Skoči do osrednje vsebine
Prijava v aplikacijo

Ste pozabili geslo?

Registracija

Predlagam vladi
Predlog z odzivom pristojne institucije

Priznanje krivde v kazenskem postopku - pomoč ali pričanje proti drugih storilcem hujših kaznivi

4245 OGLEDOV 0 KOMENTARJEV

V sedaj veljavnem Zakonu o kazenskem postopku je opredeljeno, da lahko oseba v zameno za nižjo kazen prizna krivdo. Ni pa opredeljeno, da bi se lahko tožilec za nižjo kazen ali celo opustitev pregona za kakšno kaznivo dejanje pogajal z osumljencem v smislu, da razkrije celotno organizirano družbo, ki se ukvarja s kaznivim dejanjem.

Povzeto po www.fvv.um.si/dv2011/zbornik/gospodarski_kriminal_organizirani_kriminal_in_korupcija/Sepec.pdf

Plea bargain je široko uporabljen kazensko-procesni institut ameriškega pravosodja, v okviru katerega se tožilec dogovori z obdolžencem glede kaznivega dejanja in kazni zanj, v zameno za obdolženčevo priznanje. Ameriško ustavno sodišče (v Santobello v. New York, 404 U.S. 260, 1971) ga je opredelilo kot poglavito komponento pravosodne administracije. V ZDA naj bi kar devetdeset procentov kazenskih zadev rešili ravno z uporabo omenjenega instituta.

Black’s law Dictionary (1999) podaja sledečo definicjo pri terminu plea bargain: „Pogajani dogovor med tožilcem in obdolžencem, na katerem obdolženi prizna krivdo za milejše kaznivo dejanje ali na eno izmed večih očitanih kaznivih dejanj, v zameno za ugodnost tožilca – običajno nižja kazen, ali odpustitev pregona zoper druga kazniva dejanja.“ Sprack (2006) razlaga, da pod pojmom plea bargain razumemo štiri pojavne oblike:  dogovor med sodnikom in obdolžencom, da v kolikor ta prizna vsa ali nekatera kazniva dejanja v obtožnici, bo sodnik izrekel (oziroma ne bo izrekel) določeno kazen možnost tožilstva da, v kolikor obdolženec prizna nekatera kazniva dejanja, ne vključi novih ali hujših kaznivih dejanj v obtožnico, ali pa od sodnika zahteva nižjo kazen (ne pride v poštev v Angleškem sistemu)  strinjanje tožilstva z obrambo, da bo sprejelo krivdno priznanje za lažje kaznivo dejanje in ne bo zahtevalo pregona za težje kaznivo dejanje  zagotovitev tožilstva, da ne bo zasledovalo enega ali večih kaznivih dejanj v obtožnici, če obdolženec prizna preostala kazniva dejanja Gre torej za različne oblike barantanja tožilstva z obdolžencem kazivega dejanja. Večja kot so pooblastila tožilstva (oziroma zaupanje v tožilstvo), širše dogovore lahko to sklene z obdolžencem. Plea bargain postopek je prvotno namenjen skrajševanju sodnih zaostankov in s tem razbremenitvi sodnega sistema v državi. Namesto, da se sodni sistem ukvarja in preobremenjuje z vsako banalno zadevo v kateri se izrekajo po par mesečne zaporne kazni, se lahko osredotoči na državi pomembnejše zadeve, saj bo večina lažjih primerov rešena z dogovorom tožilca z obdolžencem.

Sekundarni namen, ki ga z metodo plea bargain lahko dosežemo pa je pogajanje z obdolžencem v zameno za njegovo pomoč ali pričanje proti drugih storilcem hujših kaznivih dejanj. Gre za pritegnitev udeleženih obdolžencev (torej tistih, ki so na kakršenkoli način sodelovali v organizirani kriminalni aktivnosti) kaznivih dejanj kot sodelujočih prič, s pomočjo (v obliki priskrbljenja dokazov ali v obliki pričanja na sodišču) katerih se razkrije kriminalna dejavnost večjih razsežnosti.

