Zrelostni test pred opravljanjem vozniškega izpita
Kot vsi vemo je varnost na cesti ključna in torej bi bilo primerno, da bi vsak potencialni kandidat za voznika moral prej opraviti zrelostni psihološki test pri svojem psihologu in nato tudi na AMZS-ju, če bi na testu padel, bi moral počakati, da dozori in nato zaprositi za ponovno dovoljenje za opravljanje Cpp-ja in vozniškega izpita. Saj vemo, koliko je nezrelih in neodgovornih voznikov na cestah, kljub ukrepom, ki smo jih že storili v Sloveniji.
Ideja sploh ni slaba.
In to ne apeliram le na mlade, najdejo se takšni ljudje v vseh starostnih obdobjih. Torej, bila pa bi tudi možnost, da pri večkratnih prekrškarjih uvedemo podoben test, saj vemo, da največkrat nastradajo tisti, ki so najmanj zagrešili v prometu.
V življenju je lahko majhna stvar drugače, pa je veliko drugačen položaj in situacija se izide popolnoma drugače,
Hvala in lep pozdrav.
"Zrelostni psihološki test" ne obstaja. In tudi prav je tako, saj na vožnjo (vedenje) mladega voznika vpliva več dejavnikov, ne samo zrelost.
Da o tem, kako relativen in subjektiven pojem je pojem zrelosti ne govorim.
Mlade voznike bi morali spodbujati v okviru obveznih in prostovoljnih delavnic ter drugih podobnih aktivnosti. Vsi, ki so del socialnega okolja nekega mladega voznika pa bi morali delovati kot pozitiven vzor (pogosto temu ni tako).
Kdo bo ostal šofer, če pogledamo dogajanja v prometu, ki v različnih oblikah kažejo na nezrelost ljudi.
Najenostavnejši pojav je že parkiranje. Med učenjem vožnje so nas učili, da parkiramo vzvratno, toda večina vozil ni parkirana vzvratno, vožnja po zelenicah, pločnikih, parkiranje na pločnikih, na parkirišču s kolesi do robnika pločnika in ostai del vozila na pločnik ali zelenico. To je le nekaj znakov ki kažejo na nezrele ljudi, ki bi se radi dokazali s kršenjem predpisov. Morda je to še ostanek vzgoje staršev na osnovi samoupravnega in političnega prepričanja "jaz pa smem"? Izvajanje prredpisov je osnovni problem naše države.
Kaj ste želeli povedati s prvim stavkom? In zakaj bi morali parkirati vzvratno? A samo zato, ker so vas tako učili? In čemu vpletate politično in samoupravno prepričanje, za katerega so po vašem krivi starši? Če so za vas nezreli ljudje, ki nepravilno parkirajo, kaj so potem ljudje, ki vozijo vinjeni ali prehitro? Res je, da bi morali vsakega, ki parkira neupravičeno na prostoru za invalide, pošteno kaznovati in ga napotiti na ponovno opravljanje izpita. Nepravilno parkiranje pa se z redarji (kaznovanjem) prav lepo rešuje in niso potrebni nobeni testi.
Mislim, da je najbolje to urejeno v smislu psihosocialne delavnice pri dodatnem usposabljanju voznikov začetnikov na Vranskem, kjer je pogovor o različnih pomembnih psiholoških in socialnih zadevah v prometu, preden se gre nato na poligon in se tam izvaja še nekatere dodatne stvari glede vožnje, kaj storiti v ekstremnih primerih, če že do njih pride. Tam mladi kaj hitro vidijo, da se je treba takšnim stvarem izogibati. :) Žal pa do te delavnice pride komaj takrat vsaj pol leta po opravljenem vozniškem izpitu, do takrat pa so mladi vozniki brez veliko praktičnih izkušenj in večkrat vprašljivim karakterjem dani v milost in nemilost.
Problemi pri nezrelosti mladih so praviloma pri teh zadevah:
1. Veliko mladih (pa tudi malo starejših) je večkrat pod vplivom družbenega dokazovanja in tega, da pokažejo, da nekaj zmorejo. Zato hitro podležejo pritisku svojih vrstnikov, ki nekomu pravijo, kako si ne upa prehitevati ali si ne upa hitro voziti. To potem psihično nezrel človek seveda naredi in posledice so lahko katastrofalne, z veliko prometnimi nesrečami v teh primerih. Vse zaradi tega, ker se je podleglo vrstnikom.
2. Alkohol je eden od ključnih problemov na cesti, saj pripomore nemalokrat k precenjevanju vozniških sposobnosti in pa obenem tudi podaljša reakcijski čas ter ob hujših količinah celo povzroči napake v vidu. Človek za moje pojme ni psihično zrel, dokler trdi, da bo lahko vozil avtomobil ne glede na to, koliko spije. Za voznike začetnike velja po pravilih, da ne bi smeli popolnoma nič spiti pred vožnjo, a se jih večina zaradi različnih zabav in kulture tam tega ne drži, žal.
3. Mladi in tudi marsikateri starejši ljudje se ne znajo rešiti svoje zasvojenosti z mobilnim telefonom niti med vožnjo. Tako ne počakajo na kakšen izhod ali postajališče, ampak kar med vožnjo telefonirajo in celo pišejo SMS sporočila. Posledice so katastrofalne. Vsak zrel človek bi se moral zavedati teh posledic in temu primerno reagirati ter te stvari onemogočiti. Če ne drugače, si naj kupijo avtomobil z vgrajenim telefonom, pri katerem se telefona ne rabi držati s katero od rok in sta lahko obe še vedno na volanu.
4. Veliko mladih ljudi se želi frajerišiti med vožnjo in poskuša voziti samo z eno roko na volanu, ob tem pa voziti lagodno z eno roko ali na menjalniku ali pa na sedežu. Prav tako si velikokrat nastavijo avtomobilski vozniški stol tako, da skoraj ležijo na njem v smislu lagodnosti, kar pa jim obenem onemogoča, da bi lahko videli na cesto tako dobro, kot če bi bil stol raven in bi bil njihov obraz višje ter bi imeli z očmi boljši pregled nad cestiščem. Tudi to lahko vodi v katastrofalne posledice.
5. Vse preveč mladih gleda zviška na starejše in tiste, ki vozijo počasneje, zato nemalokrat proti pravilom za njimi trobijo in jih spravljajo pod stres, kar ima lahko prav tako katastrofalne posledice. Če jim ti ne ustrežejo, prihaja do njihove lastne agresivnosti, kar pa spet lahko prinese katastrofalne posledice.
Torej, če bi se že šlo kakšen zrelostni test, bi se moralo gledati predvsem na teh opisanih 5 stvari, da bi se te v karseda največji meri onemogočilo. Mislim pa, da se tu ne bi smelo gledati, ali je kdo star recimo 18 ali 21 let, ker so marsikateri 18-letniki lahko bolj zreli kot 21-letniki, ne samo obratno. Sam bi recimo ta zrelostni test dal v isti sklop kot recimo zdravniški pregled, ki je obvezen, ali pa bi dal ta test kot dodatek zdravniškemu pregledu. Za tistih 30 €, kolikor nekateri zdravniki računajo, bi se sigurno lahko preverjalo več kot samo vid in kartoteko ter izpolnjen obrazec. :)