Skoči do osrednje vsebine
Prijava v aplikacijo

Ste pozabili geslo?

Registracija

Predlagam vladi
Predlog z odzivom pristojne institucije

Resno do dvojnega statusa upokojenca

1210 OGLEDOV 4 KOMENTARJI

Opis problema (na lastnem primeru). Sem v zadnjih tednih pred upokojitvijo. Z izpolnjenima pogojema starosti in deklovne dobe. Sem še pri dovolj močeh, da ostanem delovno aktiven in to na področju, ki me posebej veseli in ki ni neposredno povezano z mojim dosedanjim delom. Najprej sem bil presenečen in razočaran nad sistemom, ki ureja to področje. Ko pa sem izvedel za predlagane rešitve t.i. mini reforme sem postal ogorčen.

Na odhod v pokoj sem se sistematično pripravljal. Ker vidim večji problem v poznem vstopu mladih v delo kot v podaljševanju polne delovne aktivnosti, sem se zavestno odločil za upokojitev ob izpolnitvi pogojev. Zavedal sem se pomena določene aktivnosti kot pogoja za ohranjanje mentalnih moči. Zaradi tega sem lani sprejel ponudbo znanega inštituta iz tujine in vstooil v njihov upravni odbor z idejo, da bi pomagal pri vključevanju raziskovalcev iz SLO in regije v raziskovalne projekte s ciljem ev. vzpostavitve regionalnega centra v SLO. In ko sem vse skupaj želel izpeljati znotraj pokojninskega sistema sem lahko samo ugotovil, da je ta sistem razvojno interten in ujet v nekaj togo razumljenih načel.

1. Drži, da sedanji sistem omogoča delo upokojencem. Mogoče za določen tip dela to tudi ustreza (manj zahtevna opravila tipa sosedske pomoči). Če pa bi želel opravljati aktivnosti iz uvoda, bi me dejansko sankcioniral. V primeru 25% reaktiviranja bi se moral odreči na letni ravni skoraj 5000 EUR, kolikor bi znašala zmanjšana pokojnina.

2. Predlog nove ureditve področja upokojevanja popolnoma zaobide problem (ali bolje možnosti) kot jih opisujem. Nasprotno. namesto spodbujanja iskanja takšnih priložnosti s koristmi za državo in posameznika, prisotojni resor objavi predlog, ki samo spodbuja podaljševanje delovne aktivnosti, ne odpira pa vrata za delo upokojencev na nediskriminatorni način. Denar, zbran pod naslovom zagotavljanja medgeneracijske solidarnosti, se bo namesto za pokojnine trošil za spodbujanje zaposlenih, predpostavljam da predvsem v državni upravi. Ker imam za sabo 35 let dela v državni upravi lahko mirno zapišem, da je takšna dodatna subvencija strel ne samo mimo, ampak v napačno tarčo. Pravi čas je pač treba misliti na naslednika, ker če tega ni, ni nobeno obdobje dovolj dolgo.

Predlog rešitve. Upokojencu, ki izpolni pogoja starosti in delovne dobe se dovoli opravljanje dejavnosti. Seveda ob plačevanju vseh dajatev. Na ta način upokojenec v skladu z načelom solidarnosti prejema pokojnino in še naprej polni pokojninsko in dodatno zdravstveno blagajno in proračun. Spodbuda 20% pokojnine zaposlenemu, ki ostaja delovno aktiven je povsem spodbudna in je ni treba poviševati.

V kolikor bo predlog zavrnjen pričakujem, da bo jasno razloženo, kaj državi preprečuje, da dovoli prejemniku zaslužene pokojnine, da še naprej opravlja določene dejavosti.

13 glasov

2 glasova

Če bo predlog prejel vsaj 11 glasov za in več glasov za kot proti, ga bomo poslali v obravnavo pristojnemu ministrstvu.

AVTOR A agakhan 1 predlog
STATUS PREDLOGA
  • PREDLOG POSLAN
  • KONEC OBRAVNAVE
  • ODGOVOR

Odgovor


14. 5. 2019

Odziv Ministrstva za delo, družino in socialne zadeve

V zvezi s predlagano rešitvijo uvodoma pojasnjujemo, da <link http: pisrs.si pis.web external-link-new-window internal link in current>Zakon o pokojninskem in invalidskem zavarovanju (v nadaljevanju ZPIZ-2) omogoča veliko fleksibilnosti pri kombiniranju statusa upokojenca ter aktivnega statusa. Veljavna ureditev omogoča prejemanje 20 % predčasne ali starostne pokojnine posameznikom, ki so izpolnili pogoje za pridobitev teh pravic, pa so še nadalje vključeni v zavarovanje za polni delovni oziroma zavarovalni čas. Na drugi strani ZPIZ-2 omogoča tudi delno upokojitev – torej ohranjanje zaposlitve ter vključitve v zavarovanje za vsaj 2 uri dnevno oziroma 10 ur tedensko ter prejemanje starostne ali predčasne pokojnine v sorazmernem delu.

