Prijava z OpenID | Ste pozabili svoje geslo? | Registracija


šolska prehrana
 
sabinas
Ogledov: 2940
Predlog ustvarjen 05.09.2012
Arhivirano
Zadnja sprememba 05.09.2012 09:54:23

  Predlog   Število glasov   Komentarji (17)  

Spoštovani!

Ob vstopu naših otrok v 1. razred nas je kar nekaj staršev naletelo na težave pri urejanju dietne prehrane. Za primere, kjer razlog ni zdravstvene narave, ampak se tiče verske svobode na šolah ne najdejo posluha. Zahteva se namreč potrdilo zdravnika.Tu gre za očitno kršenje človekovih pravic, saj bi država morala spoštovati pravico do verske svobode in vprašanj povezanih z izvajanjem le-te.

Vprašanje zagotavljanja ustrezne šolske prehrane otrokom, v tem primeru otrokom islamske veroizpovedi, bi moralo biti tako bolje urejeno. In prav nezaslišan je odgovor oz. predlog strokovnega vodstva, naj otrok pač tega dela malice oz. kosila enostavno ne je, za katerega pa starši plačujejo polno ceno. Pri malicah in kosilih, kjer so velikokrat vključene paštete, salame, hrenovke...otrok pa ne je svinjine, bi to pomenilo da otrok pač poje le kruh, krompir ipd. Gre za očitno neenakopravnost. Na drugi strani pa zdravnik zavrača izdajo potrdila, saj ne gre za zdravstvene razloge. V primerih, ko starši le pridejo do potrdila, lahko šola kar naenkrat omogoči primerno prehrano, v nasprotnih primerih pa se zgovarjajo na težave izvedljivosti. Absurd.

S podobnimi težavami se srečujejo tudi otroci vegetarijancev, kjer v šolah prav tako nemalokrat zahtevajo zdravniško potrdilo, kar je nesmiselno, saj prav tako ne gre za nikakršno bolezensko stanje, ampak pravico do izbire.

Zakonodaja oz. pravilniki bi morali biti kar se tiče teh vprašanj bolj dosledno urejena. Zopet ena slepa ulica v slovenski zakonodaji.

 

Lp

 


Ključne besede šolska prehrana, verska svoboda, pravica do izbire
Kategorija: Šolstvo


Zadnji komentarji:

Tlachenka | 22.09.2012 | 16:48
Vsekakor bi moral biti omogočen tudi vegeterjanski oz. veganski obrok pa bi bili precej težav rešenih. Saj ne gre za to, da bi za vsakega otroka pripravljali poseben obrok ali pa popuščali vsaki manjši želji staršev/otroka ampak ko gre za tako močna prepričanja kakor je vera in tudi vegeterjanstvo/veganstvo, bi bilo potrebno otrokom primeren obrok. S samo eno dodatno brezmesno možnostjo bi rešili težave mnogih otrok. In žalosti me, da tak predlog tobi tako malo podpore, kar nakazuje na očitno nestrpnost do drugačnih prepričanj.
matejc66 | 22.09.2012 | 00:07
Če bo država popustila pri temu zahtevku, potem lahko starši ki so proti onesnaževanju okolja, zahtevajo učbenike iz recikliranega papirja, elektriko v učilnicah iz obnovljivih virov energije,... Tukaj gre tudi do pravice izbiranja. Morda se bo našel kak Američan ki bo zahteval vsak da cocacolo in bicmac menu,...  Temu ne pridemo do konca. Pa ni treba plačat za malico in naj si otrok nese s sabo v šolo svojo. Problem rešen. 
anekdota | 11.09.2012 | 04:59
 
Nisem prepričan da je temu res tako, torej da je prialgoditev šole tako zelo enostavno? 
kyllingen | 06.09.2012 | 12:06
kako lahko pričakujete da bo šola zaradi dveh ali treh od 300 otrok delala posebej malico... saj jo že zdaj dobijo vsi po neverjetno nizki ceni... če so vaši otroki tako posebni jim pač dajte malico zraven v šolo, kot se to dogaja v večini drugih evropskih držav... 
sabinas | 07.09.2012 | 11:25
Šola to dela ze sedaj. Vodja prehrane nam je predstavila primer, ko otrok ne je svinjine zadradi zdravstvenih razlogov, ima potrdilo in zato tudi primerno malico. Šola s tem nima težav. Ima pa težave zagotavljat dietno malico brez zdravstvenega potrdila. 
Vodja prehrane bi nam z veseljem ustregla, vendar ne more zaradi zakonodaje. 
In če so naši otroki tako posebni jim malico pač bomo dali zraven v šolo, vendar je zopet po zakonu malica v šolah obvezna.

