Skoči do osrednje vsebine
Prijava v aplikacijo

Ste pozabili geslo?

Registracija

Predlagam vladi
Predlog z odzivom pristojne institucije

Brezplačni javni prevoz

908 OGLEDOV 9 KOMENTARJEV

Ob Evropskem tednu mobilnosti predlagam, da vlada razmisli o uvedbi brezplačnega javnega prevoza po vseh mestnih središčih v Sloveniji po vzoru Estonije.

Vsi si želimo čist zrak, manj hrupa in več varnosti v vseh mestih. Zaradi predragih vozovnic se zdaj bolj splača, da se vsak posameznik na delo vozi z avtomobilom in s tem povzroča prometne zastoje.

46 glasov

0 glasov

Če bo predlog prejel vsaj 10 glasov za in več glasov za kot proti, ga bomo poslali v obravnavo pristojnemu ministrstvu.

AVTOR R Rožmarin 31 predlogov
STATUS PREDLOGA
  • PREDLOG POSLAN
  • KONEC OBRAVNAVE
  • ODGOVOR

Odgovor


8. 11. 2019

Odziv Ministrstva za infrastrukturo

V zvezi z medkrajevnim prometom smo na Ministrstvu za infrastrukturo že pred časom razmišljali o možnosti, da se ob posameznih dogodkih povezanih s trajnostno mobilnostjo (kot je to primer v času Evropskega tedna mobilnosti - ETM) uvede brezplačni javni prevoz. Zato smo spomladi 2019 to možnost tudi predvideli ob pripravi Uredbe o načinu izvajanja gospodarske javne službe, javni linijski prevoz potnikov v notranjem cestnem prometu, o koncesiji te javne službe in o ureditvi sistema enotne vozovnice. Vendar je zadevo potrebno še tehnično urediti, da bodo v določenem času (npr. v času ETM) veljale druge tarife. To se sicer da za ta izoliran primer urediti, vendar se nato postavlja vprašanje ali bo zato npr. v septembru tudi mesečna karta cenejša, saj bo prevoz teden dni brezplačen. V obratnem primeru, bodo dijaki, študentje in ostali imetniki mesečnih vozovnic na slabšem.

V kolikor pa je mišljena stalna uvedba brezplačnega javnega potniškega prometa, kot je to storila Estonija, je potrebno poudariti, da tam izkušnje s tem niso najbolj bleščeče. Estonska prestolnica Talin je v letu 2013 uvedla brezplačni javni prevoz na območju širšega mestnega območja, od 1. julija 2018 pa je brezplačen prevoz omogočen po vsej državi. Dežele se same odločajo o uvedbi brezplačnega avtobusnega prevoza potnikov. Po dosegljivih podatkih ga je doslej uvedlo 11 od 15 dežel.

Prvi rezultati
Mesto Talin beleži 20 mio EUR dodatnih prihodkov z uvedbo brezplačnega prevoza, ker se je povečalo število ljudi, ki so registrirani kot prebivalci Talina. Ob koncu leta 2012, torej preden so uvedli brezplačni prevoz, je imel Talin približno 416 tisoč prebivalcev, danes jih je nekaj manj kot 450 tisoč. Za vsakega od novo prijavljenih prebivalcev dobi Talin na leto 1000 EUR davka na dohodek. Vprašanje torej je, ali niso estonsko prestolnico vodili ti vzgibi za uvedbo brezplačnega JPP?

Odločitev za brezplačen prevoz so v Talinu sprejeli na referendumu. Z uvedbo so postali največje mesto na svetu z brezplačnim prevozom. Vse kar so morali prebivalci narediti je bilo to, da so se registrirali kot prebivalci mesta in plačali dva evra za "zeleno karto". Da bi javni prevoz naredili še privlačnejši, so v Talinu sprejeli številne ukrepe. Javni prevoz ima prednost pred drugimi oblikami prevoza na še več cestah, razširili so mrežo linij, povečali so frekvenco prevozov, nadgradili vozni park in zgradili več postajališč.

Pozitivni učinki:

  • finančna uspešnost uvedbe zaradi preusmeritve davka na dohodek v mestno blagajno,
  • za potovanje z javnim prevozom  namesto z osebnim avtomobilom se je odločilo za  8% več ljudi in
  • število potnikov javnega prevoza se je povečalo za 14%.

Negativni učinki:

  • za 40 % se je zmanjšalo število ljudi, ki opravijo potovanja peš (zdravstveni vidik) in
  • za 31 % se je povečalo število km, ki jih opravijo z osebnimi avtomobili (daljša potovanja zaradi nakupov in prostega časa).

Iz navedenega sledi, da je potrebno uvedbo brezplačnega JPP dobro premisliti, saj cenejša ali brezplačna vozovnica ni edino merilo privlačnosti JPP, ampak so tu še drugi faktorji.

