16. 12. 2019
Odziv Ministrstva za infrastrukturo
Prvi predlog se nanaša na področje parkirnin na počivališčih. V zvezi s tem navajamo, da je Ministrstvo za infrastrukturo zadolženo zlasti za zagotovitev zadostnega števila parkirnih mest za tovorna vozila. V zvezi z varovanimi parkirišči so aktivnosti usmerjene zgolj v podporo pri umeščanju v prostor in proučitvi možnosti njihove neposredne navezave na avtocestno omrežje. Družba za avtoceste v Republiki Sloveniji (DARS d.d.) pripravlja projektno nalogo za izdelavo študije, ki naj bi pokazala, koliko varovanih parkirišč potrebujemo v Sloveniji in kje so ta parkirišča potrebna. Izsledki študije naj bi bili znani predvidoma v prvi polovici leta 2020. Na podlagi omenjene študije bodo sprejete odločitve o nadaljnji politiki na področju počivališča na AC/HC. Zaradi navedenega ni možno sprejeti predloga glede zaračunavanja parkirnin na počivališčih, saj je to stvar politike DARS d.d..
Za preostale predloge (omejitve skupnega števila tovornih vozil na posameznih odsekih, prepoved vožnje tovornih vozil v nočnem času in omejitve hitrosti na AC/HC) pa podajamo naslednje pojasnilo.
Tranzitnega prometa tovornih vozil ni možno omejevati na podlagi zakonodaje EU s področja prevozov v cestnem prometu. Iz teh predpisov izhaja, da lahko prevozniki s sedežem v EU opravljajo cestne prevoze znotraj EU z licenco Skupnosti. Republika Slovenija pa lahko na podlagi sklenjenih bilateralnih sporazumov z drugimi državami (sistem dovolilnic) omejuje promet, ki ga izvajajo prevozniki, ki sedeža svojega podjetja nimajo v eni od držav članic EU. Za prevoznike teh držav promet ni neposredno liberaliziran, temveč so z nekaterimi državami dogovorjene omejene kvote dovolilnic. Na ta način se lahko deloma omejuje tranzitni promet tovornih vozil preko Republike Slovenije.
V nadaljevanju navajamo, da so bile avtoceste zgrajene ravno za prevzem prometa (predvsem tovornega). Omejitve so mogoče z okoljskega vidika, kot je primer severne ljubljanske obvoznice v Ljubljani, kjer je že od leta 2017 promet tovornih vozil prepovedan ponoči med 22. in 6. uro, čez dan pa je vožnja s tovornjaki tam dovoljena. Za vse težke tovornjake velja že po trenutni ureditvi na nekaterih odsekih prepoved prehitevanja. Na posameznih odsekih je tako uvedena prepoved prehitevanja za vsa tovorna vozila težja od 7,5t, in sicer prepoved predpisuje prometni znak in velja v jutranji in popoldanski konici (6.00-9.00 in 14.00-17.00).
Zastoji na najbolj obremenjenih delih državnega cestnega omrežja so posledica stalne rasti prometnih obremenitev, ki jih beležimo v zadnjih letih. Začasen upad prometa, kot posledica gospodarske krize, je zastoje le delno zmanjšal. Po letu 2015 smo priča intenzivnemu povečevanju prometnih obremenitev. Povprečno se dnevno vozi po avtocestah na najbolj izpostavljenih odsekih med 12.000 in 15.000 težkih tovornih vozil (v prometnih konicah tudi 18.000). Rast tovornega prometa v zadnjih treh letih je v povprečju 4-5% letno in se ne zmanjšuje. Skupne prometne obremenitve na posameznih avtocestnih odsekih so posledica tako mednarodnih prometnih tokov, kakor tudi prometa med večjimi središči v Sloveniji. V okviru domačega prometa je velik delež prometnih obremenitev posledica dnevnih migracij prebivalcev, ki se na delo vozijo v Ljubljano.
Stanje na avtocestah stalno spremlja DARS d.d., kot upravljavec avtocestnega omrežja, in o tem v realnem času poroča voznikom preko Prometno informacijskega centra in aplikacije DARS PROMET +. Voznikom priporoča, da potovanja prilagodijo in se izognejo konicam. Prav tako DARS d.d. postavlja dodatne spremenljive znake, s katerimi bo znižal hitrost na posameznih najbolj obremenjenih odsekih. Opažamo namreč, da zastoji nastajajo ravno zaradi neprilagojene hitrosti in neprimerne varnostne razdalje vozil, ki ne prilagajajo vožnje stanju na cesti. Ni pa smiselna generalna omejitev hitrosti za tovorna vozila na avtocestah, ker bi le-to še bolj upočasnilo prometni tok. Splošna prepoved vožnje tovornih vozil v nočnem času bi povzročila še več tovornega prometa podnevi, ko so avtoceste predvsem na določenih mestih in v koničnih urah že tako bistveno preobremenjene.
Iz zgoraj navedenega izhaja, da predloga ni možno realizirati v smislu, kot je predlagan, zato ga ne podpiramo.