Prijava z OpenID | Ste pozabili svoje geslo? | Registracija


Uvedba predmeta 'Osnove prava' v srednje šole
Jesenka
Ogledov: 785
Predlog poslan 28.10.2013
Z odzivom organa 17.12.2013
Zadnja sprememba 30.10.2013 15:45:49

  Predlog   Število glasov   Odziv pristojnega organa   Komentarji (12)   Popravki predloga  

Spoštovani,

 

pišem Vam, ker bi želela, da se v  srednje šole (tako  poklicne kot  gimnazije,)  uvede predmet, ki bi  obravnaval osnove prava in pravnih razmerij.

Ljudje, še posebej mladi, živimo v družbi, ki deluje  po nekih pravilih, in pravna  družba  deluje prek  pravil,  napisanih v pravnem zakoniku.   Problem pa je, da  ta pravila  jemljemo  za  samoumevna, in ko pride do situacije, kjer  se mora  uporabiti  zakon -  obligacijski zakonik,  (pod)najemna razmerja (študentje, najemanje stanovanj), ustanavljanje  s.p. ali firme,  kdaj je neka pogodba oderuška,  katera oseba je pravno  in poslovno  sposobna in kakšna je razlika  med tema dvema pojmoma -  večina ljudi  tega ne  pozna, tako da  lahko v  situacijah, kjer  se  potrebuje  takšno znanje, pride do  nesporazumov  in morebitega okoriščenja  z  nevednostjo  osebe, ki vstopa  v neko pravno razmerje.

Mlade  v šolah izobražujemo ne  samo za službo, temveč za življenje.  Večine  tega, kar se  učijo, verjetno v življenju ne bodo  rabili, razen  pri specializaciji  za področje,  kjer bo znanje določenega  predmeta  ključno za  nadaljen  študij.   Pravo in pravna razmerja pa trajajo vse življenje -  z njimi se bodo srečali slej ko prej, če že  ne pri nakupu  prvega avtomobila,  pa  takrat, ko  bodo iskali študentsko sobo ali prvo stanovanje ali kupovali prvi avtomobil.  Takrat  se prvič resneje srečajo  s pravno tematiko, in   marsikateri osebi bi  bilo sklepanje pogodbenega razmerja  močno olajšano, če bi že prej poznala  vsaj osnove prava  in   pravnih zakonikov, ki se uporabljajo.

Zavedam se,  da je moja  prošnja, glede na to,  da se dandanes  vse  lahko izve  le  z nekaj kliki prek interneta, nenavadna, in mogoče celo staromodna.  Toda to  je znanje,   ki  nam je  potrebno kot  nam je potrebno, da  znamo voziti avtomobil -  ni nujno,  da  znamo voziti (avto),  je pa koristno, če ga obvladamo, ker smo tako  bolj samostojni  in si tako prihranimo mnogo negotovosti in stroškov.

Predmet 'Osnove prava'  bi se  izvajal  kot  del pouka. Učili bi  diplomirani pravniki   z opravljenim predagoško - andragoškim izpitov,  v okviru prakse pa  lahko tudi študentje  4. letnikov prava  ali absolventi  z opravljenim pedagoško- andragoškim izpitom pod pogojem, da jim je  mentor učitelj, ki predava  ta ('Osnove prava') predmet .

Potrebno bi bilo zapisati  okvirni predmetnik, tukaj  za osnovo predlagam učbenik  'Osnove pravne teorije', avtorja Jasne Murgel et al,  vsebine bi se še nadalje  ustrezno prilagodile glede na dani časovni okvir.   Za  boljše  poznavanje  bi  se lahko v šolah  ta predmet  najprej uvedel kot neobvezen,  in bi se  izvajal, če bi  interes  pokazalo dovolj dijakov, ki bi pa  bili potem obvezani  stalno  obiskovati predavanja, kot pri  obveznih šolskih urah.  Izvajali bi se tudi testi in ustna spraševanja, lahko pa  se pripravijo tudi referati ali seminarske naloge, ki štejejo kot del končne ocene.

Glede  na to, da je  pravo obsežna tema,  bi bilo smiselno, če bi se  predmet izvajal  vsaj 2 šolski leti,  čeprav  se  da  osnove prava naučiti v  enem letu (v enem letu pod pogojem, da se izvaja 4 ure tedensko skozi  vse šolsko  leto).

