31. 1. 2017
Odziv Ministrstva za gospodarski razvoj in tehnologijo
Uvodoma želimo pojasniti, da je bila glede izbora primernega območja za vzpostavitev proizvodne cone, ki bi bila primerna za izvedbo strateške investicije, opravljena temeljita analiza različnih potencialnih lokacij. Na problemskem območju Maribor s širšo okolico ni večje proizvodne cone, ki bi bila v relativno kratkem času na voljo potencialnim investitorjem (greenfield investicije). V preteklosti so bila zaznana številna povpraševanja potencialnih investitorjev, pri čemer pa območja bivših proizvodnih con oz. degradirana območja v problemskem območju Maribor s širšo okolico in v regiji, zaradi lokacije, velikosti in oblike velikokrat niso ustrezala zahtevam potencialnih investitorjev.
Pri izboru širše lokacije za vzpostavitev proizvodne cone v Občini Hoče - Slivnica v velikosti cca. 100 ha zemljišč so bili upoštevani naslednji prednostni kriteriji:
- neposredna bližina avtoceste oz. direktni priključek na avtocestno omrežje,
- možnost priključevanja na železniško omrežje oz. izvedbe železniškega dostavnega tira,
- možnost izvedbe infrastrukturnih priključkov, pri čemer so pomembni oskrba z električno energijo (110 kV) in oskrba z zemeljskim plinom ter zagotovitev telekomunikacijskih povezav,
- bližina letališča,
- poselitveno območje, ki zagotavlja delovno silo, možnost izobraževanja,
- poselitveni kriterij, ki obravnava bližino stanovanjskih in drugih poselitvenih območij ob potencialni lokaciji,
- okoljski kriterij, ki obravnava sprejemljivost posega za okolje,
- ekonomski kriterij, ki obsega pozidanost območij, lastniško strukturo,
- zainteresiranost potencialnih investitorjev za lokacijo.
Na podlagi prednostnih kriterijev je bilo opredeljeno širše območje, ki obsega trikotnik Maribor z okolico (območje do meje z Republiko Avstrijo, Pesnica, Ruše, Lenart), – Ptuj z okolico (oz. območje na desnem bregu reke Drave), – Slovenska Bistrica na jugu ter seveda prostor ob infrastrukturnih povezavah znotraj tega trikotnika, ki obsega območja občin Starše, Kidričevo, Hoče – Slivnica in Rače. Po Odloku o strategiji prostorskega razvoja Slovenije (Uradni list RS št., 76/04), Zasnovi policentričnega urbanega sistema in razvoju širših mestnih območij, je to izbrano območje identično z opredeljenim širšim mestnim območjem mesta Maribor, ki se zaradi velikosti, vloge in lege v prostoru razvija kot središče mednarodnega pomena. Širše mestno območje obsega območja več lokalnih skupnosti, ki obkrožajo mestno občino. Te so praviloma tesno povezane z osrednjim naseljem mestnega značaja, v katerem so številna delovna mesta, raznolike in raznovrstne urbane dejavnosti, opredeljene z intenzivnimi urbanimi tokovi, za njih so značilne močne vsakodnevne delovne in druge migracije, ki povzročajo gost promet, predvsem z osebnimi avtomobili, kar obremenjuje celotno območje in osrednje mesto.
V Podravju je v Občini Hoče - Slivnica med javnim mednarodnim letališčem Edvarda Rusjana Maribor in industrijsko cono Hoče I11 ter v neposredni bližini avtocestnega križišča dveh pomembnih evropskih prometnih koridorjev, ki povezujeta Dunaj, Budimpešto, Zagreb in Ljubljano, idealen prostor z odlično geostrateško lokacijo za vzpostavitev proizvodne cone oz. za izvajanje dejavnosti večjih domačih ali mednarodnih podjetij, ki bo v celoti na razpolago investitorjem.
Iskanje potencialnih lokacij je bilo zato osredotočeno na območje ob avtocestnem križu A1 Maribor – Koper oz. na relaciji Maribor – Slovenska Bistrica in ob avtocesti A4 Slivnica – Draženci na relaciji Slivnica – Hajdina. Upoštevana je bila oddaljenost lokacije od železniške proge zaradi možnosti izvedbe železniškega priključka oz. industrijskega tira. Celotno območje ima ugodno oddaljenost od letališča Edvarda Rusjana Maribor. Pomemben kriterij je tudi infrastrukturna opremljenost s preskrbnimi omrežji, kar pomeni, da so v bližini obstoječi sistemi, ki omogočajo priključitev lokacije na ta omrežja brez prevelikih vlaganj in možnost širitve začetnih zmogljivosti. Naslednji kriterij je bližina poselitve. Lokacija industrijske proizvodne cone mora biti dovolj oddaljena od stanovanjskih naselij in drugih dejavnosti, ki bi se jim z novo dejavnostjo zmanjšala kakovost bivanja. Eden najpomembnejših kriterijev pa je seveda sprejemljivost za okolje. Lokacija mora biti izven območij Nature 2000, izven arheoloških območij in območij kulturne dediščine ter izven poplavnih območij. Celotno področje je opredeljeno in zavarovano kot vodni vir. Na podlagi analize tveganja za opredeljeno območje z vidika sprejemljivosti varovanja podtalnice Dravskega polja sta bili na podlagi navedenega opredeljeni dve potencialni lokaciji, in sicer: lokacija Slovenska Bistrica in Lokacija Hoče – Slivnica.