Takšno pogajanje med tožilcem in kolaborajočim obdolžencem kaznivega dejanja lahko pomaga državi do najbolj skritih storilcev težko dokazljivih kaznivih dejanj (vodje kriminalnih združb in gospodarsko-kriminalnih organizacij, ki jim bo brez pomoči notranjega sodelavca izredno težko karkoli dokazati). Pri plea bargain postopku torej lahko ločimo pogajanje za priznanje obdolženca (torej prvotni namen postopka) in pogajanje za sodelovanje obdolženca, ki se mu v zameno za pomoč lahko kazen bistveno zniža ali pa celo odpusti pregon (drugotni namen postopka). Država je namreč bistveno bolj zainteresirana preganjati hujše oblike kriminala in obsoditi storilce težje dokazljivih kaznivih dejanj (organiziran in gospodarski kriminal). V javnem interesu je zato odpustiti pregon ali bistveno zmanjšati kazen storilcu milejšega kaznivega dejanja, če bomo zato v zameno dobili njegovo pomoč pri dokazovanju kaznivih dejanj prej omenjenim storilcev. Žal se institutu plea bargain kontinentalo kazensko pravo na vse pretege izogiba. Med temeljnimi argumenti se pogosto navaja spoštovanje pravice do poštenega sojenja in domneve nedolžnosti. Pravica do poštenega sojenja vključuje tudi pravico do sojenja v razumnem roku, katero pa Slovenija s svojimi dolgotrajnimi sodnimi postopki le podpovprečno zagotavlja. Ni mi treba posebej opozarjati, da z zamudnim načinom sojenja, tako zelo opevana specialna prevencija popolnoma izgubi svoj smisel. Glede domneve nedolžnosti pa sem mnenja, da jo bistveno bolj krši postopek kaznovalnega naloga. Seveda pa je potrebno zagotoviti zakonsko predpisane pogoje in postopek po katerem bi pogajanje med tožilcem in obdolžencem potekalo. Nujni zakonski pogoji bi morali biti sledeči: a) utemeljen sum, da je obdolženi izvršil kaznivo dejanje; b) pravni pouk s katerim se obdolžencu predstavi odpoved pravic in posledice, ki ga bo zanj imelo dano priznanje oziroma sklenjen dogovor; c) priznanje oziroma sklenjen dogovor obdolženca mora biti voljno, svobodno in pisno izraženo ali zvočno zabeleženo; d) obdolžencu mora biti predstavljena ponudba tožilstva, na kateri je natančno zapisano za katero kaznivo dejanje se bo preganjal in kakšno kazen bo tožilstvo zahtevalo, oziroma za katero kaznivo dejanje se mu bo pregon odpustil v zameno za sodelovanje; e) tožilec bo moral očitano kaznivo dejanje obrazložiti; f) pri podaji priznanja in pri pogajanju mora biti vse čas prisoten zagovornik.

Potrebno je upoštevati, da je organizirani in gospodarski kriminal praktično nemogoče učinkovito kazensko preganjati brez sodelujočih notranjih akterjev - pogosto storilci milejših in manj nevarnih kaznivih dejanj, ki bodo tožilcu, v zameno za odpustitev pregona, pripravljeni pomagati zbirati dokaze in pričati na sodišču.

Medtem ko lahko za skrajševanje kazenskih postopkov uporabljamo številne druge izbirne mehanizme (Bošnjak, 2006) pa je plea bargain edini, ki nam omogoča tak način sodelovanja tožilca z obdolžencem.