Pravna razmerja so temelj družbe,  in  njihovo razumevanje je  eden od ključev, da  je  družba trdna in da  posameznik  v  dani družbi  uspeva ne  samo na  zasebnem,   temveč tudi na poslovnem področju.  Zato  dajmo  mladim  možnost in priložnost, da  spoznajo pravo in si zgradijo boljšo prihodnost.

S spoštovanjem,

                                                                                                                                              Jesenka

 

 


Ključne besede Osnove prava, predmet, uvedba, predlog
Kategorija: Šolstvo


Zadnji komentarji:

ahac36 nuncij | 19.11.2013 | 19:00 Prikaži
Poznavanje osnov prava spada v splošno izobrazbo, ki bi jo moral brez težav osvojiti vsak srednješolec oz. vsak malo bolj razgledan posameznik sam. Vsi zakoni so objavljeni v uradnem listu, ki je javno dostopen na internetu Končno tudi ne gre za neke visoko strokovne zadeve, ki bi zahtevale poglobljen študij in napenjanje možganov. V resnih sporih pa še tako dobro poznavanje prava ne pomaga, saj je v vsakem primeru potrebno drago plačati odvetnika.

Rezultat uvedbe takšnega predmeta v srednje šole bi bila zaposlitev nekaj 10 ali 100 pravnikov kot učiteljev, pozitivnega učinka pa po mojem nobenega.  
Yonc | 13.11.2013 | 11:12
Se strinjam s predlogom: dobro je znati "brati" zakonodajo in poznati svoje pravice in seveda dolžnosti. Dandanes se vedno manj lahko izgovarjaš na nevednost. Dobro je napisal DavidS - se strinjam.

Uvedba predmeta 'Osnove prava' v srednje šole

Spoštovani,

 

pišem Vam, ker bi želela, da se v  srednje šole (tako  poklicne kot  gimnazije,)  uvede predmet, ki bi  obravnaval osnove prava in pravnih razmerij.

Ljudje, še posebej mladi, živimo v družbi, ki deluje  po nekih pravilih, in pravna  družba  deluje prek  pravil,  napisanih v pravnem zakoniku.   Problem pa je, da  ta pravila  jemljemo  za  samoumevna, in ko pride do situacije, kjer  se mora  uporabiti  zakon -  obligacijski zakonik,  (pod) najemna razmerja (študentje, najemanje stanovanj), ustanavljanje  s.p. ali firme,  kdaj je neka pogodba oderuška,  katera oseba je pravno  in poslovno  sposobna in kakšna je razlika  med tema dvema pojmoma -  večina ljudi  tega ne  pozna, tako da  lahko v  situacijah, kjer  se  potrebuje  takšno znanje, pride do  nesporazumov  in morebitega okoriščenja  z  nevednostjo  osebe, ki vstopa  v neko pravno razmerje.

Mlade  v šolah izobražujemo ne  samo za službo, temveč za življenje.   Večine  tega, kar se  učijo, verjetno v življenju ne bodo  rabili, razen  pri specializaciji  za področje,  kjer bo znanje določenega  predmeta  ključno za   nadaljen  študij.   Pravo in pravna razmerja pa trajajo vse življenje -  z njimi se bodo srečali slej ko prej, če že  ne pri nakupu  prvega avtomobila,  pa  takrat, ko  bodo iskali študentsko sobo ali prvo stanovanje ali kupovali prvi avtomobil.  Takrat  se prvič resneje srečajo  s pravno tematiko, in   marsikateri osebi bi  bilo sklepanje pogodbenega razmerja  močno olajšano, če bi že prej poznala  vsaj osnove prava  in   pravnih zakonikov, ki se uporabljajo.

Zavedam se,  da je moja  prošnja, glede na to,  da se dandanes  vse  lahko izve  le  z nekaj kliki prek interneta, nenavadna, in mogoče celo staromodna.  Toda to  je znanje,   ki  nam je  potrebno kot  nam je potrebno, da  znamo voziti avtomobil -  ni nujno,  da  znamo voziti (avto),  je pa koristno, če ga obvladamo, ker smo tako  bolj samostojni  in si tako prihranimo mnogo negotovosti in stroškov.

