24. 6. 2019
Odziv Ministrstva za javno upravo
Uvodoma pojasnjujemo, da je glede pravnih podlag, ki urejajo delovna razmerja javnih uslužbencev v javnem sektorju, treba upoštevati <link http: pisrs.si pis.web external-link-new-window internal link in current>Zakon o javnih uslužbencih (v nadaljevanju besedila: ZJU), ki ureja delovna razmerja v državnih organih in upravah lokalnih skupnosti in <link http: pisrs.si pis.web external-link-new-window internal link in current>Zakon o delovnih razmerjih (v nadaljevanju besedila: ZDR-1), ki ureja delovna razmerja v ostalih subjektih javnega sektorja. Na podlagi prvega odstavka 22. člena ZJU drugi del tega zakona namreč velja le za javne uslužbence v državnih organih in upravah lokalnih skupnosti, v skladu s 5. členom ZJU pa se ZDR-1 uporablja za delovna razmerja javnih uslužbencev ter za pravice in dolžnosti iz delovnega razmerja glede vseh tistih vprašanj, ki jih ZJU ali drug poseben zakon ne ureja drugače.
Nadalje je potrebno upoštevati, da ZJU javne uslužbence, glede na vsebino oziroma naravo nalog, ki jih opravljajo, deli na uradnike in strokovno-tehnične javne uslužbence. Zaposlovanje uradnikov in zaposlovanje strokovno-tehničnih javnih uslužbencev v državnih organih in upravah lokalnih skupnosti poteka po dveh postopkih. Na podlagi sedmega odstavka 57. člena ZJU se postopek za novo zaposlitev uradnika izvaja kot javni natečaj, postopek za novo zaposlitev na strokovno-tehničnem delovnem mestu pa po postopku, določenem s predpisi, ki urejajo delovna razmerja (ZDR-1), in kolektivno pogodbo. Postopek za novo zaposlitev na strokovno-tehničnem delovnem mestu v državnih organih in upravah lokalnih skupnosti se torej tako kot za vse druge javne uslužbence v ostalem javnem sektorju (npr. javnih agencijah, javnih skladih, javnih zavodih…) izvaja v skladu z ZDR-1.
Ponovno poudarjamo, da ZJU in postopek javnega natečaja veljata le za uradnike v državnih organih in upravah lokalnih skupnosti: V skladu z 58. členom ZJU javni natečaj za organe državne uprave objavi na spletni strani ministrstva, pristojnega za upravo, drugi državni organi in lokalne skupnosti pa objavijo javni natečaj na svojih spletnih straneh. Javni natečaj se lahko objavi tudi v Uradnem listu Republike Slovenije ali v dnevnem časopisu. Postopek zaposlitve in izbire strokovno najbolj primernega kandidata za uradniško delovno mesto poteka skladno z zakonom in uredbo, kandidati pa prejmejo sklep o izbiri oziroma sklepe o neizbiri, zoper katere je možno pravno varstvo, in sicer pritožba na Komisijo za pritožbe in tudi upravni spor.
Za prosta delovna mesta za strokovno-tehnične javne uslužbence v državnih organih in upravah lokalnih skupnost ter tudi za vse ostale javne uslužbence v javnem sektorju velja obveznost objave prostega delovnega mesta po postopku in na način, kot ga določa ZDR-1. Upoštevati pa je treba tudi, da <link http: pisrs.si pis.web external-link-new-window internal link in current>Zakon o urejanju trga dela v 7. členu določa, da morajo delodajalci iz javnega sektorja in gospodarske družbe v večinski lasti države pri Zavodu za zaposlovanje javno objaviti vsako prosto delovno mesto oziroma vrsto dela, razen v primerih izjem od obveznosti javne objave, ki jih določa zakon, ki ureja delovna razmerja.
Upoštevaje navedeno Ministrstvo za javno upravo ocenjuje, da veljavne pravne podlage zagotavljajo transparentne postopke, ki omogočajo širokemu krogu kandidatov, da se seznanijo s prostimi delovnimi mesti in da tudi kandidirajo in enakopravno sodelujejo v izbirnem postopku. ZJU namreč vsebuje temeljno načelo, da je enaka dostopnost do delovnih mest v javnem sektorju zagotovljena vsakomur pod enakimi pogoji in da je kriterij strokovne usposobljenosti glavno vodilo pri izbiri kandidatov. Zato ob navedenih pravnih podlagah vzpostavljanje dodatnega portala ni potrebno.