28. 5. 2012
Odziv Ministrstva za izobraževanje, znanost, kulturo in šport
Predlog o ukinitvi strokovnega izpita za področje vzgoje in izobraževanja ocenjujemo kot popolnoma neprimeren za nadaljnjo obravnavo.
Strokovni izpit je za področje vzgoje in izobraževanja v Republiki Sloveniji z veljavno zakonodajo (Zakon o organizaciji in financiranju vzgoje in izobraževanja) določen kot eden od obveznih pogojev, ki jih mora izpolnjevati vsak strokovni delavec v vzgoji in izobraževanju. 92. člen ZOFVI tako določa, da morajo imeti strokovni delavci ustrezno izobrazbo, opravljen strokovni izpit ter morajo obvladati slovenski knjižni jezik.
Po podatkih, s katerimi na Ministrstvu za šolstvo in šport razpolagamo, je več kot 65 % kandidatov, ki želijo pristopiti k strokovnemu izpitu, zaposlenih na prostem delovnem mestu kot strokovni delavci začetniki, kar pomeni, da imajo tako delovno kot učno obveznost izenačeno s katerimkoli drugim strokovnim delavcem v vzgoji in izobraževanju. To hkrati tudi pomeni, da morajo v vsakodnevni učni in delovni situaciji uporabljati znanje, ki ga morajo kandidati izkazati na strokovnem izpitu. Pričakuje se namreč, da prav vsak strokovni delavec pri vzgojno-izobraževalnem delu odgovorno uporablja slovenski knjižni jezik, ki je z ZOFVI določen kot učni jezik. Prav tako se pri vsakodnevnem delu v razredu pričakuje obvladovanje šolske zakonodaje, kot npr. pravil za preverjanje in ocenjevanje znanja, pravil za vzdrževanje in upoštevanje hišnega reda, pravic in dolžnosti učencev oziroma dijakov, pravil za zagotavljanje varnosti otrok in mladostnikov ter podobno. Nenazadnje se od slehernega učitelja pričakuje poznavanje in zagotavljanje človekovih, predvsem pa otrokovih pravic.
In predvsem so to znanja, ki jih morajo kandidati izkazati na strokovnem izpitu, kar pomeni, da na strokovnem izpitu izkažejo le tisto, kar so najmanj šest mesecev morali vsakodnevno uporabljati pri svojem delu.
Strokovni izpit svojevrstna zgodovinska "iniciacija" v poklic, ki za posameznika predstavlja polnovredno včlanitev v poklicno skupino posebnega pomena, kar nedvomno učitelji so. Strokovni izpit predstavlja pomemben mejnik pri vstopanju v poklic že vsaj od leta 1958, do koder segajo dokumenti, ki jih imamo na ministrstvu.
Po raziskavi, ki jo je leta 2010 opravila skupina strokovnjakov, ki so sodelovali pri pripravi nove Bele knjige o vzgoji in izobraževanju v Republiki Sloveniji, je 66,7 % učiteljev in 62,2 % ravnateljev ocenilo, da je strokovni izpit potreben, 16,1 % učiteljev in 29,3 % ravnateljev je ocenilo, da je strokovni izpit zelo potreben in le 17,2 % učiteljev ter 8,5 % ravnateljev je ocenilo, da strokovni izpit ni potreben (Bela knjiga o vzgoji in izobraževanju v Republiki Sloveniji, 2011, str. 497).