ZPIZ-2 v 116. členu določa tudi možnost ponovnega vstopa v zavarovanje za uživalce starostne, predčasne, vdovske in družinske pokojnine, ki na območju Republike Slovenije začnejo ponovno delati oziroma opravljati dejavnost. Določeno je, da ti posamezniki znova pridobijo lastnost zavarovanca iz 14. (delavci), 15. (samozaposleni), 16. (družbeniki) in 17. člena (kmetje) tega zakona in se jim pokojnina v tem času ne izplačuje. Pokojnina se preneha izplačevati z dnem ponovne pridobitve lastnosti zavarovanca. Torej v primeru ponovne sklenitve delovnega razmerja oziroma začetka opravljanja dejavnosti, so se upokojenci dolžni reaktivirati oziroma ponovno vključiti v zavarovanje, pri čemer jim pokojnina za čas ponovne vključitve v zavarovanje miruje, izplačuje pa se jim dalje takrat, ko se odločijo s prenehanjem zaposlitve ali opravljanja dejavnosti. ZPIZ-2 pa tudi v primeru reaktivacije oziroma ponovnega vstopa v zavarovanje omogoča, da se upokojenci sami odločijo za obseg sklenitve delovnega razmerja oziroma za obseg opravljanja dejavnosti in vključitve v zavarovanje. Lahko se namreč odločijo za sklenitev pogodbe o zaposlitvi za krajši delovni čas v razponu 2-6 ur dnevno ali pa se reaktivirajo za polni delovni čas. Upokojenci imajo tako možnost, da sklenejo pogodbo o zaposlitvi tudi za krajši delovni čas od polnega ter v sorazmernem delu prejemajo poleg plače tudi pokojnino.

Poleg izpostavljenih možnosti lahko upokojenci, ne da bi to vplivalo na njihovo pokojnino, opravljajo določene oblike del in ob tem ohranjajo pokojnino v celoti, saj se zavedamo zmožnosti prispevanja družbi, predvsem s stališča izkušenj in znanja ter občasnega dela upokojencev tudi v času, ko že nastopi upokojitev. Zakonodaja namreč omogoča neomejeno sklepanje pogodb civilnega prava oziroma avtorskih pogodb, pri čemer upokojencem pokojnina ne miruje, vendar pa ne smejo biti podani elementi delovnega razmerja. Hkrati pojasnjujemo še, da upokojenec lahko opravlja tudi začasna in občasna dela v skladu z zakonodajo, ki ureja trg dela ter osebno dopolnilno delo in kratkotrajno delo v skladu z zakonom, ki ureja delo na črno, pod določenimi pogoji pa tudi dopolnilno dejavnost na kmetiji.

V zvezi z vašim predlogom bi želeli pojasniti, da je Ministrstvo za delo, družino, socialne zadeve in enake možnosti pripravilo izhodišča, ki bodo služila za pripravo predloga sprememb pokojninske zakonodaje. Poudarjamo, da navedena izhodišča za spreminjanje zakonodaje s področja pokojninskega in invalidskega zavarovanja še ne predstavljajo konkretnih zakonodajnih rešitev iz tega področja. V izhodiščih ministrstva je predlagana tudi rešitev, po kateri bi zavarovancu po določenem času prejemanja dela starostne pokojnine omogočila prejemanja celotne pokojnine. Pokojninski sistem v Republiki Sloveniji temelji namreč na dokladnem financiranju, za katero sta značilni načeli vzajemnosti in solidarnosti in ni zasnovan na principu individualnih pokojninskih računov pri katerih zavarovanec po izpolnitvi predpisanih pogojev pridobi celotna upravičenja. Predlagane spremembe, ki so trenutno v fazi usklajevanja s socialnimi partnerji, v večji meri zasledujejo cilje navedenih načel, na drugi strani pa vseeno omogočajo zavarovancem po določenem času pridobitev celotne pokojnine ob sočasni zaposlitvi oz. opravljanju dejavnosti.

Komentarji