Skoči do osrednje vsebine
Prijava v aplikacijo

Ste pozabili geslo?

Registracija

Predlagam vladi
Predlog z odzivom pristojne institucije

Sprememba zakona glede izpita A kategorije

9128 OGLEDOV 19 KOMENTARJEV

Zdravo!

Kar se tiče motorističnih zakonov imam nekaj predlogov.

1:

Začnemo lahko pri izpitu AM, ki ga v Sloveniji pridobimo skupaj z izpitom za avto. V številnih drugih evropskih državah, voznik poleg izpita B kategorije pridobi tudi izpit A1 (do 125ccm). Ne vidim razloga, zakaj takšne prakse ni tudi pri nas, saj vsi vemo, da si z mopedom, ki je omejen na 45 km/h na cesti nevaren (po glavnih cestah v večjih mestih, kjer je omejitev 70km/h oviraš promet in raziskave so pokazale, da je v prometu bolj nevarno voziti 5km/h počasneje od ostalih kot pa 5km/h hitreje, kaj šele da voziš 25km/h počasneje. Tudi vključevanje v promet je nevarnejše zaradi slabih pospeškov). Predlagam, da voznikom, ki pridobijo izpit B kategorije damo tudi izpit A1, a le za motorna kolesa z avtomatskim menjalnikom (skuterje), če pa bi oseba želela voziti motorno koli do 125ccm z ročnim menjalnikom bi ji lahko namenili kakšno uro ali dve usposabaljanja na poligonu, da dobi občutek za sklopko.

2:

Drugod v Evropi, se lahko izpit za kategorijo A neomejeno opravi bistveno prej kot pri nas v Sloveniji, kjer je meja 24 let. Ne vidim razloga zakaj nebi tudi pri nas te meje spustili. Taka omejitev se mi zdi nepotrebna, saj so pri vožnji motorja bolj pomembne izkušnje na motorju kot pa voznikova starost. Morda res 16 letniku nebi dal vozit 200kg motorja ker ga je težje obvladati, a pri 18 letu smo ljudje že dovolj fizično razviti da lahko upravljamo z težjimi motorji. Argument, da 18 letniku nebi dali izpita za močnejši motor, ker še ni dozorel in bo norel po cestah se mi ne zdi dovolj dober, saj pri 18 letih lahko naredi izpit za avto in se prvi dan po prejetem izpitu usede v športen avto z 500 konjskimi močmi in pri tem ne vidimo nobenega problema. Včasih smo imeli sistem, kjer, če si opravil pri 16ih letih izpit A1, se ti je po dveh letih avtomatično nadgradil na A2 in potem po dveh letih še na A neomejeno. Predlagam, da bi namesto trenutnega sistema "nadgrajevanja" izpitov, kjer moraš pošteno plačat avtošolam in izgubljat čas z vožnjo v prometu, kar itak obvladaš, če si že dve leti član prometa (kar je pri nas trenutno pogoj za nadgrajevanje iz A1 v A2 in iz A2 v A neomejno) uvedli sistem, kjer bi po dveh letih po opravljenem izpitu katerekoli kategorije (A1 ali A2) avtomatično pridobil izpit A neomejeno, pod pogojem, da imaš 0 kazenskih točk, v drugačnem primeru bi moral opravit dodatnih 10 ur.

3.

Kolesa s pomožnim motorjem oz. 25ke, so v prometu zelo nevarne. Moti me, da jih ni potrebno registrirati in zavarovati (kdo bo plašal škodo ko se ti oseba z nezavarovanim mopedom zaleti v avto višjega cenovnega razreda in ti naredi par tisoč evrov škode?) in da ni potrebno nositi čelade, saj vemo, da so padci tudi pri nižji hitrosti lahko zelo nevarni. Registracija in zavarovanje za tak moped ne more biti predrago za nikogar, ki odšteje okoli 1000€ za moped, in (v večini primerov) otroci, ki vozijo te mopede brez čelade (skoraj v vseh primerih "odprte" (torej grejo več kot 25km/h-okoli 50km/h) in ne upoštevajo nobenih cestnih predpisov in vozijo po pločnikih, ker se jih obravnava kot kolo) bi morali biti kaznovani za prekrške ki jih delajo na cesti, tako da močno podpiram, da na te mopede pritrdimo registrske tablice in jih obravnavamo kot vse ostale udeležence v prometu.

