24. 1. 2017
Odziv Ministrstva za zdravje
Najprej se zahvaljujemo za posredovani predlog. Uvodoma je potrebno pojasniti, da so posamezne bolnišnice avtonomne pri naročanju blaga in storitev, kar pomeni, da je v njihovi pristojnosti tudi priprava tehničnih specifikacij posameznega javnega naročila in oblika ter način vodenja podatkov o nabavah. Iz objave podatkov, ki so jih zbrali in predstavili mediji ni razvidno na kaj so ti podatki vezani in ali so medsebojno neposredno primerljivi. Vedeti je namreč potrebno, da bolnišnice, ki so medijem posredovale zahtevane podatke, realizacijo nabav vodijo na različne načine: brez vključenega DDV ali z vključenim DDV, enota mere je za isti predmet v različnih bolnišnicah različna (za nekatere je enota mere mg ali tableta ali škatlica tablet in podobno) zato predstavitev in primerjava podatkov ni nujno točna.
V teku je Projekt centralne cenovne evidence, ki bo zagotovil primerjavo doseženih cen materialov v javnih zdravstvenih zavodov. Izvaja ga Združenje zdravstvenih zavodov Slovenije (ZDRZZ) v sodelovanju z Univerzitetnim kliničnim centrom Maribor. Osnovni namen projekta je izdelava sodobnega informacijskega sistema, ki bo nudil cenovno ugodno informacijsko podporo pri primerjavi cen materialov vseh izvajalcev zdravstvene dejavnosti. Predhodno bo poenotena enota mere (in vključen oz. izključen DDV) tako, da bo zagotovljena primerljivost podatkov na istih osnovah.
Do konca januarja 2017 se vzpostavi centralna baza oziroma evidenca veljavnih nabavnih cen medicinskih pripomočkov po posameznih JZZ, dostopna preko spletne strani.
V letu 2014 je začela veljati sprememba Zakona o javnem naročanju, s katero je določeno, da lahko Vlada Republike Slovenije z letnim okvirnim načrtom odloči tudi, da se izvede skupno javno naročanje vlade v javnih zavodih, katerih ustanoviteljica je Republika Slovenija Zavezanci po predmetnem sklepu Vlade RS je 26 bolnišnic., zlasti za naročanje predmetov s področij, na katerih ti zavodi opravljajo dejavnosti. Junija 2014 je začela veljati tudi sprememba Uredbe o skupnem javnem naročanju Vlade Republike Slovenije, s katero so bili s spremembo do takrat veljavne omenjene uredbe med primeroma naštete predmete skupnega javnega naročanja dodani še nakup zdravil, nakup medicinskih pripomočkov in nakup medicinske opreme.
Poudariti je potrebno, da gre pri projektu skupnega javnega naročanja na področju zdravstva za operativno uvajanje in izvajanje skupnega javnega naročanja v daljšem časovnem obdobju (seveda pri tistih predmetih, za katere se ugotovi, da je tak primer naročanja boljši od običajnega, ki ga izvajajo posamezne bolnišnice). Pri tem je potrebno ločiti specifičnost pri skupnem naročanju zdravil od specifičnosti pri skupnem naročanju medicinskih pripomočkov, vključno z medicinsko opremo. Namen skupnega javnega naročanja v zdravstvu je, da se vzpostavi nediskriminatorne konkurenčne pogoje za ponudnike zdravil ter medicinskih pripomočkov in opreme, kar je osnova za doseganje najnižjih možnih nabavnih cen ob nezmanjšani kvaliteti zdravil, medicinskih pripomočkov in opreme ter vzpostavitvi večje preglednosti tako na strani ponudnikov kot tudi bolnišnic.
Izvajalec skupnega javnega naročanja v skladu z uredbo je Ministrstvo za javno upravo, s sklepom Vlade RS pa se glede na vsebino naročila nalaga Ministrstvu za zdravje, da sodeluje pri vsebinskem delu priprave in izvedbe javnega naročila.
Nesporno je, da je pri izvajanju javnega naročanja bistvenega pomena razpisna dokumentacija, še posebej tehnične specifikacije oz. tehnični opisi. V Evropski uniji so podlaga za izvedbo javnega naročanja in pripravo tehničnih specifikacij predmeta javnega naročila Evropski standardi. Navedeno bo striktno spoštovano tudi v postopkih skupnega javnega naročanja medicinskih pripomočkov kot tudi opreme. Zato bosta v strokovne komisije vključena tudi predstavnik SIST in predstavnik SIQ.
Trenutno potekajo naslednji postopki oddaje skupnih javnih naročil za vseh 26 bolnišnic:
- za zdravila
- za plenice,
- rokavic,
- za igle,
- za katetre,
- za infuzijskih in transfuzijskih sistemov,
- za material za respiratorno terapijo.
V letu 2017 bosta dodana še naslednja predmeta za skupno javno naročanje:
- material za interventno kardiologijo
- material za interventno radiologijo.
Pri medicinskih pripomočkih so tehnični opisi oziroma tehnične specifikacije po bolnicah različne in jih je potrebno pred izvedbo skupnega javnega naročanja poenotiti in s tem standardizirati na nacionalni ravni, s čimer se bo zagotavljal visok nivo kvalitete za vse bolnišnice po najnižjih možnih nabavnih cenah. Za pripravo navedenega so imenovane delovne skupine, v katerih so imenovani predstavniki SIST in SIQ kot tudi strokovnjaki iz bolnišnic, ki te medicinske pripomočke uporabljajo. Zaradi velikega števila skupin medicinskih pripomočkov in znotraj teh velikega števila artiklov se tak način skupnega javnega naročanja uvaja postopoma. Potrebno je poudariti, da se že sedaj od potencialnih ponudnikov zahteva predložitev ustreznih certifikatov o kakovosti izdelkov, izdanih od akreditiranih laboratorijev, običajno je tudi testiranje vzorcev ponujenih artiklov.
Sočasno z izvedbo zgoraj navedenih postopkov oddaje skupnih javnih naročil se pripravlja enotna informacijska podpora za področje skupnega javnega naročanja medicinskih pripomočkov ter centralna baza medicinskih pripomočkov, ki bo dostopna javnim zdravstvenim zavodom ter pristojnim organom za medicinske pripomočke ter plačniku za medicinske pripomočke iz javnih sredstev.