21. 12. 2009
Odziv Ministrstva za promet
Zakon o letni dajatvi za uporabo vozil v cestnem prometu (Uradni list RS, št. 57/08) (v nadaljnjem besedilu: zakon) v prvem odstavku 7. člena določa pogoje za uveljavitev oprostitve plačila letne dajatve za vozila za prevoz invalidov. Med pogoji za uveljavitev oprostitve plačila letne dajatve so navedene tudi tehnične značilnosti vozil (delovna prostornina motorja vozila ob oziroma brez uporabe avtomatskega menjalnika). Ministrstvo za promet je vaš predlog po ukinitvi pogojev, ki se nanašajo na tehnične značilnosti vozil, za uveljavitev oprostitve plačila letne dajatve za vozila za prevoz invalidov s strokovnega stališča preverilo in se s predlogom strinja. Omenjeni predlog za spremembo zakona bomo skupaj z ostalimi predlogi pripravili v naslednjem letu.
15.10.2010 – Ministrstvo za promet je sporočilo, da je bil predlog spremembe Zakona o letni dajatvi za uporabo vozil v cestnem prometu, ki obsega predlog po ukinitvi pogojev, ki se nanašajo na tehnične značilnosti vozil, za uveljavitev oprostitve plačila letne dajatve za vozila za prevoz invalidov, v letu 2010 že pripravljen. A ker je ministrstvo pričelo tudi s spreminjanjem Uredbe o načinu določanja in višini letne dajatve za uporabo vozil v cestnem prometu glede načina izračunavanja višine letne dajatve za osebna vozila, sprememba zakona še ni bila poslana v javno razpravo. Zaradi sprememb uredbe bi bilo namreč potrebno tudi spremeniti ali dopolniti določbe navedenega zakona. Priprava sprememb uredbe se zaključuje, znano pa je tudi kateri popravki zakona so še potrebni, zato bo ministrstvo v kratkem dalo v javno razpravo celovit predlog sprememb Zakona o letni dajatvi za uporabo vozil v cestnem prometu, ki vključuje tudi s strani državljanov predlagano spremembo ureditve.
11.7.2011 - Pobuda za spremembo Zakona o letni dajatvi, v kateri se bodo spremenili pogoji o tehničnih značilnostih vozil za uveljavitev oprostitve plačila letne dajatve za vozila za prevoz invalidov, bo uveljavljena s prvo spremembo zakona, ki še ni bila na dnevnem redu. S 1. julijem so namreč stopili v veljavo štirje novi zakoni, ki urejajo področja cest, voznikov, vozil in prometnih pravil, sedaj pa za njihovo uspešno uveljavitev pripravljamo nove podzakonske predpise - spremeniti je potrebno kar 41 uredb, pravilnikov in odredb, od katerih se nekateri uporabljajo že od 1. julija letos. Novi pravilniki morajo biti uveljavljeni do 1. oktobra letos. Takoj, ko bo to mogoče, bo ministrstvo začelo postopke za celovito spremembo Zakona o letni dajatvi za uporabo vozil v cestnem prometu, ki vključuje tudi omenjeno s strani državljana predlagano spremembo ureditve.
27.8.2015 - Ministrstvo za infrastrukturo v sodelovanju z ministrstvom, pristojnim za invalidsko varstvo pričelo s pripravo izhodišč za ureditev predlagane vsebine. Pri iskanju rešitve se bodo naslonili na namen oprostitve, da se zagotovi invalidom enake možnosti na področju osebne mobilnosti in jim na ta način omogočiti samostojno življenje. Sedanja rešitev povezuje invalidnost s tehničnimi značilnostmi vozila in prostornino motorja, kar nima povezave s statusom invalida. Takšna rešitev predstavlja tudi neenako obravnavanje invalidov glede na socialni in materialni status invalida, saj je invalid, ki si lahko privošči dražje vozilo oproščen plačila letne dajatve v višjem znesku. Po pripravi izhodišč se bodo predlogi obravnavali tudi na Svetu za invalide, ki podaja mnenja o zakonih in predpisih, ki se nanašajo na invalidsko varstvo.
15.6.2017 – Vlada Republike Slovenije je na redni seji določila besedilo Predloga zakona o dajatvah za motorna vozila in ga posredovala Državnemu zboru. V okviru Predloga zakona o dajatvah za motorna vozila je podan tudi predlog po ukinitvi pogojev, ki se nanašajo na tehnične značilnosti vozil za uveljavljanje oprostitve plačila letne dajatve za vozila za prevoz invalidov, kar je tudi pobuda državljanov.
20.9.2017 - Državni zbor Republike Slovenije sprejme predlagano spremembo zakona.