Predmet 'Osnove prava'  bi se lahko  izvajal  kot  del obveznih izbirnih vsebin - v tem času so dijaki prosti  šolskega pouka,  zaradi same  vsebine  pa bi se  predmet  štel med obvezne  predmete.  Predmet bi izvajali  študentje  višjih letnikov ali absolventi prava   kot plačani prostovoljci (potrebno bi bilo zapisati  okvirni predmetnik, tukaj  za osnovo predlagam učbenik  'Osnove pravne teorije', avtorja Jasne Murgel et al),  vsebine bi se še nadalje  ustrezno prilagodile glede na dani časovni okvir (kolikor vem, OIV trajajo  en teden, kar  ni ravno dovolj za poglobljeno razlago prava,  vendar  bi bilo dovolj za osnove).   Za  boljše  poznavanje  bi  se lahko v šolah  ta predmet  uvedel kot neobvezen,  in bi se  izvajal, če bi  interes  pokazalo dovolj dijakov, ki bi pa  bili potem obvezani  stalno  obiskovati predavanja, kot pri  obveznih šolskih urah,  izvajali bi se tudi testi (ne nujno  ustna spraševanja, lahko pa  se pripravijo referati ali seminarske naloge, ki štejejo kot del končne ocene, ali pa, če ni ocene, da se  v kolumno vpiše, da  je opravil predmet).

Glede  na to, da je  pravo obsežna tema,  bi bilo smiselno, če bi se  predmet izvajal  vsaj 2 šolski leti,  čeprav  se  da  osnove naučiti v  enem letu (v enem letu pod pogojem, da se izvaja 4 ure tedensko skozi  vse šolsko  leto).

Pravna razmerja so temelj družbe,  in  njihovo razumevanje je  eden od ključev, da   je  družba trdna in da  posameznik  v  dani družbi  uspeva ne  samo na  zasebnem,   temveč tudi na poslovnem področju.  Zato  dajmo  mladim  možnost in priložnost, da  spoznajo pravo in si zgradijo boljšo prihodnost.

S spoštovanjem,

                                                                                                                                              Jesenka

 

 


Ključne besede: Osnove prava, predmet, uvedba, predlog
stanislav kac | 30.10.2013 | 14:54
V srednji šoli so državljani, ki še nimajo volilne pravice. Verjetno obstaja pameten razlog za to! In nekdio bi sedaj vnesel v šolski sistem dodaten predlog??? zakaj? Zato da, da bi zapioslol nekja nezaposljivih kadrov in efekt? Predmet bi bil nezanimiv srednješolci, ki so v tem obdobju še dokaj nezreli in jih te zadeve ne zanimajo bi ta ovi predmet v večin sprejeli, kot nekaj brezveznega in neuprabnega! Lahko jim vrnemo tudi samoupravljanje z temelji marksizma, in še kaj...
PROTI!!!
Jesenka | 30.10.2013 | 15:23
 
Dejstvo, da še nimajo volilne  pravice,  še ne pomeni, da nekoč ne  bodo volili in bili  za svoja dejanja odgovorni pred zakonom.  Poznati zakon pomeni poznati svoje pravice in obveznosti, ter hkrati  vedeti, kdaj in kako se te  pravice in obveznosti kršijo.   Bi  bili raje delavec, ki je podpisal   delavsko pogodbo, ki krši njegove pravice, in bil nato  oškodovan, ali  delavec,  ki je  napake  v  delavski pogodbi  preden jo je podpisal, videl, in preprečil, da bi ga delodajalec oškodoval?

Da, obstaja možnost,  da  se bo komu  zdel ta predmet nezanimiv in  'brezvezen'.   Tako kot se nekomu nezanimiva in brezvezna zdi matematiko, psihologija, sociologija, glasba... vsak ima svoje interese.   Toda to je odvisno tudi od  predstavitve -   recimo, da  predstavimo  primer kupoprodajne pogodbe na primeru  nakupa/prodaje  avta.  Večina mladih si želi avto, torej jih bo ta tema zanimala.   Kar se tiče njihove zrelosti,  dajmo jim priložnost.  Imamo mlade, ki delajo raziskovalne naloge na regijskem in državnem nivoju, in imamo mlade, ki jih  zanima  tudi kaj  drugega.  Predlog   ima predvsem namen, da jih izobrazimo, da jim damo možnost in morebitna orodja za boljšo 
prihodnost. 

