24. 12. 2019
Odziv Ministrstva za infrastrukturo
Umirjanje prometa je sklop gradbeno tehničnih in regulativnih ukrepov s katerimi se v naseljih in drugih občutljivih okoljih zagotavljajo prometne razmere, tako da je hitrost vožnje prilagojena administrativnim omejitvam oziroma lokalno dopustnim razmeram. S temi ukrepi se minimalizira možnost nastanka prometnih nesreč in istočasno zmanjša morebitne posledice le-teh na minimalno raven.
Naprave za umirjanje prometa so različnih izvedb. Med fizične naprave spadajo zvočne zavore, sinusoidne, trapezne in montažne grbine, ploščadi, sredinski in stranski prometni otoki ter krožna križišča. V zadnjem času pa se uveljavljajo tudi sodobne izvedbe, ki s svojim aktivnim delovanjem selekcionirajo kršitelje in s tem pripomorejo k ohranjanju okolja.
Namestitev fizične naprave za umirjanje prometa na vozišče je dopustna le na podlagi predhodnih analiz (delež stalnega neupoštevanja prekoračitev omejitve hitrosti v daljšem časovnem obdobju, število prometnih nesreč, itd…). Odločitev za namestitev naprave mora biti strokovno utemeljena, z izbiro vrste naprave pa je potrebno zagotoviti da bo dosežen zahtevan učinek.
Pri izvajanju ukrepov za umirjanje prometa se izhaja iz želene hitrosti, ki se jo želi doseči na določeni cesti oziroma njenem odseku. Želena hitrost je odvisna od prevozne hitrosti naprave ter medsebojnem razmiku naprav. Geometrija naprave določa prevozno hitrost.
Naprave in ukrepi za umirjanje prometa se načrtujejo skladno z Odredbo o obvezni uporabi tehnične specifikacije za javne ceste, ki določa naprave in ukrepe za umirjanje prometa ter Pravilnikom o prometni signalizaciji in prometni opremi na cestah. Z omenjenima predpisoma so natančno določeni geometrijski elementi (horizontalni, vertikalni, zaokrožitve), ki jih mora imeti naprava, za označeno hitrost. Ob upoštevanju največje dovoljene hitrosti, ki je enaka ali manjša prevozni hitrosti naprave, poškodbe na vozilih ne nastajajo.
Aktualna formalna regulativa za umirjanje prometa v naseljih je ustrezna in primerljiva evropskemu prostoru, zato ne obstajajo argumentirani razlogi za spreminjanje ali ukinjanje zakonskih rešitev, ki urejajo to področje.