Prijava z OpenID | Ste pozabili svoje geslo? | Registracija


Čas je za odpravo premika ure
 
Ferenc
Ogledov: 358
Predlog ustvarjen 26.11.2018
Glasovanje se zaključi 24.12.2018
Zadnja sprememba 02.08.2018 17:19:13

33 Za | 4 Proti
 
  Predlog   Število glasov   Komentarji (12)  

 V večjem delu evropskih držav poznamo prehod z uradnega na sončni čas, ki so ga vpeljali z namenom izkoriščanja dnevne svetlobe, s čimer bi dosegli prihranke energije. A ta cilj ni bil nikoli dosežen. Premik ure znanstveno dokazano povzroča zdravstvene težave in povečuje tveganje za nesreče. V logistiki in prometu pa premik ure zvišuje administrativne stroške in povzroča dodatne stroške. 

Znanstveniki so ugotovili, da premik ure vedno zmoti cirkadiani ritem, ki so ga raziskovali tudi letošnji Nobelovi nagrajenci za medicino. To pogosto vodi v motnje spanja in koncentracije, v nekaterih primerih povzroča tudi depresiji.

Nekateri fiziološki, vedenjski in biokemični procesi v telesu potekajo v približno 24 urnih ciklih, zato jih imenujemo cirkadiani cikli oz. ritmi (lat. circa – okoli, dies – dan). Mednje spadajo npr. menjava spanja in budnosti, stanja zavesti, nihanje telesne temperature, nivoja raznih hormonov, krvnega tlaka, srčne frekvence, pojavljanje lakote itd. Znanih je več kot 100 bioloških procesov, ki se odvijajo v cirkadianem ritmu. V medicini so cirkadiani ritmi pomembni tudi zaradi časa pojavljanja nekaterih bolezni, njihove diagnoze in zdravljenja.

Trenutno (zimski, tudi sončni čas) čas je pravilen, saj je prirejen našemu evolucijskemu razvoju. Po premiku ure nekateri še kar nekaj dni nimajo pravega občutka za čas. Premik ure tudi ne prinaša več ekonomskih prihrankov, saj danes zaradi mehanizacije v kmetijstvu in industriji ne poznamo več tipičnih industrijskih delavcev, ki so morali vstajati čim bolj zgodaj, da bi prinesli večji dobiček.

Po osamosvojitvi se je naprej uporabljal stari jugoslovanski Zakon o računanju časa dokler ni bil leta 1993 sprejet slovenski Zakon o računanju časa. Vsebinsko je bil enak, kot prej veljavni zakon, in ni posebej upošteval usklajevanja prehodov z ostalimi državami v Evropi. Leta 1996 je bil sprejet spremenjen zakon, ki je določal prehod s poletnega na standardni čas zadnjo nedeljo v oktobru. Ta zakon je že predstavljal usklajevanje z ostalimi evropskimi državami, saj so bili izbrani časi prehoda kompromis med državami celinske Evrope in Veliko Britanijo.

Evropski parlament ni edini, ki razmišlja o odpravi premika ure. O tem že razpravljata švedski in finski parlament, v več državah članicah pa podpisujejo peticije za odpravo premika ure.

Predlagam spremembo evropske direktive iz leta 2001 o ureditvi poletnega časa, ki določa dve spremembi letno, v marcu in oktobru.

Sem proti premikanju časa. To se mi ne zdi smiselno. 


Ključne besede premikanje časa, cirkadiani ritem, računanje časa, premik ure, ureditev poletnega časa
Kategorija: Splošno


Zadnji komentarji:

