Povračilo stroškov prevoza na delo
Predlagam brezplačni javni prevoz na delo za javne uslužbence in ukinitev povračila v višini javnega prevoza. Država bi privarčevala in razbremenila cestni promet.
Predlagam brezplačni javni prevoz na delo za javne uslužbence in ukinitev povračila v višini javnega prevoza. Država bi privarčevala in razbremenila cestni promet.
Če bo predlog prejel vsaj 30 glasov za in več glasov za kot proti, ga bomo poslali v obravnavo pristojnemu ministrstvu.
Odziv Ministrstva za javno upravo in Ministrstva za infrastrukturo
V nadaljevanju vam posredujemo odgovor z vidika veljavne ureditve povračila stroškov prevoza na delo in z dela in pogajalskega procesa Pogajalske komisije, sestavljene iz predstavnikov vladne strani in reprezentativnih sindikatov javnega sektorja, ki ga je pripravilo Ministrstvo za javno upravo in z vidika infrastrukture javnega potniškega prometa, financiranja tega in razbremenitve cestnega prometa, ki ga je pripravilo Ministrstvo za infrastrukturo.
Ministrstvo za javno upravo (v nadaljevanju MJU) uvodoma poudarja, da je povračilo stroškov prevoza zakonska pravica iz Zakona o delovnih razmerjih, tako za javne uslužbence, kakor tudi za ostale zaposlene. Zakon o delovnih razmerjih namreč določa, da mora delodajalec delavcu zagotoviti stroške prevoza na delo in z dela, način povračila pa se uredi s kolektivno pogodbo ali podzakonskim aktom.
Pojasnjujemo, da je povračilo stroškov prevoza na delo in z dela v javnem sektorju materija kolektivnih pogodb dejavnosti in poklicev. Zaradi narave materije enostranskega posega, s katerim bi se spremenilo to področje, ni mogoče narediti tako, da bi delodajalska, tj. vladna stran, pripravila predlog zakona ali sprejela podzakonski akt. ZDR-1 v 130. členu, kjer ureja povračila stroškov v zvezi z delom, v drugem odstavku resda določa, da se lahko višina povračila stroškov v zvezi z delom, če le-ta ni določena s kolektivno pogodbo na ravni dejavnosti, določi s podzakonskim aktom, vendar pa bi takšno enostransko ravnanje vladne strani v praksi pomenilo odpoved kolektivne pogodbe oz. kolektivnih pogodb, posledično pa bi prišlo do splošnega konflikta v javni upravi oziroma javnem sektorju.
V nadaljevanju MJU pojasnjuje, da se tako Vlada RS kot tudi sindikalna stran zavedata problematike povračil stroškov prevoza na delo in z dela. Iz VIII. točke Dogovora o ukrepih na področju stroškov dela in drugih ukrepih v javnem sektorju za leto 2016 izhaja zaveza obeh strani, da se v kolektivnih pogodbah dejavnosti in poklicev drugače uredi povračilo stroškov prevoza na delo in z dela. Tudi iz VII. točke Dogovora o ukrepih na področju stroškov dela in drugih ukrepih v javnem sektorju izhaja, da v letu 2018 Vlada RS in reprezentativni sindikati pričnejo pogajanja o preostalih ukrepih na področju stroškov dela v javnem sektorju, ki niso predmet Dogovora iz leta 2016 in so se uveljavili s sprejetjem Zakona za uravnoteženje javnih financ in aneksov h kolektivnim pogodbam v letu 2012. Glede na navedeno in upoštevaje X. točko Sporazuma o razreševanju stavkovnih zahtev potekajo med vladno in sindikalno stranjo pogajanja o drugačni ureditvi povračila stroškov prevoza na delo in z dela, kar pomeni, da si strani izmenjujeta predloge drugačne ureditve področja povračila stroškov prevoza na delo in z dela.
Ministrstvo za infrastrukturo pojasnjuje, da je brezplačni javni prevoz v Republiki Sloveniji eden od ciljev, ki mu ministrstvo sledi z ukrepi na področju javnega prevoza. V letu 2016 se je začel proces uvajanja enotne vozovnice, ki potniku omogoča, da lahko potuje z vsemi vrstami prevoza in z vsemi izvajalci prevoza, ki vozijo na določeni relaciji. Enotne vozovnice so bile v prvem obdobju uveljavitve zagotovljene dijakom in študentom, ki so upravičeni do subvencionirane vozovnice. V letu 2019 so bile enotne vozovnice uveljavljenje za vse uporabnike, njihova cena pa se postopno zmanjšuje. V letu 2020 bodo na podlagi Zakona o prevozih v cestnem prometu 1. februarja uvedene brezplačne vozovnice za registrirane športnike, ki so upravičeni do subvencioniranih vozovnic za dijake in študente. Od 1. julija 2020 pa se bodo zagotovile brezplačne vozovnice za upokojence, ki niso v delovnem razmerju, osebe, starejše od 65 let, imetnike evropske kartice ugodnosti za invalide in vojne veterane. Za vse upravičence do brezplačnih vozovnic je pogoj, da niso v rednem delovnem razmerju. Organizacija, načrtovanje in izvajanje javnega prevoza potnikov za vse te skupine upravičencev bo izjemno zahtevna, saj se pričakuje veliko povečanje števila uporabnikov javnega prevoza. Z izvedbo vseh teh ukrepov in optimizacijo javnega prevoza v železniškem in avtobusnem prometu pa se bodo postavila izhodišča za uvajanje brezplačnega javnega prevoza tudi za zaposlene, kar pomeni, da naj bi naslednji korak pomenil uvedbo brezplačnega javnega prevoza za vse skupine uporabnikov v Republiki Sloveniji.
V zvezi z vašim predlogom, da se zagotovi brezplačni javni prevoz na delo in z dela za javne uslužbence in ukine povračilo stroškov prevoza na delo in z dela v višini javnega prevoza, poudarjamo, da je en od ciljev, ki jih s predlogi glede drugačne ureditve povračila stroškov prevoza na delo in z dela zasledujeta tako vladna kot sindikalna stran, tudi enakopraven položaj javnih uslužbencev glede tega povračila. Upoštevaje dejstvo, da naj bi kakršnakoli drugačna rešitev spodbujala dejansko uporabo javnega prevoza, bi v primeru uresničitve vašega predloga, javni uslužbenci, ki nimajo možnosti uporabe javnega prevoza, razdalja ob bivališča do delovnega mesta pa narekuje potrebo po prevoznem sredstvu, bili v neenakem položaju glede na javne uslužbence, ki za prihod na delo in z dela dejansko lahko uporabljajo javni prevoz.