Zagotovo imamo v naši državi veliko več pomembnejših problemov, vendar se tudi s takimi majhnimi je potrebno enkrat začeti ukvarjat, še posebej če so tako lahko rešljivi.
luvi | 05.09.2012 | 18:34
DavidS, se popolnoma strinjam.  Če bi upoštevali vse verske in druge skupine, ki se ne prehranjujejo kot je navada v naši državi, potem lahko ima vsaka šola svojo a la carte restavracijo. Namreč tudi otroci, ki jim sicer vera ne prepoveduje (joj, kar ne morem razumet, da je kaj takega v današnjem času mogoče), bi si potem lahko izbirali in - zakaj pa ne- bi si nekdo zaželel vsak dan le svinjino in riž ali krompir, ker drugega pač ne je!
Srečni bi morali biti, da je malica v šoli sploh organizirana. Kaj lahko se nam že v bližnji prihodnosti zgodi, da bodo otroci nosili v šolo vsak svojo malico....  
In upam (nasprotno od anekdota), da se učitelji ne bodo preveč  ukvarjali s tem, saj otroci v šolo ne hodijo zaradi malic. Ali pač?
anekdota | 05.09.2012 | 18:26
 
Po mojem mnenju starši za otroka ki ne je šolske prehrane, ne bi potrebovali plačevati hrane.
V kolikor pa otrok uživa zgolj del šolske hrane, pa se zdi morda smiselno, da se dogovori z vodstvom šole in ustvari kompromis, recimo plačilo polovične cene hrane ali kaj podobnega, če so zato odprti.

Trenutno smo v nekem "prehodnem" obdobju, ko se zavest ljudi o prehranjevanju počasi spreminja in orjemo ledino na področjih, kjer se srečujemo s potrebo po spremembi prehranjevanja. Slej ko prej bodo tudi vodstva šol in zaposleni pri njih, kot celoten ustroj odločanja na podorčju prehrane uvidel potrebe po sprejemanju drugačnih ukrepov na področju prehranjevanja. Posledično ker bo vedno več staršev želelo, zahtevalo in iskalo drugačno ponudbo, primerno navadam njihovih otrok. To se sedaj že dogaja in vi temu potrjujete.

Žal se precej strinjam tudi z mnenjem predhodnika (David S), namreč težko je poskrbeti za vse drugačne od poveprečja in zato se zdi smiselno, da se tudi posameznik po svojih močeh prilagodi okolju. Recimo morda bi otroku lahko malico pripravljali doma, v dogovoru z učiteljico ali vzgojiteljico, kuhinjo in kuharico, oz. šolo.

Mislim da je prav tako zadeva odvisna glede na različne okoliščine. Recimo kako ima šola organizirano prehrano, ali jo kuhajo na sami šoli, ali jo dovažajo, itn. Smiselno se zdi, da se išče kompromise med potrebami vašega otroka ali več otrok, in zmožnostjo fleksibilnosti šole, ter pogojih v katerih celotni proces poteka.
Slej ko prej bomo ljudje ugotovili, da je sprejemanje kompromisov ena od enostavnejših in manj kompliciranih načinov reševanja mnogih problemov.  Na podlagi poznavanja prioritet pa kompromise lažje sprejemamo.
Npr:
- v koliki meri je nujno da se moj otrok prehranjuje po načelih sprejemljivih zame
- kakšne so možnosti dogovarjaja s šolo in koliko se lahko ta prilagodi mojim potrebam
- kaj lahko storim jaz v vezi s tem - ali lahko sama skuham obrok za otroka
- ali obstajajo tudi druge šole, kjer so bolj odprti do "drugačnega" prehranjevanja in se prilagodim temu
- kakšne so moje pravice v vezi s problemom in
- ali je to zares prioriteten problem za razvoj mojega otroka 

Lep pozdrav in upam, da se boste lahko dogovorili tudi za vas oz. vašega otroka kakšno sprejemljivejšo rešitev.
DavidS | 05.09.2012 | 16:45
Država s tem nikakor ne krši verske svobode posameznika. Nikogar v nič ne sili, in nikomur ničesar ne prepoveduje. Ni pa država nikakor dolžna vsaki verski skupini zagotavljati vsega, kar ta skupina potrebuje za zadovoljevanje svojih verskih potreb.