Ajda Egete | 06.12.2018 | 13:24
S tem predlogm se tudi jaz popolnoma strinjam. premik ure slabo vpliva na posamznika in njegove zdravstveno stanje. je pa tudi res,da nekateri znanstveniki menijo,da bo prenehanje premika ure po njihovem mnenju povečalo tveganja za diabetes, depresijo, težave s spanjem in učenjem. Svetloba in tema sicer vplivata na našo notranjo uro, na čas, kdaj smo budni in kdaj utrujeni, težava je le, da se le malo ljudi lahko ravna po svojem naravnem ritmu. Dnevni ritem narekuje tako imenovani družbeni čas, zaradi česar večina potrebuje zjutraj budilko, da je pravočasno na delovnem mestu ali v šoli. to je razvidno v članku: https://novice.svet24.si/clanek/novice/s..5;hude-posledice.
Od marca 2019 pa se bodo sedaj lahko države članice EU odločale same na kateri čas se bodo naravnale torej poletni ali zimski. tudi tukaj si lahko prberete kaj več na spletni strani: https://www.rtvslo.si/evropska-unija..arca-2019/465947.
ŠTUDENTFU | 06.12.2018 | 11:08
Strinjam se s predlogom za odpravo premika ure. Dejanskih pridobitev s tem dejanjem ne vidim. Zadeva se je vmes že premaknila naprej tako, da bomo od marca 2019 prenehali s premikanjem ure. Prilagam članek: https://www.24ur.com/novice/slovenija/premikanje-ure.html
pravični | 29.11.2018 | 00:06
Edini naravni čas je sončni čas. Seveda so si že davno pred tisočletji naši predniki naredili merilo, da so merili čas. In ni kar tako na pamet, da je ob poldan ali polovici dneva sonce najvišje na nebu. Rimljani so tudi imeli 12 nočnih in 12 dnevnih ur. Polovica dneva je bila ob 6 dnevni uri. Naša 12 ura. Šest ur je bilo pred poldnevom in šest po poldnevu. Vsi, ki pa govorite o tem kdaj pridete domov in kdaj greste na delo pa se malo zamislite. To vse je odvisno od delovnega časa. Še ne dolgo nazaj, cca 30 let smo hodili na delo ob 6 uri zjutraj. Nekatere trgovine so odprle že ob 5. uri. Večina ob 7. uri. Sedaj se trgovine odprejo ob 8. uri in so odprte do 20. ure. Nekoč so jih ob 16. ali 17. uri že zapirali. Vse je odvisno od delovnega in odpiralnega časa. Naravo in naravno uro ter premikanje pa pustiti pri miru.
Probleme s tem imamo pa zato, ker ne znamo več živeti nromalnega življenja. Raje delajmo na tem, da se delavnik skrajša na 6 urni, ker za razliko od nekoč imamo danes bistveno naprednejšo tehnologijo in lahko to kar se je nekoč naredilo v osmih urah naredimo bistveno prej. Tam, kjer so poskusno uvedli 6urni delovnik so ugotovili same pozitivne učinke. In posledično so ljudje imeli več časa za sebe. Druga stvar je še UTD, ampak je to že druga zgodba, čeprav se lahko navež na 6 urni delovnik. Problem je samo pohlep in faušija. 
znalček | 29.11.2018 | 08:44
Tole s sončnim časom je res samo v teoriji, saj bi potem ne samo vsaka država, ampak celo mesta in hiše imele vsako svoj čas. Med Ljubljano in Mariborom je 3 minute razlike. Srednjeevropski čas je pravi le za kraje ob 15. poldnevniku, ki gre nekako od Dravograda mimo Zagorja in Dolenjskih Toplic. Ta čas velja trenutno za večji del EU, čeprav ležijo njeni deli v štirih časovnih pasovih. države se o časonvih pasovih odločajo različno. Kitajska je recimo vzela pekinški čas za celo državo in je tako navzhodu države sonce v zenitu ob 15. uri. Avstralija ima še posebno zmedo, saj se centralnoavstralski čas od sydneyskega razlikuje za pol ure.

Smiselno je, da ima Slovenija enak čas z državami, s katerimi ima največ opravka (srednja in zahodna Evropa in Balkan), ne glede na sončni čas. Delovni čas se lahko temu prilagodi. Tudi zato zahodna Evropa začne delati pozneje kot vzhodna. Če bi v Sloveniji uvedli nek čas, ki bi zelo odstopal od sončnega (recimo sedanji poletni čas), bi najbrž morali spremeniti delovni čas in šolski urnik. To se je sicer bolj potiho tudi zgodilo. Po uvedbi poletnega časa, ki je dejansko pomenil vstajanje uro bolj zgodaj, se je pričel trend poznejšega začetka dela, ki je bil pred tem praviloma med 6. in 7. uro, sedaj pa je za večino storitvenih dejavnosti, trgovine, banke, šole, javno upravo 8. ura ali še celo pozneje.
znalček | 28.11.2018 | 15:43 Prikaži
V predlogu je nekaj napak. Najprej to, da so Nobelovo nagrado dobili letos, dobili so jo lani. Potem je tu še nekaj težav pri opisu vplivov na zdravje. Sta dva faktorja. Pomen jutranje svetlobe za to, da se človek zbudi (ni dovolj budilka in prižgana luč) in pomen prejemanja sončnih žarkov podnevi. Oboje, če delamo 8-10 ur ne gre, ko je dan najkrajši včasih nič od tega. Problem tega ima večjo vlogo kot problem prestavitve časa. 

