Skoči do osrednje vsebine
Prijava v aplikacijo

Ste pozabili geslo?

Registracija

Predlagam vladi
Predlog z odzivom pristojne institucije

Prepoved škropljenja s FFS

2193 OGLEDOV 3 KOMENTARJI

Predlagam, da se ukinejo vsa škropiva, ki ogrožajo zdravje ljudi, so nevarna za opraševalce, ki lahko preidejo v vodo in na druga območja, vrtove, njive.

Takole je zapisano: »Kmetijsko ministrstvo skupaj z upravo za varno hrano, veterinarstvo in varstvo rastlin (UVHVVR), Čebelarsko zvezo Slovenije in kmetijsko-gozdarsko zbornico KGZS osvešča in obvešča o pravilni uporabi fitofarmacevtskih sredstev (FFS), da bi škropili tako, da ne bi ogrožali ne zdravja ljudi ne okolja in ne čebel. Kjer so čebele, je okolje čisto.«

Če to drži, zakaj so v nadaljevanju navedena navodila, da morajo ljudje pri škropljenju s FFS obvezno uporabljati zaščitne maske in obleko, zakaj morajo paziti, da ne škropijo v vetru, zakaj morajo paziti, da se škropivo ne razlije v vodovje, zakaj škropijo, pa nimajo očiščenih površin, imajo zaraslo travo, ki cveti in na kateri se pasejo čebele? Zakaj se škropljenje izvaja podnevi, ko so opraševalci na paši, zakaj se škropljenje ne izvaja, kot je predpisano: »Škropljenje s kontaktnimi, čebelam nevarnimi FFS pa je v času cvetenja gojenih rastlin dovoljena le v nočnem času, od dve ure po sončnem zahodu do dve uri pred sončnim vzhodom«?

Iz navedenega izhaja, da so tudi FFS zelo nevarna za ljudi, opraševalce, ostale živali in rastlinje.

Kako naj živimo ljudje zdravo na podeželju, kjer imajo lastniki vinogradov vinograde tik ob naših hišah, vrtovih, njivah, sadovnjakih in se moramo ob škropljenju dobesedno zapreti hermetično v hiše, zapreti okna in imamo škropiva po vrtovih?

Kdo izvaja nadzor nad škropljenjem, nihče!

84 glasov

1 glas

Če bo predlog prejel vsaj 22 glasov za in več glasov za kot proti, ga bomo poslali v obravnavo pristojnemu ministrstvu.

AVTOR M Marija Krajnc 68 predlogov
STATUS PREDLOGA
  • PREDLOG POSLAN
  • KONEC OBRAVNAVE
  • ODGOVOR

Odgovor


9. 7. 2019

Odziv Ministrstva za kmetijstvo, gozdarstvo in prehrano

1. Analiza veljavne ureditve področja FFS
Področje dajanja v promet fitofarmacevtskih sredstev (FFS) ureja Uredba (ES) št. 1107/2009 Evropskega parlamenta in Sveta z dne 21. oktobra 2009 o dajanju fitofarmacevtskih sredstev v promet in razveljavitvi direktiv Sveta 79/117/EGS in 91/414/EGS (v nadaljevanju Uredba 1107/2009). Uredba 1107/2009 je v slovenski pravni red implementirana s petim odstavkom 5. člena Zakona o fitofarmacevtskih sredstvih (Uradni list RS, št 83/12, ZFfS-1) in Uredbo o izvajanju uredb (ES) in (EU) o dajanju fitofarmacevtskih sredstev v promet (Uradni list RS, št. 5/15), izdano na njegovi podlagi. Uredba 1107/2009 v Prilogi 2 določa postopke in kriterije za odobritev aktivnih snovi, varoval in sinergistov, na podlagi katerih se snovi z nevarnimi lastnostmi izločijo še pred začetkom ocenjevanja. Zaradi pogojev Uredbe 1107/2009 je zaradi strogih kriterijev število odobrenih aktivnih snovi upadlo iz preko 1000 pred letom 2009 na okoli 450 trenutno odobrenih snovi v EU.

Sistem ocenjevanja in odobravanja FFS za promet in uporabo za varstvo rastlin je vezan na Evropsko komisijo in njeni agenciji EFSA (za varno hrano) in ECHA (za kemikalije); ter države članice. Ocenjevanje FFS je dvostopenjsko, in sicer:

  1. Ocenjevanje aktivnih snovi se prične na podlagi vloge vlagatelja, ki želi tržiti FFS, v eni od držav članic, ki je poročevalka za to aktivno snov. Poročevalka pripravi osnutek ocene in ga pošlje v komentarje drugim državam članicam in na EFSA, prav tako posreduje vlogo za razvrščanje te snovi na ECHA. Na podlagi mnenja EFSA, razvrstitve snovi s strani ECHA in mnenja držav članic, se na Stalnem odboru EK za  rastline, živali, hrano in krmo odloči o odobritvi te snovi. Če se snov odobri, Komisija objavi uredbo o odobritvi snovi v Uradnem listu EU.
  2. Ko je aktivna snov odobrena, lahko vlagatelj vloži vlogo za registracijo FFS, ki vsebuje to snov v državah članicah. Pri postopku ocenjevanja FFS sodelujejo države članice v okviru treh administrativnih con, določenih v Prilogi 1 k Uredbi 1107/2009. Ocenjuje se formulacija, sestava FFS in njegove lastnosti glede na vsebnost aktivne snovi in dodatkov v formulaciji, namena uporabe FFS in vpliva na zdravje in okolje. Vsaka država članica določi tudi ukrepe za omejevanje tveganja pri uporabi tega FFS glede na specifične pogoje varovanja zdravja in okolja. Če se FFS v Republiki Sloveniji odobri, se izda odločba o registraciji, ki vsebuje osnovne podatke o imetniku registracije in FFS, namene uporabe, razvrščanje  pripravka in morebitne omejitve ali opozorila za varovanje uporabnikov, drugih prisotnih in okolja.