Tako kot ni dolžna zgraditi sinagoge, džamije in hindujskega templja, tudi ni dolžna zagotavljati košer hrane za židovske otroke in hrane brez svinjine ali brez govedine za muslimane in hindujce. Potem naj še pridejo trije vegetarijanci, en vegan in dva zaprisežena mesojedca, ki ne jesta sadja in zelenjave, in lahko pripravimo vsakemu učencu različno malico.
sabinas | 06.09.2012 | 00:41
Mislim, da ste zgrešili predmet razprave.
V šolah namreč, kjer zahtevajo potrdila za take primere, tovrstno malico S POTRDILOM brez težav zagotovijo, sicer pa ne. Tovrstna potrdila pa niso temu namenjena in nekateri starši to pač dosežejo pri zdravniku in nekateri ne. 

Če naš otrok ne mara tega ali onega, tega pač ne je in zaradi tega mu vsekakor  ne bi pripravljali drugačne prehrane. Tu je potrebno narediti distinkcijo med tem česa otrok ne mara in kaj vera prepoveduje jesti. V tistih primerih, ko mu pa to vera prepoveduje (in takih otrok je na šoli bolj malo -s tem pa ne mislim le islamske veroizpovedi), verjamem da v kuhinjah ni tako težko nadomestiti svinjsko meso s piščancem in mesni namaz z marmelado.  

V večini srednjih šol je dijakom omogočena izbira med navadno, brezmesno ipd. pa je povsod brez težav to pripravljeno. Prav tako kot pripravijo dietno prehrano za učence, ki to potrebujejo. Je še en tip prehrane res tako težko zagotoviti?
Kar je sporno je to, da država dovoljuje, da se tovrstna vprašanja rešujejo oz. ne rešujejo preko zdravniških potrdil, ki temu niso namenjena.

Seveda v kolikor na šolah starši ne uspejo najti dogovora, mu malico pripravijo sami. Vseeno pa se mi zdi, da je problem z lahkoto rešljiv v okviru šole.
DavidS | 06.09.2012 | 04:11 Prikaži
Nekako dvomim, da dobijo otroci zdravniško potrdilo, da ne smejo jesti svinjskega mesa v kakršnikoli obliki. Sicer nisem zdravnik po izobrazbi, vseeno pa mi ne pride na misel nobeno zdravstveno stanje, ki bi narekovalo prehrano brez svinjine.

Kar tako izmisliti pa si zdravnik tudi menda ne more, česa nekdo ne sme jesti.....vedno obstaja možnost kontrole, in brez neke diagnoze, ki jo lahko vsaj približno zagovarja, si redko kdo upa tvegati posledice.
DIN-DON | 12.09.2012 | 21:12
DavidS, komentirala bi samo tisto glede zdravnikov in kaj si upajo. Veliko je odvisno tudi od VIP. Tako še danes dobiš ali ne dobiš napotnice, recepte, celo invalidsko upokojitev tudi glede na to dejstvo :(
Tlachenka | 22.09.2012 | 16:55
Poznam osebo, ki zaradi alergij ne sme uživati svinjskega, govejega ali konjskega mesa. Tako da to ni čisto nič nenavadnega. In se strinjam, potrebno je ločiti med tem, da nek otrok nečesa ne mara in verskim ali kakšnim drugačnim močnim prepričanjem. Se mi zdi žalostno, da nekateri takšna prepričanja enačite z izbirčnostvo oz. izmišljevanjem. Se vidi, da v sloveniji malokdo še v kaj verjame.
benF86 | 22.09.2012 | 19:49
Tlachenka, to, da vi poznate en primer, še ne pomeni, da je zadeva običajna. To pravzaprav sploh ni argument.

In kakšna je razlika med tem, da otrok nečesa ne mara (npr. zelenjava) in da njegovi starši nečesa ne marajo (npr. meso)?

Šole bi lahko pač vsak dan nudile en mesni in en zelenjavni obrok, pa bi vsak vzel tisto, kar mu vera/prepričanje staršev/brbončice dovoljujejo.