Novela ZKP-K (Kovačič, 2010), ki se nanaša na skrajševanje kazenskih postopkov, ne predvideva dogovorov tožilstva z udeleženci kaznivih dejanjih, katerim bi se odpustila ali zmanjšala kazen v zameno za njihovo pomoč in sodelovanje pri pregonu storilcev težjih kaznivih dejanj. Temeljne karakteristike gospodarskega kriminala z vidika kazenskega pregona so njegova kompleksnost, skritost in težka dokazljivost. Klasično preiskovanje gospodarskega kriminala bo pogosto oteženo. Zbiranje dokazov zoper gospodarska kazniva dejanje je pogosto izredno težavno (v primeru Vegrad je recimo kar čez noč »izginila« ogromna količina listin). Pregon takih kaznivih dejanj se mora zato prilagoditi. Pri organiziranemu kriminalu se pogosto uporabljajo notranji tajni policijski sodelavci (Dobovšek, 1997) ali pa kar policisti, preko katerih se pridobi dokaze in notranje informacije o strukturi organizacije in o njenih vodilnih članih. Pri gospodarskem kriminalu je taka oblika notranjega delovanja policije pogosto manj uspešna. Storilci takih kaznivih dejanj so pogosto visoko izobraženi strokovnjaki s poznavanjem prava, ekonomije in gospodarske strukture. Njihovemu krogu se je težko priključiti, običajno pa delujejo sami ali v navezi s strogo izbranim sodelavcem. Tisti, ki o njihovi prepovedani aktivnosti kaj vedo, so ponavadi na njihovi »plačilni listi« ali pa celo udeleženci-pomočniki pri kaznivih dejanjih. Ravno slednji pa so za organe pregona najbolj zanimivi. To so pogosto računovodje ali nižje zaposleni posamezniki v gospodarski organizaciji, ki ne bodo pripravljeni tvegati svoje svobode v zameno za ščitenje višjih oseb v gospodarstvu (za razliko od organiziranega kriminala, ki temelji na lojalnosti in kjer obenem obstaja tudi velik strah kolaborantov pred povračilnimi ukrepi kriminalne organizacije zoper njih, v kolikor bi se odločili za sodelovanje z organi pregona). Ravno do teh oseb, ki so sicer pogosto samostojni storilci »milejšega« kaznivega dejanja, mora priti tožilstvo in ob ustrezno zakonsko urejenem postopku (Šepec, 2010) pogajanja z njimi, le tem predstaviti bonitete sodelovanja s tožilstvom (predvsem v smislu izognitvi kazenskega pregona in posledic, ki lahko nastanejo v njegovem okviru). Pomoč takih kolaborantov bo tožilstvu bistveno pripomoglo k uspešnemu pregonu gospodarskega kriminala in v končni fazi do obsodilne sodbe.

12 glasov

1 glas

Če bo predlog prejel vsaj 11 glasov za in več glasov za kot proti, ga bomo poslali v obravnavo pristojnemu ministrstvu.

AVTOR P pbachovic 3 predlogi
STATUS PREDLOGA
  • PREDLOG POSLAN
  • KONEC OBRAVNAVE
  • ODGOVOR

Odgovor


21. 1. 2016

Odziv Ministrstva za pravosodje

Ministrstvo za pravosodje je prejelo predlog, posredovan preko spletnega portala predlagam.vladi.si, ki se nanaša na priznanje v krivdi v kazenskem postopku. Predlagatelj navaja, da bi morali državnim tožilcem omogočiti pogajanje z osumljenci, tako da bi slednji dobili nižjo kazen v zameno za razkritje celotne organizirane kriminalne združbe. Razmeroma široko obrazloži pomen anglosaškega instituta pogajanj o krivdi (plea bargaining) in posebej poudari, da je predlog utemeljen pri hujših oziroma težko dokazljivih kaznivih dejanjih. Tako piše, da je organizirani in gospodarski kriminal praktično nemogoče učinkovito preganjati brez sodelujočih notranjih akterjev, to pa so pogosto storilci milejših in manj nevarnih kaznivih dejanj. V tem primeru torej ne gre le za zasledovanje namena skrajševanja sodnih postopkov in razbremenitve sodnega sistema, temveč za pomoč pri preganjanju gospodarskega oziroma organiziranega kriminala, kjer je dokazovanje oteženo. Storilci so namreč pogosto visoko izobraženi strokovnjaki s poznavanjem prava, ekonomije in gospodarske strukture, ki se gibljejo v zaprtih krogih. Morebitne priče so bodisi njihovi »plačanci«, bodisi pomočniki pri kaznivih dejanjih. Predlagatelj še navaja, da se kontinentalno pravo omenjenega instituta izogiba, in sicer s sklicevanjem na spoštovanje pravice do poštenega sojenja in domneve nedolžnosti.