4.

Ponekod po svetu je že legalno "filtriranje" med prometom - vožnja med avtomobili naprime na dvopasovnoci motorist lahko legalno vozi med obema voznima pasovoma, kar je po številnih raziskavah varneje ter pripomore k hitrejšemu pretoku prometa. Mogoče je še prezgodaj pri nas za uvedbo takega zakona, predlagam pa, da bi legalizirali filtriranje na rdečih lučeh ter STOP znakih, saj medtem ko so avti parkirani praktično ni možnosti za nesrečo, hkrati pa je motorist, ki stoji na repu kolone, zelo izpostavljen naletu od zadaj, kar je dosti bolj nevarno, kot je enaka situacija v avtomobilu. Torej če motorist pripelje na začetek kolone eliminira nevarnost naleta od zadaj in si lahko tako reši življenje.

20 glasov

4 glasovi

Če bo predlog prejel vsaj 11 glasov za in več glasov za kot proti, ga bomo poslali v obravnavo pristojnemu ministrstvu.

AVTOR E enormna 1 predlog
STATUS PREDLOGA
  • PREDLOG POSLAN
  • KONEC OBRAVNAVE
  • ODGOVOR

Odgovor


7. 11. 2016

Odziv Ministrstva za infrastrukturo

1. Vožnja motornega kolesa kategorije A1 z vozniškim dovoljenjem B kategorije

V Zakonu o voznikih (Uradni list RS, št. 109/10 in 25/14; v nadaljnjem besedilu: ZVoz) je v 56. členu določeno, da spadajo v kategorijo A1 motorna kolesa na dveh kolesih s stransko prikolico ali brez nje, katerih prostornina motorja ne presega 125 ccm in katerih moč motorja ne presega 11 kW, z razmerjem moč motorja/masa vozila, ki ne presega 0,1 kW/kg, ter trikolesa, katerih moč motorja ne presega 15 kW. Dovoljenje za vožnjo te kategorije vključuje tudi dovoljenje za vožnjo vozil kategorije AM in G. Hkrati je v ZVoz določeno, da dovoljenje za vožnjo vozil B kategorije vključuje dovoljenje za vožnjo vozil kategorij AM, B1 in G.

Taka ureditev je v skladu z Direktivo 2006/126/ES z dne 20. decembra 2006 o vozniških dovoljenjih (prenovitev), čeprav le ta omogoča izjemo, da lahko države članice na svojem ozemlju odobrijo ekvivalente tako, da se imetnikom vozniških dovoljenj kategorije B omogoči vožnja motornih koles kategorije A1. Izjema je bila v direktivo vneseno zgolj zaradi ureditve v nekaterih državah članicah Evropske unije, ki so to izjemo že imele, pri čemer pa Evropska komisija takšni ureditvi ni naklonjena. Zaradi varnostnih razlogov so bili z direktivo zvišani starostni pogoji za pridobitev pravice do vožnje motornih koles in postopno pridobivanje vozniškega dovoljenja za vožnjo motornih koles A kategorije brez omejitve.

Potrebno je izpostaviti, da pravica do vožnje motornih vozil kategorije A1 z vozniškim dovoljenjem kategorije B velja izključno na nacionalnem ozemlju, te kategorije države ne vpisujejo v vozniška dovoljenja, ampak pridobljena kategorija B daje imetnikom samo pravico do vožnje lahkih motornih koles (A1).

To pomeni, da ZVoz ne more določati, da vozniško dovoljenje za kategorijo B vključuje tudi dovoljenja za vožnjo vozil kategorije G, AM in A1, saj se kategorija A1 v skladu z direktivo ne vpisuje v vozniško dovoljenje.