S podrobnejšim prostorskim preverjanjem prednostnih pogojev za konkretno razvojno območje je bilo ugotovljeno, da lokacija Hoče - Slivnica v celoti ustreza vsem zahtevam za vzpostavitev proizvodne cone v velikosti cca. 100 ha zemljišč, navezanosti na avtocestno in železniško omrežje ter je v neposredni bližini letališča. Analiza možnost izvedbe infrastrukturnih priključkov je pokazala, da je možno izvesti vse zahtevane priključitve z dograditvijo obstoječih sistemov. Območja bivanja pa so toliko oddaljena, da je ob izvedbi ustreznih omilitvenih ukrepov v samem območju dejavnosti, pričakovati vplive pod mejo sprejemljivosti na posameznem področju okolja (hrup, zrak, osvetlitev…).
Dodaten pomemben dejavnik pa je, da sodi razvojno območje v Občini Hoče - Slivnica kot proizvodna cona v razvojni prostor letališča Edvarda Rusjana Maribor, za katerega je podana tudi pobuda za izdelavo državnega prostorskega načrta, zato neposredno sovpada z razvojnimi programi letališča Edvarda Rusjana Maribor. Proizvodna cona bi bila tako po razvojnem načrtu sestavni del razširjenega območja letališča, v katerem je bila načrtovana tudi sprememba rabe prostora (območje sekundarne dejavnosti letališča s prometno logistiko).
Skozi Občino Hoče – Slivnica poteka železniški promet po železniški progi Zidani Most – Maribor – Šentilj – d.m. V občini sta dve železniški postaji za potniški in tovorni promet, postaja Hoče in postaja Rače. Občina Hoče – Slivnica na severnem delu meji na železniško postaja Maribor Tezno, ki je ena izmed večjih tovornih železniških postaj v Republiki Sloveniji. V osnovi je to tovorna in ranžirna postaja. V njen sestav sodi tudi postajališče za potniški promet na severnem, izvoznem delu postaje, ki se nahaja na nadvozu nad hitro cesto H2 skozi Maribor.
Izbrana lokacija se je glede na določene kriterije tako izkazala kot najprimernejša za vzpostavitev nove proizvodne cone, na kateri bo lahko realizirana strateška investicija.
Analiza predloga in razlogi za njegovo (ne)primernost:
S predlogom 7925-5 se predlaga umik industrijske cone Hoče – Slivnica z domnevno najboljših kmetijskih zemljišč.
Industrijska cona na območju Občine Hoče – Slivnica bo nastala s spremembami Občinskega prostorskega načrta Občine Hoče Slivnica. Z namenom hitrejšega in enostavnejšega pridobivanja zemljišč potrebnih za vzpostavitev proizvodne cone, ki bo omogočila realizacijo strateške investicije in najmanj 1000 novih delovnih mest, je Državni zbor Republike Slovenije sprejel poseben Zakon o zagotavljanju pogojev za izvedbo strateške investicije na razvojnem območju v Občini Hoče – Slivnica.
Industrijske cone torej ne bo vzpostavila Vlada Republike Slovenije, temveč lokalna skupnost, Vlada Republike Slovenije pa ji bo pri tem nudila potrebno pomoč in podporo, saj ocenjujemo, da gre za projekt, ki bo imel za Republiko Slovenijo in njene državljane številne pozitivne učinke.
Kot izhaja iz zgoraj navedenega je bila glede izbire območja izvedena posebna analiza, ki je pokazala, da je to območje najprimernejše za vzpostavitev cone. Pri tem ne smemo prezreti dejstva, da je območje neposredno obkroženo z dvema prometno izjemno obremenjenima krakoma avtoceste ter letališčem, zaradi česar je področje izjemno onesnaženo in se na njem po naših informacijah prideluje predvsem krma za živali. V luči navedenega menimo, da je predlog nesprejemljiv.