In, pardon, vegetarijanstvo je po mojem mnenju izbirčništvo ravno toliko kot ne-maranje zelenjave.
Tlachenka | 24.09.2012 | 14:31
Ogromna razlika je med tem, da nekdo nečesa ne mara po okusu in da tega ne je zaradi vere ali pa ker ne želi jesti bitij, ki so za našo hrano trpele. Nisem vegeterjanka ampak povsem podpiram ta način razmišljanja. Želela pa sem le povedati, da očitno obstajajo primeri, kjer oseba zaradi zdravja ne sme jesti določenih vrst mesa, tako da zdravniško opravičilo ni nekaj nenavadnega. Takšna alergija pa tudi ni tako redka in se vedno bolj pogosto pojavlja.

Se pa le strinjava v nečem, šole bi lahko ponudile dve vrsti malice, zelenjavno in mesno. Tako bi z enim ukrepom rešili marsikatero težavo. Če pa otrok ne mara zelenjave, se pa strinjam, naj mu starši pripravijo malico doma. Ne moremo pričakovati, da se bo šola prilagajala okusom učencev.
DavidS | 24.09.2012 | 15:46 Prikaži
Razlogi, zaradi katerih je nekdo vegetarijanec, niso toliko pomembni (razen seveda zdravstvenih). Nekdo lahko čuti enako močan odpor do določene vrste zelenjave ali sadja, kot kdo drug do mesa. Regulacija humane pridelave mesa je druga tema, katero tudi jaz močno podpiram....in se seveda zavedam, da bi pomenila občuten dvig cen mesa.

Če bi že ponujali dve različni malici, pa bi seveda morali učenci za cel mesec povedati, kaj bodo jedli....in sem prepričan, da bi potem pa spet imeli probleme, ko bi določen dan bila na "mesnem" meniju kakšna res dobra stvar, pa bi morali tisti z "vegetarijanskega" jesti nekaj, kar jim ni toliko všeč....in bi žalostno pogledovali proti sošolcem....

Skratka, tukaj nobena rešitev ne bo zadovoljila čisto vseh. In v sistemu, kjer niso vsi zadovoljni, se mi zdi prav, da jedilnik sestavljajo strokovnjaki za prehrano (kjer ga še ne, pa bi ga morali). Tudi če to pomeni, da bo otrok vegetarijanskih staršev dobil za malico klobaso. Zdrava prehrana otrok se mi namreč zdi pomembnejša kot ideološka prepričanja njihovih staršev....pa naj bodo to verska, veganska ali kakšna tretja. Ko bodo dovolj stari, da lahko o sebi odločajo sami, pa naj jedo, kar želijo.
Tlachenka | 25.09.2012 | 12:32
Ne želim biti žaljiva ampak težko resno jemljem osebo, ki ne razume zakaj se vegeterjanci in vegani odpovedujejo živalskim izdelkom in primerja to z "ne maranjem" določene hrane. Šolska prehrana pa je zelo daleč od uravnotežene in zdrave, saj še vedno temelji na starem in dolgo ovrženem načinu prehranjevanja, kjer vsak obrok vključuje preveč mesa in ogljikove hidrate ter skoraj nič drugega.
DavidS | 25.09.2012 | 13:05
Hmmm...da vidim....razlogi za vegetarijanstvo....nekateri se mesu odrečejo zato, ker sočustvujejo z živino, ki v procesu pridelave mesa velikokrat živi in umre v obsojanja vrednih pogojih. Nekateri menijo, da je to bolj zdravo od uživanja mesa. Nekateri imajo verske ali sektaške razloge za to. Mislim, da sem pokril vse glavne razloge....in vsi navedeni so ideološke narave. 
Seveda pa obstajajo tudi takšni, ki jim preprosto ni všeč okus mesa...te pa enačim s svojim zavračanjem cvetače....
Redki so primeri, ko ljudje ne smejo jesti mesa iz zdravstvenih razlogov....kar je po mojem mnenju legitimen razlog za omogočanje prirejene prehrane za te osebe v sistemu javnega šolstva.

Vsak ima pravico, da se prehranjuje tako, kot si želi. Nima pa legitimne pravice, da zahteva od drugih, da mu omogočijo vsako njegovo prehransko željo. 
Dejstvo, da ne priznavam legitimnosti določene zahteve po prirejeni prehrani še ne pomeni, da ne poznam vzrokov za takšne zahteve.