Glede zaposljivosti  kadrov - če že imamo  izobražene kadre, jih lahko tudi uporabimo, ne  pa  da nam ždijo na zavodih za zaposlovanje ali bežijo v tujino.  

Hvala za Vaše mnenje in lep pozdrav, 


                                                                  Jesenka
ssavski | 30.10.2013 | 14:53
Se strinjam z danim predlogom vendar predlagam, da bi se predmet imenoval PRAVO IN ETIKA, kjer bi poleg osnov prava, pravnih načel, sklepanja pogodb, osnov delovnega razmerja, plačevanja davkov učili tudi osnove državljanske etike, osnov medsebojne komunikacije in podobnih splošno potrebnih znanj, ker menim, da jih pri nas primanjkuje. 
Jesenka | 30.10.2013 | 15:29
 
Pozdravljeni, 

hvala za Vašo idejo,  imam pa vprašanje - zakaj ste  pomislili, da  bi v pravo vključili  plačevanje davkov?  Zaenkrat ne vidim,  kako  bi to delovalo, zato prosim za  razjasnitev, 

Hvala za Vaše  mnenje in lep pozdrav, 


                                                                 Jesenka

PS: Osnove  državljanske etike in  osnove medsebojne komunikacije  se  običajno predelajo v   okviru obveznih vsebin (OV) v tednu  obveznih izbirnih vsebin (OIV)  pri  tretjih in četrtih letnikih -  vsaj pri  nas je bilo tako. 
Tlachenka | 03.11.2013 | 09:44
Se strinjam s poučevanjem o plačevanju davkov. Je zelo pomembno znanje in velika večina na novo polnoletnih državljanov sploh ne ve kako to deluje.
Gašper Zupančič | 06.11.2013 | 09:11
Kjer je govora o poučevanju pravic in dolžnosti, je treba pojasniti tudi davčni sistem, ter pravice in dolžnosti, ki iz njega izhajajo.
matejc66 | 30.10.2013 | 11:08
Lahko bi, vendar-se ne srečujemo samo s pravom v usakdanjem življenju. Potetemtakem bi se morali učiti tudi osnove vodoinštalacij, osnove elektroinštalacij, osnove avtomehanikov, osnove medicine..... Kljub temu da znaš osnove prava-nekaj pozabiš, pa tudi če veš kaj, ni dovolj da bi ti koristilo bolj kot pa če bi se o določeni situaciji pozanimal na internetu. 
DavidS | 30.10.2013 | 11:43
S tem se ne strinjam. Bistvena razlika je v tem, da pri pravnih zadevah marsikdaj sploh ne vem, da jih potrebujemo, oziroma da bi nam prišle prav. In to bi bil recimo nek uporaben smisel takšnega predmeta.....da ljudi seznani s situacijami, v katerih je dobro poiskati pravno pomoč.
Za vodovodarja vsi vemo, kdaj ga moramo poklicati....ravno tako za avtomehanika. Na področju prava (in tudi medicine....zato občasne ideje o obveznem šolskem predmetu Prva pomoč) pa veliko ljudi niti približno ne ve, kakšne vse pravice (in tudi dolžnosti) imajo. In tudi to je en kamenček v mozaiku množice goljufij, ki se dogajajo pri nas.

Ni namen v tem, da bi bili vsi pravniki.....ampak v tem, da bi ljudje bili osveščeni glede tega, kdaj pravnika potrebujejo. Ker to pač ni niti približno tako očitno, kot pa, če potrebujemo avtomehanika.
zveplo | 28.10.2013 | 09:44
Izvajanje v sklopu OIV ni smiselno, ker je tam pomembna le prisotnost in iz nje izpeljana ocenjevalna lestvica opravil - ni opravil. Torej ni "pravih" ocen, zato - žal - dijaki od tega ne bi odnesli kaj dosti.
Predmet bi morali pa poučevati kar diplomirani pravniki z opravljenim predagoško-andragoškim izpitom, kot je potrebno za preostale predmete.
Jesenka | 30.10.2013 | 15:34
 
Pozdravljeni, 

 bom popravila,  ker  je   Vaš predlog smiseln. 

Hvala  za  Vaš čas in mnenje ter lep pozdrav, 

                                                                             Jesenka