Skoči do osrednje vsebine
Prijava v aplikacijo

Ste pozabili geslo?

Registracija

Predlagam vladi
Predlog z odzivom pristojne institucije

Orodje za zmanjševanje odpada hrane v celotnem javnem sektorju

3372 OGLEDOV 13 KOMENTARJEV

Zadnje raziskave kažejo, da odvržemo skoraj tretjino vse pridelane hrane, zato je reševanje te problematike postala prioritetna naloga Evropske unije.

Predstavitev orodja

Vsi prehrambeni obrati v javnem sektorju imajo določen tedenski meni. Ponavadi nudijo izbiro od dveh do štirih menijev. Sem štejemo šole, zavode, javna podjetja, zdravstvo, vojsko itd. Vrtci so zaradi specifike izključeni iz tega projekta.

Na mesto za prevzem hrane namestimo preprost zaslon na dotik, kjer je prikazan meni, ki bo serviran naslednji dan. Pozorno! Naslednji dan! Uporabnik ponavadi že ve, kaj iz dane izbire bo jedel in z dotikom sporoči informacijo. Ta informacija glavnemu kuharju omogoča, da izjemno natančno izve, koliko obrokov katerega menija bo potrebno pripraviti, posledica česar je izjemno natančno normiranje in zmanjšanje odpada na minimum.

Dvojni učinek

- Stroškovni učinek

Za lažjo predstavo bom primer gradil na osnovnih šolah. Naslednji izračun predstavlja minimalen učinek vpeljave orodja, saj so vrednosti v realnosti višje.

V Sloveniji imamo glede na podatke skupaj 782 osnovnih šol in podružnic. Predpostavimo, da z uporabo orodja vsaka prihrani 1 kg hrane. To pomeni dnevno 782 kg, na letni ravni 147.798 kg. Če 1 kg hrane ocenimo z minimalno vrednostjo 1 eur, pomeni, da šolstvo oziroma država na letni ravni prihrani 147.798 eur. Sam sem mnenja, da bi bil realen rezultat vsaj dvakratnik osnovnega zneska, kar v praksi pomeni izjemen dosežek. Prihranek v državni blagajni se potencira, ko vključimo v sistem še ostale prehrambene obrate v javenem sektorju: vojska, zdravstvo itd.

- Vzgojnoizobraževalni učinek

Ne samo, da rezultati o količini odvržene hrane predstavljajo naš amoralen odnos do te osnovne dobrine, še več, zadnja kruta klimatološka dognanja nas vedno bolj opozarjajo, da bo v bližnji prihodnosti odnos do hrane pomenil bistvo preživetja. Prav tako je potrebno družbo osvestiti o škodljivosti učinkov intenzivne uporabe pesticidov ter GMO, ki so posledica nenasitne potrošniške ideologije, ki jo z nezavedanjem podpiramo.

Vsakomur je jasno, da se temeljite spremembe dogajajo v samem jedru, se pravi pri vzgoji in izobraževanju. V današnji digitalni dobi lahko stik z mladimi najbolje vzpostavimo skozi orodja, ki so jim blizu. In to digitalna tehnologija vsekakor je. Orodje, zaslon na dotik, dobi pomembno vlogo, saj v svojem bistvu nosi odgovornost, da lahko človek na podlagi svoje odločitve pozitivno pripomore k lastnemu in posledično družbenemu razvoju. Osveščanje le-tega, v primeru osnovne šole, pedagogom nudi ogromno razvojnih možnosti, saj bi bil projekt lahko del širšega komunikacijskega orodja, ki bi ga mladi uporabljali zato, da bi hkrati razumeli pomen svojih odločitev in odgovornosti, ki iz njih izhajajo, kakor tudi zavedanje, da tehnološka orodja uporabljamo zato, da z njimi upravljamo in ne, da smo z njimi upravljani.

Ustarjajmo pozitivna orodja; orodja, na katera bo družba reagirala pozitivno in s tem dvigovala raven celotne kuture.

