabljajo za zdravstveno nego, preprečevanje bolezni in zdravljenje v medicini ali veterini, skupaj z izdelki, ki se uporabljajo za preprečevanje zanositve in sanitarno zaščito«, torej tudi dobave izdelkov za higiensko zaščito. Kljub temu večina držav članic, vključno Slovenija, trenutno ne izkorišča te možnosti in zadevne higienske izdelke obdavčuje po splošni stopnji DDV.

Izdelki za higiensko zaščito, za katere je, poleg zdravil in izdelkov za nadzorovanje rojstev, uporaba nižje stopnje v Sloveniji predvidena v 3. točki Priloge III k ZDDV-1, so podrobneje opredeljeni v 49.členu Pravilnika o izvajanju Zakona o davku na dodano vrednost (Ur.l. RS, št. 141/06 in naslednji; v nadaljevanju: pravilnik). Mednje sodijo določeni sanitetni materiali, vključno plenice za enkratno uporabo ter pralne plenice za večkratno uporabo, ki se uvrščajo v pravilniku naštete oznake kombinirane nomenklature. Plenice so bile v seznam dodane leta 2010 in sicer predvsem zaradi zagotavljanja enotnega izvajanja pravil o stopnjah DDV v zvezi z dobavami istovrstnih izdelkov, saj se je pred tem, v primeru plenic za enkratno uporabo (kot medicinskih pripomočkov) za potrebe inkontinenčnih uporabnikov DDV že plačeval po nižji stopnji in sicer na podlagi 4. točke Priloge I k ZDDV-1, ki določa nižjo stopnjo za medicinske pripomočke.

Podobne pobude v zvezi z znižanjem stopnje DDV od izdelkov za higiensko zaščito je ministrstvo za finance v preteklosti že nekajkrat prejelo in obravnavalo, vključno je bil v tej zvezi v okviru zakonodajnega postopka leta 2016 obravnavan tudi Predlog zakona o spremembah in dopolnitvah Zakona o davku na dodano vrednost (ZDDV-1J), skrajšani postopek, EPA 11227-VII. V Predlogu zakona je bila predvidena uvedbe nižje stopnje DDV od damskih vložkov za enkratno in večkratno uporabo, tamponov ter podobnih izdelkov iz kakršnega koli materiala in menstrualnih skodelic. Zakonodajni postopek o predlogu zakona je bil končan brez potrditve predlaganih sprememb.

Ocenjujemo, da bi znižanje stopnje DDV za dobave trajnostnih higienskih izdelkov z 22 % na 9,5 % pomenilo letno približno 0,6 mio evrov nižje prihodke državnega proračuna iz naslova DDV ter dodatnih 1,6 mio evrov letno v primeru uvedbe nižje, 9,5 % stopnje DDV tudi za te higienske izdelke za enkratno uporabo.

Potrebno je upoštevati dosedanje izkušnje v primerih nižanja stopnje DDV za posamezne izdelke in storitve v Sloveniji, da ni nujno, da bi znižanje stopnje DDV vplivalo na znižanje cen in s tem večjo dostopnost zadevnih dobrin, kar je sicer namen nižjih stopenj DDV, pač pa na prilagoditev maloprodajnih cen nižji stopnji DDV in zagotavljanje boljšega ekonomskega položaja sodelujočih gospodarskih subjektov, vključenih v dobave tovrstnih higienskih izdelkov, cene za potrošnike pa bi ostale nespremenjene.

V zvezi s širitvijo trenutnega seznama dobav blaga, ki so po ZDDV-1 obdavčene z nižjo stopnjo DDV v Sloveniji pa izpostavljamo še, da je na ravni EU v tekočem mandatu Evropske komisije načrtovano tudi dokončanje reforme stopenj DDV. V tem okviru je nakazana večja prožnost držav članic pri določanju nižjih stopenj DDV, vključno z vidika spodbujanja napredka pri evropskem zelenem dogovoru. Menimo, da bi bilo zato smotrno razpravo o morebitni spremembi politike stopenj DDV v Sloveniji, tudi z vidika reševanja podnebnih in okoljskih izzivov, opraviti po tem, ko bo sprejet posodobljen sistem DDV na ravni EU in bo v Sloveniji primeren tudi ponovni premislek o sistemu nižjih stopenj DDV.

Prispele pobude tako v tem trenutku ni mogoče podpreti. Navedeno pa ne pomeni, da ta pobuda ne bo ponovno proučena v nadaljnjih postopkih prenove davčnega sistema.

Popravki predloga

Verzija predloga z dne, 25. 1. 2020 | 10:25:11

Zmanjšanje DDV za trajnostne higienske izdelke

Spoštovani,

predlagam zmanjšanje stopnje DDV za trajnostne higienske izdelke iz 22% na 9,5% in sicer za:

• pralne vložke (dnevne ščitnike perila za ženske, pralne menstrualne vložke za ženske in vse pralne inkontinenčne vložke),

• menstrualne skodelice in

• pralne kozmetične blazinice (za čiščenje in nego obraza ter odstranjevanje ličil)

Na ta način bi se konkretno stimulirala večja proizvodnja in poraba trajnostnih higienskih izdelkov, kar bi posledično pozitivno vplivalo na okolje in intimno zdravje. Gre za osnovno življenjsko potrebščino vsake ženske. Namreč, ena ženska skozi 480 menstrualnih ciklusov porabi minimalno 15.000 vložkov ali tamponov. V primeru, da vložke uporablja tudi kot dnevne ščitnike perila se število le-teh večkratno zviša. V starejši dobi žal pogosto pride do stresne urinske inkontinence. Glede na staranje prebivalstva se število obolelih vsako leto viša (pri pripadnikih obeh spolov). Gre za izjemno težko razgradljivi odpad, ki se razgraja tudi do 500 let. Vložki za enkratno uporabo ženskam povzročajo vse več alergij, vnetij in neprijetnih občutkov srbenja in pečenja zaradi svoje nevarne sestave, ki (zanimivo) sploh ne mora biti navedena na izdelku. Vložki in tamponi za enkratno uporabo vsebujejo številne kemikalije za zvišanje vpojnosti, umetne dišave, lepila, ftalate (ki so hormonski motilci) itn. Zaradi tega vse bolj pogosti obiski ginekoloških ordinacij vse več obremenjujejo zdravstveni sistem in družbo v celoti.

Prepričana sem, da bi zmanjšanje stopnje DDV iz 22% na 9,5% za trajnostne higienske izdelke bil zelo konkreten ukrep z izjemno pozitivnim vplivom na vsakdanjost vsake ženske. Ukrep bi prispeval tudi k senzibilizaciji družbe, da začne razmišljati bolj trajnostno, odgovorno do zdravja in skrbno do okolja.

Ksenija Lovrin Maćešić

Komentarji