Priloge:

Komentarji




  • Ikona uporabnika Anti NWO Anti NWO

    PODPIRAM in cimprej elektricne in avtonomne avtobuse, pa tudi vlaki bi lahko bili AVTONOMNI!!!! in bi imeli lahko tako bolj pogoste linije, ce bi imeli vec manjsih avtonomnih vlakov!!!

  • z znalček

    Z javnim prevozom se ukvarjajo podjetja. Če jim vlada predpiše brezplačno opravljanje prevozov, bodo podjetja nehala delovati. Predlog ne navaja morebitnih virov financiranja.

     

    Izkušnje iz tujine kažejo, da brezplačni mestni potniški promet ni zmanjšal avtomobilskega, ampak predvsem kolesarskega in peš.

     

    Mislim, da je edina možnost v tem, da se zaposlenim stroške vožnje prizna le ob predložitvi vozovnice. Verjetno bi bil to precej nepriljubljen ukrep.

  • Ikona uporabnika Predator Predator

    Zadeva bi lahko bila zelo enostavna, nakup enotne vozovnice po ozemlju RS za avtobusni in železniški promet v cenovnem razponu po spodnjem predlogu z ukinitvijo obračunavanja kilometrin pri pravnih osebah (ogromni prihranek za podjetja in nekaj dodatnega davka za država preko višjega dobička podjetij):

     

    do starosti 18let - 10,00€

     

    starost 18-65let - 25,00€

     

    nad starostjo 65let - 15,00€

     

    doplačilo za rezervacijo sedeža 1,00€ za eno smer...

     

    Ko bi ljudje začeli bentit da ni prevozov, pa bi moral prevoznik prilagoditi termine in kapacitete prevozov. Seveda je treba ukinit subvencionirane prevoze, ker trenutno se po domače fučka prevoznikom kam in kdaj vozijo, saj od države dobijo za linijo tudi do 70°povrnjenih stroškov.

  • d dronyx

    Lahko za test uvedejo nekaj časa brezplačni prevoz in štejejo promet. Sem skoraj prepričan, da avtov ne bo čisto nič manj zaradi tega. Da se ljudje ne vozijo z javnim prevozom ni problem visoka cena ampak dejstvo, da imamo obupen javni prevoz, ki je skoraj neuporaben.

    • z znalček

      Tako govorijo predvsem tisti, ki se nikoli ne vozijo z javnim prevozom.

  • r roho

    Mestni javni prevoz bi se lahko financiral iz višjih cen parkirnin, višjih cen 2. in nadaljnje dovolilnice. Namesto dodatka za prevoz na delo bi iz deleža, ki je namenjen povračilu stroškov prevoza na delo za del, ki ga pokriva mestni javni promet financirali direktno mesni javni promet.

  • k kr en

    Brezplačen prevoz ne obstaja. Vsak prevoz mora nekdo plačati.

    Tale predlog v resnici pomeni: povečajmo davke in z njimi plačujmo prevoze na način in po volji nekih birokratskih uradnikov.

  • B Burek Man

    Problem prevoza ni cena, ampak slaba storitev. Da čakaš bus "na koledar" (namesto po minutah), pa da trikrat prestopaš, pa rabiš dve ure z enega konca mesta na drugi, tudi zastonj ni nekaj, kar bi si ljudje želeli uporabljat. Če je zastonj, to pomeni samo, da tisti, ki se ne peljejo (avtomobilisti, kolesarji, pešci) plačujejo za tiste, ki se peljejo (torej tistih nekaj srečnikov, ki imajo samo eno bus linijo od doma do šihta, pa da jim ni treba čez center... no, pa tiste, ki nimajo avta, so pa preleni za bicikel).

    Dokler ne bo ene proge ob zunanjem ringu, ene ob notranjem, busi sinhronizirani z vlaki, (pa seveda med seboj), pa dokler bodo peljali busi tudi zvecer in ob nedeljah (nekatere proge pač ne), bo situacija taka, kot je. V parizu parkiraš avto, in greš na metro ker je hitreje, tudi ko ni gužve. Pri nas bi že bil z avtom na cilju, še preden dočakaš prvi bus.

    • z znalček

      To kar pišeš je sicer precej blizu resnice, a bolj podobno vprašanju o kuri in jajcu. Ali zato ni potnikov, ker je slab prevoz, ali je prevoz slab (malo linij, redki avtobusi), ker je malo potnikov. Zadeva je povezana in se jo lahko reši le z drastičnim posegom. Predlagatelj predlaga brezplačne avtobuse (za potnike). Možni so tudi drugačni ukrepi, vendar večinoma nezaželeni (npr. zapore mest za promet, ločeni pasovi za avtobuse, ukinitev vinjet, drażje parkirnine ...), saj je njihov cilj vplivati na naše navade, vožnjo z avtom, ki mnogim predstavlja ne samo transport, ampak tudi občutek svobode.