Avtomatično priznavanje pravice do vožnje motornega kolesa kategorije A1 z vozniškim dovoljenjem kategorije B je tudi predvsem iz varnostnega vidika nesprejemljivo, kajti tehnika vožnje in obvladovanje motornega kolesa se bistveno razlikuje od tehnike vožnje osebnega avtomobila oziroma motornega vozila B kategorije. Glede na podatke statistike je največji delež prometnih nesreč (s smrtnim izidom in težjimi telesnimi poškodbami) povzročenih z motornimi kolesi pri starosti voznikov od 18-34 let. To pa je ravno starost primerna oz. ustrezna za vožnjo vozil A1 kategorije. Zato je z ZVoz določeno postopno pridobivanje vozniškega dovoljenja za vožnjo motornih koles A kategorije (brez omejitev), in sicer preko kategorije A1 in A2 (pri tem je potrebno zadostiti pogojem kot so ustrezna starost, ustrezne izkušnje z vožnjo motornih koles in dodatno opravljanje praktičnega dela vozniškega izpita ustrezne kategorije).

Poleg tega obstaja tudi razlika med kolesi z motorjem (AM kategorije, ki jo lahko vozi imetnik vozniškega dovoljenja B kategorije), katerega hitrost je konstrukcijsko omejena na 45 km/h in motornimi kolesi kategorije A1, katerih hitrost lahko presega 100 km/h. Iz teh razlogov se tudi usposabljanje kandidatov za voznike motornih koles izvaja na drugačen način kot usposabljanje kandidatov za voznike dvoslednih motornih vozil.

Pri tem je potrebno poudariti tudi dejstvo, da zaradi varnostnega vidika, predpisi v Republiki Sloveniji s področja varnosti cestnega prometa niso nikoli določali možnosti vožnje motornega kolesa kategorije A1 z vozniškim dovoljenjem kategorije B.

2. Znižanje starostnega pogoja za vožnjo motornih koles A kategorije (neomejeno)

Najnižja starost za vožnjo motornega kolesa kategorije A je 20 let, pri čemer je vožnja motornih koles iz te kategorije pri starosti 20 let dovoljena le osebam, ki imajo vsaj dvoletne vozniške izkušnje z vožnjo motornih koles, za katere velja vozniško dovoljenje za kategorijo A2. Pogoj glede predhodnih izkušenj se lahko opusti le, če je oseba stara najmanj 24 let.

ZVoz ima torej uzakonjena dva načina pridobitve vozniškega dovoljenja za vožnjo motornega kolesa A kategorije (neomejeno), in sicer:

a) Postopno pridobivanje vozniškega dovoljenja za vožnjo motornega kolesa A kategorije. Skladno z določbo drugega odstavka 54. člena ZVoz se vozniško dovoljenje za vožnjo motornega kolesa A kategorije (neomejeno) sme izdati osebi, ki poleg ostalih pogojev izpolnjuje tudi naslednje pogoje:

  • je opravila praktični del vozniškega izpita za vožnjo motornega kolesa kategorije A brez omejitev,
  • ima najmanj dve leti veljavno vozniško dovoljenje za vožnjo motornih koles kategorije A2 in
  • je dopolnila starost 20 let;

b) Direktno pridobivanje vozniškega dovoljenja za vožnjo motornega kolesa A kategorije. Vozniško dovoljenje za vožnjo motornega kolesa A kategorije (neomejeno) se sme izdati osebi, ki poleg ostalih pogojev izpolnjuje tudi naslednje pogoje:

  • je opravila vozniški izpit za vožnjo motornega kolesa kategorije A brez omejitev in
  • je dopolnila starost 24 let.

Navedene določbe so bil v pravni red Republike Slovenije prenesene z implementacijo Direktive 2006/126/ES z dne 20. decembra 2006 o vozniških dovoljenjih (prenovitev), ki pri določitvi starostnih pogojev za vožnjo motornega kolesa A kategorije ne določa izjem. To posledično pomeni, da je ureditev v vseh državah članicah Evropske unije enaka.

