19. 5. 2015
Odziv Ministrstva za infrastrukturo
Vinjeta je v skladu z Zakonom o cestninjenju plačilo cestnine glede na določen čas uporabe cestninske ceste. Gre za pavšalni način plačila cestnine, pri čemer uporabnik z nakupom posamezne vrste vinjete zakupi možnost uporabe cestninske ceste v določenem časovnem obdobju, pri tem pa je povsem irelevantna dolžina prevoženih kilometrov po cestninskih cestah. Veljavna zakonodaja ne določa obveznega nakupa vinjeta, ampak se lahko potencialni uporabnik glede na svoje potrebe odloči za nakup ustrezne vrste vinjete, pri čemer se je potrebno zavedati, da je cena vinjet še vedno ugodna v primerjavi s cestninami, ki so veljale pred uvedbo vinjet, ko so tudi osebna vozila plačevala cestnino po prevoženi razdalji. Ker je vinjeta nalepka, ki se mora na vozilo namestiti na predpisan način, to pomeni, da postane z njeno namestitvijo na vozilo njegova sestavina, zato deli pravno usodo glavne stvari, torej vozila. Iz tega vidika njeno premeščanje z vozila na vozilo ni dovoljeno, pri čemer moramo poudariti, da naša ureditev v tem pogledu ne odstopa od ureditev v drugih državah EU, ki poznajo vinjetni sistem cestninjenja.
V Sloveniji imajo uporabniki cestninskega omrežja na voljo tako kratkoročne vinjete (tedensko in mesečno vinjeto) kot tudi dolgoročno vinjeto (letna vinjeta). Medtem, ko so kratkoročne vinjete namenjene občasnim uporabnikom cestninskega omrežja, so dolgoročne vinjete namenjene pogostim uporabnikom. Ob tem naj spomnimo, da je Slovenija ob uvedbi vinjet leta 2008 za uporabnike predvidela letno in polletno vinjeto, zaradi česar je Evropska komisija zoper Republiko Slovenijo uvedla predsodni postopek zaradi kršitve Pogodbe o EU v delu, ki se nanaša na prepoved kakršne koli diskriminacije uporabnikov. Zaradi omenjenega postopka Evropske komisije, je morala Slovenija prilagoditi svoj cestninski sistem zakonodaji EU ter uporabnikom omogočiti uporabo vinjet, katerih ročnost in cena je bila dogovorjena z Evropsko komisijo. To pomeni, da so bile na podlagi pogajanj z Evropsko komisijo uvedene kratkoročne (tedenske), srednjeročne (mesečne) in dolgoročne (letne) vinjete. S tem je omogočeno, da se potencialni uporabnik glede na svoje potrebe odloči za nakup ustrezne vrste vinjete. Tako kot v drugih državah članicah EU tudi pri nas uporabnikom niso na voljo polletne vinjete za osebna vozila, saj ocenjujemo, da lahko uporabniki z vinjetami, ki so sedaj na voljo, v celoti zadovoljujejo svoje potrebe. Hkrati ocenjujemo, da bi bil delež prodanih polletnih vinjet za osebna vozila relativno majhen, zato bi bila njihova uvedba vprašljiva tudi z vidika stroškov, ki bi bili povezani s tiskom, hrambo, distribucijo in prodajo vinjet.
Ob upoštevanju navedene argumentacije pobudi po prenosu vinjet in uvedbi polletne vinjete ni mogoče ugoditi.