Debata o tem, kaj je pravi čas je tudi napačna. Pravi čas je stvar dogovora. Sončne ure so bile nastavljene po dogovoru in ne moremo govoriti o pravem času. Časovni pasovi se prilagajajo mejam držav in pri večjih državah (kot EU) ima na isti dan ena država sončni vzhod uro prej kot druga, pa je to za njih pravilen čas. Najbolj zanimiv je pa tisti komentar, ko bi nekdo pravilnost sončne ure rešil z 2 palčkama. Ne gre, potrebni sta dvojni oznaki na številčnici.
heizenberg | 28.11.2018 | 08:21
Pri sebi nisem zaznal nič, kar navaja predlagatelj v utemeljitvi predloga. Tistih nekaj dni ob premiku je morda nekaj zmede, sicer pa mi je super, da je poletni popoldnevi svetli uro dlje, kot bi bili sicer. 
Tisto z urami na cerkvi ne pije vode. V času njihovega nastanka pač niso prestavljali časa, danes pa bi bila mogoča izvedba z dvema paličicama, ki bi kazali oba časa, ali pa z eno premično.
alo956 | 27.11.2018 | 09:04
Edina naravna ura je sončna ura. To je današnji zimski čas. Če ne verjamete drugemu poglejte sončne ure  ki so po stenah cerkva in gradov že tisoč let. naj bi poslej kazale napačno?
No tisti, ki  hočejo poletni čas pozabljajo, da bo v primeru poletnega časa  ob 9 zjutraj še vedno mrak ob 8 zjutraj pa popolna tema.
Sicer pa je  ta izgovor, da je dan "daljši" popolnoma odveč in za lase potegnjen. Vse je odvisno od tega kdaj vstanete in kdaj začnete delati. To je podobno kot bi vas vprašal kaj je boljše podnevi iti spat ali ponoči iti v službo. Kaj imate rajši?
TB | 27.11.2018 | 10:09
Bolje, da je zjutraj še tema, saj se potem v roku ene ure zdani. Najbolj depresivno se mi zdi, da je ob 17h tema, saj večina ljudi po službi nima prav nič več od dneva.
TB | 27.11.2018 | 10:09
Komentar je izbrisal avtor komentarja.
Bevčan | 28.11.2018 | 10:31 Prikaži
Sončna ura je naravna, vendar ni nujno v redu... za delavce, kateri nimajo deklarirane ure za pričetek ali/in konec dela je vseeno koliko je ura v določenem času, za nas, pred pokojnino, kateri hodimo v službo med 6 in 9 uro pa se pozna vsaka svetla ura po 17 uri.. zato sem za sicer ukinitev premika ure, vendar za obdržanje poletnega časa, to je sončna ura+1..
alo956 | 28.11.2018 | 11:47
Če pa kdo želi kakšno svetlo uro na dan naj začne delati bolj zgodaj. Tako je bilo vedno. Dolžina svetlobe ni odvisna od tega kakšen čas izberete ampak od tega kako ta čas izrabite. Če se zavzemate za to, da bi imeli še kakšno svetlo uro po  vašem delu se zavzemajte raje  za bolj zgodnje začenjanje z delom. Včasih smo v tovarnah začeli ob šestih v uradih pa ob 7h. Tudi tega se spomnim, da smo vstajali ob pol treh zjutraj in sli kosit; končali pa smo z delom ob 10h zvečer. To je seveda čisto pase in tega ne priporočam. 
Sicer pa menim, da bi EU morala imeti en  (naravni ) čas oziroma tri kot jih ima danes brez vsakega premikanja ur. To bi nam prihranilo ogromno  časa in nepotrebnega dela.
TB | 26.11.2018 | 10:22 Prikaži
Morali bi ostati na poletnem času, ne na zimskem.
Burek Man | 26.11.2018 | 12:23 Prikaži
Ali pa še malo zamaknit.. če je zjutraj ob sedmih tema, ni panike, da je ob petih popoldne že tema, je pa tečno.