3. Obvezna registracija, obvezno zavarovanje in uporaba zaščitne čelade za voznike mopedov, katerih konstrukcijsko določena hitrost ne presega hitrosti 25 km/h

Državnemu zboru Republike Slovenije je konec junija 2016 skupina poslank in poslancev s prvopodpisanim Igorjem Zorčičem predložila v obravnavo in sprejem po skrajšanem postopku predlog Zakona o dopolnitvah Zakona o motornih vozilih (ZMV-B) in Predlog Zakona o spremembah in dopolnitvah Zakona o pravilih cestnega prometa (ZPrCP-D).

Predloga spreminjata in dopolnjujeta vsebine zakonov s ciljem zagotoviti višje standarde varnosti uporabe mopedov, pri katerih trajna nazivna moč pogonskega motorja ne presega 4 kW in konstrukcijsko določena hitrost ne presega 25 km/h.

Z dopolnitvijo Zakona o motornih vozilih (ZMV-B) se uvaja obveznost registracije vseh mopedov (tudi tistih, pri katerih trajna nazivna moč pogonskega motorja ne presega 4 kW in konstrukcijsko določena hitrost ne presega 25 km/h) in s tem evidentiranje mopeda, njegovega lastnika in registrske tablice v obstoječo evidenco registriranih vozil (MRVL). Predlog dodaja mopede med izjeme pri pogoju dokazovanja izvora vozila, kot to velja za starodobnike, traktorje in traktorske priklopnike. Na ta način se omogoča lažja registracija vseh mopedov, seveda na podlagi nespornega lastništva vozila in pod določenim časovnim pogojem. Predlog dopolnjuje tudi besedilo 50. člena glede rokov za opravljanje prvih tehničnih pregledov vozil za vozila, ki še niso bila registrirana, njihova starost pa je večja od roka, ko bi enako registrirano vozilo moralo opraviti prvi tehnični pregled vozila. V predlogu zakona je določeno tudi ustrezno prehodno obdobje, potrebno za realizacijo vseh dopolnitev zakona.

S spremembami in dopolnitvami Zakona o pravilih cestnega prometa (ZPrCP-D) pa se določa obvezna uporaba zaščitne kolesarske čelade za voznike in potnike na kolesih do dopolnjenega 18. leta starosti (s čimer se starostni pogoj uporabe zaščitne kolesarske čelade zvišuje iz starosti 14 let na starost 18 let), določa obvezna uporaba zaščitne čelade za voznike in potnike na mopedu, katerih konstrukcijsko določena hitrost ne presega 25 km/h (ne glede na starost voznika oziroma potnika), ter na novo določajo pogoji za udeležbo mopedov, katerih konstrukcijsko določena hitrost ne presega 25 km/h, v cestnem prometu.

Državni zbor je na 22. seji 22. 9. 2016 sprejel Zakon o dopolnitvah Zakona o motornih vozilih (ZMV-B) in Zakon o spremembah in dopolnitvah Zakona o pravilih cestnega prometa (ZPrCP-D), na katera je bil dne 28.9.2016 v Državnem svetu Republike Slovenije podprt predlog odložilnega veta. Ob ponovnem odločanju o Zakonu o dopolnitvah Zakona o motornih vozilih ter Zakonu o spremembah in dopolnitvah Zakona o pravilih cestnega prometa, sta bila oba zakona na 23. redni seji Državnega zbora Republike Slovenije 19.10.2016 sprejeta.

4. Vožnja enoslednih vozil med vozili – smerno vozišče z dvema ali več označenih prometnih pasov

Predlog je delno že urejen v določbi četrtega odstavka 53. člena Zakona o pravilih cestnega prometa, kjer je določeno, da voznik enoslednega vozila s primerno hitrostjo in pazljivostjo lahko vozi mimo ustavljenega vozila ali kolone vozil po desni strani (vožnja mimo kolone vozil, ustavljene na smernem vozišču), razen, kadar so se vozila v koloni ustavila pred križiščem. Ministrstvo za infrastrukturo meni, da je obstoječa ureditev z vidika varnosti cestnega prometa primerna, zato določbe v Zakonu o pravilih cestnega prometa ne bo razširjalo.

Priloge:

Komentarji