13 glasov

5 glasov

Če bo predlog prejel vsaj 11 glasov za in več glasov za kot proti, ga bomo poslali v obravnavo pristojnemu ministrstvu.

AVTOR T Tomaž Pangeršič 2 predloga
STATUS PREDLOGA
  • PREDLOG POSLAN
  • KONEC OBRAVNAVE
  • ODGOVOR

Odgovor


15. 10. 2013

Odziv Ministrstva za izobraževanje, znanost in tehnologijo

Zakon o šolski prehrani (Ur. l. RS, št. 3/13) določa, da šola za vse učence oziroma dijake v okviru dejavnosti javne službe obvezno organizira malico, kot dodatno ponudbo pa lahko organizira tudi zajtrk, kosilo in popoldansko malico. Pri organizaciji šolske prehrane mora šola upoštevati smernice za prehranjevanje v vzgojno-izobraževalnih zavodih, sprejete na Strokovnem svetu Republike Slovenije za splošno izobraževanje, ki vsebujejo vsebujejo cilje, načela in vzgojno-izobraževalne dejavnosti, povezane s šolsko prehrano, strokovne usmeritve in navodila, ki opredeljujejo merila za izbor živil, načrtovanje sestave, količinske normative in način priprave šolske prehrane ter časovni okvir za njeno izvedbo. Šola mora vzgojno-izobraževalne dejavnosti, povezane s prehrano, in dejavnosti, s katerimi bo spodbujala zdravo prehranjevanje in kulturo prehranjevanja, opredeliti v letnem delovnem načrtu. Na šolsko prehrano se je treba prijaviti. S prijavo na šolsko prehrano nastopi dolžnost učenca ali dijaka oziroma staršev, da bo spoštoval pravila šolske prehrane, pravočasno odjavil posamezni obrok skladno s pravili šolske prehrane in šoli plačal prevzete in nepravočasno odjavljene obroke. Posamezni obrok je pravočasno odjavljen, če se ga odjavi vsaj en delovni dan prej, in sicer do ure, ki jo določi šola. Šola lahko v pravilih šolske prehrane opredeli kot pravočasno tudi odjavo za isti dan, in sicer do ure, ki jo določi. Učenci in dijaki, ki se redno izobražujejo in so prijavljeni na malico, imajo tudi pravico do subvencije za šolsko prehrano, če jim je po zakonu, ki ureja uveljavljanje pravic iz javnih sredstev, ta pravica priznana. Če se učenec oziroma dijak zaradi bolezni oziroma izrednih okoliščin ne more pravočasno odjaviti oziroma prevzeti obroka, ima pravico do subvencije za malico za prvi dan odsotnosti. Nepravočasno odjavljene in neprevzete obroke je treba v celoti plačati.

Obroke, ki v predvidenem času niso prevzeti, šola brezplačno odstopi drugim učencem oziroma dijakom, lahko pa tudi humanitarnim organizacijam, ki so vpisane v razvid humanitarnih organizacij.

Vsaka šola mora sprejeti tudi pravila šolske prehrane, s katerimi določi natančnejše postopke, ki zagotavljajo evidentiranje, nadzor nad koriščenjem obrokov, določi čas in način odjave posameznega obroka, ravnanje z neprevzetimi obroki ter načine seznanitve učencev oziroma dijakov in staršev.

Zakon določa, da šolsko prehrano organizirajo šole tako, da izvedejo nabavo živil, pripravo, razdeljevanje obrokov, vodijo potrebne evidence, izvajajo vzgojno-izobraževalne dejavnosti, povezane s prehrano in drugo. Pri tem se šole same odločajo, koliko menijev bodo ponudile, na kakšen način bodo vodile potrebne evidence in katera spletna orodja, ki so jim na voljo, bodo uporabljale. Evidentiranje obrokov ni centralno regulirano, menimo pa, da smo v zakonodajo vgradili dovolj mehanizmov za ravnanje šole s hrano in vzgojno delovanje šole v zvezi s prehranjevanjem.

Priloge:

Komentarji