Uvodoma želimo poudariti, da Ministrstvo za pravosodje ne sme komentirati konkretnih zadev, o katerih odločajo sodišča Republike Slovenije, saj mu to preprečujeta ustavno načelo delitve oblasti (drugi odstavek 3. člena Ustave Republike Slovenije (Uradni list RS, št. 33/91-I, 42/97, 66/00, 24/03, 69/04, 68/06 in 47/13); v nadaljevanju: Ustava) in ustavno določena neodvisnost sodnikov, ki so pri opravljanju sodniške funkcije vezani le na ustavo in zakon (125. člen Ustave).

Ministrstvo za pravosodje prav tako ne more podati takšne razlage predpisa iz svoje pristojnosti, ki bi pravno zavezovala druge državne organe ali celo sodišča. V Republiki Sloveniji lahko t.im. avtentično razlago zakonov poda le Državni zbor Republike Slovenije (107. in 149 – 152. členi Poslovnika Državnega zbora, Uradni list RS, št. 92/07 – uradno prečiščeno besedilo, 105/10 in 80/13), pri čemer gre (s primerjalnopravnega vidika) za posebnost, ki jo je moč najti le še v nekaterih drugih državah. Ministrstvo za pravosodje torej v nadaljevanju podaja zgolj neobvezna pojasnila.

Predlagatelj praviloma navaja, da so bila pogajanja o krivdi uvedena z novelo ZKP-K (Uradni list RS, št. 91/11). Omenjena novela je tako med drugim uveljavila dva instituta, sporazum o priznanju krivde (ki sledi pogajanjem o krivdi) in predobravnavni narok, na katerem se obdolženec izjasni o krivdi. Oba instituta se torej v slovenskem pravnem redu uporabljata od sredine leta 2012.

S sporazumom, s katerim obdolženec prizna krivdo za vsa ali nekatera kazniva dejanja, ki so predmet obtožbe, se obdolženec in državni tožilec lahko dogovorita:

  • o kazni oziroma opozorilni sankciji in o načinu izvršitve kazni;
  • o odstopu državnega tožilca od kazenskega pregona, za kazniva dejanja obdolženca, ki niso zajeta s priznanjem;
  • o stroških kazenskega postopka;
  • o izpolnitvi kakšne druge naloge.
  • Predmet sporazuma o priznanju krivde ne morejo biti pravna opredelitev kaznivega dejanja, varnostni ukrepi, kadar so obvezni ter odvzem s kaznivim dejanjem pridobljene premoženjske koristi, razen način odvzema (450.b člen ZKP). Veljavna ureditev vsebuje tudi določene varovalke, tako mora sodišče presoditi, ali je bilo priznanje v skladu z zakonskimi določbami ter ali je obtoženec razumel naravo in posledice danega priznanja, ali je bilo priznanje dano prostovoljno, ali je priznanje jasno in popolno ter podprto z drugimi dokazi v spisu (drugi odstavek 450.č člena ZKP).

    Iz letnih poročil Vrhovnega državnega tožilstva je razvidno, da sta se instituta razmeroma dobro uveljavila v praksi in da je njuna uporaba v porastu. Tako so se državni tožilci v letu 2014 pogajali s 335 obdolženci (leta 2013 z 221). Porast števila pogajanj je sicer moč pripisati zlasti dejstvu, da je pobuda za pogajanja v letu 2014 v pretežnem delu predlagala obramba (zaradi česar je tudi uspešnost pogajanj nekoliko nižja kot leto pred tem). Državni tožilci so leta 2013 sklenili sporazume z 248 obdolženci (v letu 2013 s 186 obdolženci). Izjav o priznanju krivde je bilo v letu 2014 3703, torej nekoliko več kot v letu 2013 (3244).