2. Analiza predloga z razlogi
FFS, škropiva kot je navedeno v predlogu, so kemikalije. Tako kot vsaka druga kemikalija, ki se uporablja v gospodinjstvu ali gospodarstvu, lahko ogroža zdravje ali okolje pri nepravilni rabi in so ena od številnih kemikalij, ki jih kot družba uporabljamo.

FFS imajo različne lastnosti, za čebele niso nevarna vsa FFS, pač pa le tista, ki se razvrščajo kot nevarna za čebele, imajo na etiketi natisnjen znak čebele v rdečem kvadratku in se ne smejo uporabljati na cvetočih rastlinah, kadar so čebele na paši. Ta omejitev ne velja za FFS, ki  se ne razvrščajo kot nevarna za čebele.

Uporabnik FFS, ki večkrat v sezoni uporablja FFS, je veliko bolj izpostavljen morebitnim negativnim vplivom kot drugi ljudje, zato se na podlagi lastnosti FFS predpiše uporaba osebne varovalne opreme kot preventivni ukrep za zaščito zdravja uporabnikov.

Uporabnik mora pri uporabi FFS preprečiti vsako zanašanje FFS na sosednje površine zaradi preprečevanja morebitnih negativnih vplivov na sosednje površine, ker imajo FFS različne lastnosti in različne načine uporabe, različne dobe razgradnje – karence, in so dovoljena le za določene namene. FFS, ki se na primer uporablja v pšenici ali krompirju spomladi, se do žetve ali pobiranja krompirja razgradi, na solati, ki se pobere prej, pa bi puščalo nedovoljene ostanke pri morebitnem zanašanju.

FFS se ne sme razliti v vode zaradi varovanja naših voda in pitne vode, iz enakega razloga, kot se v vode ne smejo izlivati industrijske odplake, gnojnica ali druge snovi.

Zelo nevarna FFS se ne odobrijo za uporabo v EU in v državah članicah. Vsa FFS, ki so odobrena, so ocenjena kot varna z določenim načinom uporabe in ukrepi za preprečevanje tveganja.

Uradni nadzor v skladu z  Zakonom o fitofarmacevtskih sredstvih in  Uredbo o izvajanju Uredb (ES) in (EU) o dajanju fitofarmacevtskih sredstev v promet izvajajo fitosanitarni inšpektorji Inšpekcije za varno hrano, veterinarstvo in varstvo rastlin, ki deluje znotraj UVHVVR. Nadzorne aktivnosti izvajajo fitosanitarni inšpektorji v okviru desetih območnih uradov. Na območnih uradih je zaposleno skupaj 29 fitosanitarnih inšpektorjev, od tega jih 14 deluje polovico delovnega časa tudi na področju primarne pridelave krme in hrane. Pri nadzoru inšpektorji preverjajo ali so bila fitofarmacevtska sredstva pravilno uporabljena, ali so bile pravilno vodene evidence porabe FFS,  kako je bila zagotovljena sledljivosti uporabljenega FFS od nakupa do uporabe ter kakšna je usposobljenost uporabnika za ravnanje s FFS. Pregledujejo se so tudi naprave za tretiranje s FFS in kako so uporabniki obveščali ustanove o uporabi FFS v njihovih bližinah.

V skladu z letnim planom fitosanitarni inšpektorji izvajajo vzorčenje zelenih delov rastlin tekom vegetacije. Namen tovrstnega vzorčenja je preverjanje uporabnika FFS glede pravilne uporabe FFS za predpisano kulturo, pravilne uporabe v odnosu do okolja, glede preverjanja istovetnosti vnosov  v evidenco pri uporabnikih FFS, uporabe registriranih FFS pri razkuževanju semen ter preverjanja izvajanja ukrepov zatiranja (na primer ameriškega škržatka v razmejenih območjih zlate trsne rumenic).

3. Primernost predloga za obravnavo na Vladi

FFS se uporabljajo v kmetijstvu kot osnovna sredstva za pridelavo hrane. Na današnji stopnji razvoja družbe in kmetijske pridelave niso na razpolago učinkovite alternativne metode varstva rastlin pred škodljivimi organizmi, s katerimi bi lahko zamenjali uporabo FFS.

FFS so ocenjena za dovoljene uporabe na način, da se ob upoštevanju etikete in navodil za uporabo lahko uporabljajo varno za zdravje in okolje.

Republika Slovenija je vezana na evropsko zakonodajo in evropski prostor. FFS, ki so pozitivno ocenjena v EU, ne morejo biti ocenjena negativno v Republiki Sloveniji na podlagi iste zakonodaje. Brez resnih dokazov o negativnem vplivu FFS na zdravje in okolje ne moremo prepovedati FFS, ker tvegamo tožbe Evropske komisije in imetnikov registracij FFS.

Komentarji