    Pri prenosu pogajanj v krivdi v našo pravno ureditev je potrebno upoštevati tudi pravno tradicijo, kateri pripada slovenski pravni red. Naš kazenski postopek je tako mešani (torej adversarno-inkvizitorni), kar pomeni, da je načelo iskanja materialne resnice še vedno eno izmed vodilnih načel (adversarnost skratka ni povsem prevladala). Glede na navedeno npr. pri pogajanjih o krivdi ni dovoljeno pogajanje o pravni kvalifikaciji (Kljub temu je tudi obstoječa ureditev že bila predmet strokovne kritike. Glejte npr. Šugman Stubbs Katja, Anomalije pri uporabi instituta pogajanj o priznanju krivde v slovenskem kazenskem postopku, Pravna praksa, 22. 1. 2015, št. 3-4, priloga), kar preprečuje t.im. overcharging, torej strategijo, ki jo uporabljajo zlasti ameriški tožilci (gre za primere, ko tožilec osumljenca obtoži bodisi preveč kaznivih dejanj - »horizontal overcharging«, bodisi ga obtoži za hujšo kvalifikacijo – »vertical overcharging«, da bi ga tako »prisilil« v pogajanja). Nadalje, so tudi v ameriškem sistemu v zadnjem času pojavljajo pozivi k omejitvi tovrstnih pogajanj. Tako se npr. v ZDA več kot 95 % zadev konča s pogajanji (gre torej za zadeve, ki sploh ne pridejo do sojenja). Po nekaterih raziskavah naj bi 46 % dokazano krivičnih obsodb na smrtno kazen med letoma 1973 in 2004 temeljilo na lažnih pričanjih. Iz t.im. Innocence projecta, v okviru katerega se zbirajo podatki o obsojencih težjih kaznivih dejanj, ki so bili naknadno oproščeni na podlagi dokazov o DNK, sledi, da je 57 od 318 krivičnih obsodb temeljilo na pričanju ovaduhov, poleg tega je kar 30 obsojencev samih priznalo krivdo (četudi seveda niso bili krivi). Državni tožilci se poslužujejo različnih tehnik, kako priti do izpovedb sodelavcev storilcev (t.im. unindicted co-conspirators, ki se jih lahko kadar koli obtoži – državni tožilci tako čim več osumljenčevih sodelavcev držijo v takšnem negotovem položaju), marsikdo pa priča zgolj zato in tako, da se izgone pritisku tožilcev (The kings of the courtroom, The Economist, 4. oktober 2014. www.economist.com/news/united-states/21621799-how-prosecutors-came-dominate-criminal-justice-system-kings-courtroom).

    Hkrati velja izpostavitve, da so podobne rešitve glede pogajanj o krivdi v drugih državah Evrope že bile predmet ustavnosodne presoje. Zvezno Ustavno sodišče Zvezne republike Nemčije npr. marca 2013 (Sodba št. 2 BvR 2628/10, 2 BvR 2883/10 in 2 BvR 2155/11, 19. 3. 2013) ni razglasilo neustavnosti veljavne zakonske ureditve »plea bargaininga" kot sistema, je pa odločilo, da mora zakonodajalec redno ocenjevati učinkovitost varovalk, ki zagotavljajo spoštovanje ustavnih standardov (privilegija zoper samoobtožbo, domneve nedolžnosti) in jih po potrebi izboljševati. Prav tako je menilo, da t.im. neformalni sporazumi, do katerih pride izven veljavnega pravnega okvira, niso dopustni. Z drugimi besedami - Ustavno sodišče je garantistično poseglo v dotedanje več desetletno sodno prakso nemških sodišč in zamejilo t.im. "svobodo dogovarjanja" - zlasti robni številki 68 in 69 sodbe, pomembno pa je zavarovalo (obnovilo) tudi potrebo po spoštovanju načela materialne resnice - robni št. 95 in 1 (Glede tega je relevanten tudi naslednji članek: Šošić, Miha: Ustavnost sporazumevanja v kazenskem postopku, v: Pravna praksa, št. 32/2013, str. 24-25).

    Glede na navedeno ocenjujemo, da v okvirih uveljavljenega sistema kazenskega postopka ni mogoče sprejeti vašega predloga. Vendarle pa želimo izpostaviti, da bo širša razprava o konceptualnih temeljih ZKP opravljena ob pripravi novega ZKP-1 in bo vključevala tudi vprašanje ustreznosti obstoječega koncepta poravnavanja v kazenskem postopku, ob upoštevanju dosedanjih izkušenj z omenjenim institutom.

    Priloge:

    Komentarji