Smo 5-članska družina in vozimo Sharana VW, 1,9 Dizel. Julija 2016 nam je za kostnim rakom zbolel sin in po vseh informacijah, ki smo jih prejeli, naj bi bili upravičeni do oprostitve letne dajtave za uporabo vozil v cestnem prometu. Pa nam je bila vloga s strani UE zavrnjena, ker ima naš avto preveliko delovno prostornino (namreč 1968 ccm, namesto dovoljenih 1900 ccm). Upravičeni do oprostitve pa bi bili, če bi imeli avto z avtomatskim menjalnikom! Kakšna logika? Nek drugi starš otroka z rakom je torej dobil dajatev povrnjeno, zato ker vozi "slabši" avto, ali ker vozi "isto močan" avto z avtomatskim menjalnikom, mi pač ne? Čeprav imava s tem hipotetičnim staršem otroka z enako diagnozo in izdanim potrdilom o invalidnsoti?? To je diskriminatorna obravnava. Še več, nek drugi starš, katerega družina ima dva avtomobila, je oprostitev uveljavljal na drugem družinskem avtu, s katerim morebiti sploh ne vrši prevozov bolnika/invalida (tudi nam so tako predlagali na UE), in ga je prejel, mi pa ne, ker imamo samo eno vozilo. Je to pravično? Kakšen luksuz neki! Birokratski nesmisel je tale določba oz. omejitev, zato razmišljamo o vložitvi pobude za ustavno presojo zakona, kajti menimo, da smo bili predmet diskriminatorne obravnave na podlagi premoženja, kar ni v skladu niti z ustavnimi pravicami, ki jih zagotavlja Ustava RS niti z evropskim načelom prepovedi diskriminacije.
vau, prvič, odkar spremljam ta portal, sem naletel na odgovor vladne službe, da bo predlog sprejela. Žal bo to storila enkrat v daljnji prihodnosti.
Ne vidim razloga, da bi za prevoz invalida bil potreben tako močan motor, ki bi imel več kot 1900ccm. Sem že vozila Zafiro 1,7 in 1,9 l, pa ne bi mogla reči, da ima vozilo z manjšo prostornino tako slabe vozne lastnosti, da ga ne bi mogel uporabljati invalid. Lahko si pogledate tudi teste vozil; gre se za prevozno sredstvo, ne pa za "preseravanje" na cesti.
Ta zakon se sploh ne nanaša na plačilo davka ob nabavi ustreznega vozila, ampak na »cestnino«, ki se plača pri registraciji oz. podaljšanju le-te. Ta izraz se je prej uporabljal za letno povračilo za uporabo cest, po novem pa se v skladu s tem zakonom temu reče letna dajatev.
Sporen je namreč 1. odstavek 7. člena, ki oprostitev plačila »cestnine« za invalide veže na delovno prostornino in sicer za osebna vozila z motorjem delovne prostornine bencinskega motorja do vključno 1800 ccm in dizelskega motorja do vključno 1900 ccm, osebna vozila z avtomatskim menjalnikom z delovno prostornino bencinskega motorja do vključno 2000 ccm in dizelskega motorja do vključno 2200 ccm.
V praksi to zgleda tako, da gresta dva invalida, npr. s priznano 100 % telesno okvaro v salon in kupita:
1. Opel Zafira, 1.7 CDTI, dizelski motor, 1686 cm3 = oproščen plačila »cestnine«,
2. Opel Zafira, 1.9 CDTI, dizelski motor, 1910 cm3 = ni oproščen plačila »cestnine«.
Ne gre za nobeno luksuzno vozilo, ampak enoprostorsko zasnovo vozila, z lahkim vstopom/izstopom, velikim prtljažnim prostorom za invalidski voziček… - obema olajšuje življenje.
Nesmisel je torej v tem, da ni merilo invalidnost, saj sta primera invalidnosti identična. Poanta je v tem, da drugi invalid ni oproščen plačila »cestnine«, ker delovna prostornina motorja njegovega vozila, za 10 cm3 presega dovoljeno.
Upam, da je sedaj razumljivo, na kaj se pobuda za spremembo zakona sploh nanaša.
Hvala za pojasnilo. V tem primeru to res ni smiselno. S strinjam s predlagano spremembo.
Vozilo je za invalida bolj nujno kot za zdravega človeka. V tem smislu se invalidu omogoča nabava ustreznega vozila brez plačila davka. S tem je mišljeno, da se mu olajša nabava običajno še dražjih vozil katerim ceno dviga nestandardna oprema. Nobenega razloga pa ni, da bi omogočili nabavo luksuznih vozil brez davka, ker je to skregano s temelji na katerih davki delujejo; več prispeva tisti, ki z zaslužkom presega pokrivanje osnovnih potreb. Pred časom je bilo na ta račun veliko goljufij; invalidi, tudi brez vozniške so kupovali vozila, ki jih je potem uporabljal nekdo drug.
Da ne dolgovezim; invalid, ki si lahko kupi Ferarija ne potrebuje oprostitve davka na luksuz saj mu to ne bo vrnilo zdravja. Če si ga lahko privošči pomeni, da je finančno dovolj močan, da v tem smislu deluje kot ostali državljani. Trenutna ureditev mu pomaga, da ne bo hodil peš kar je človeško. Z davkom, ki ga bo plačal pa lahko država pokrije še kakšno drugo potrebo pri invalidih. Se bi pa strinjal z oprostitvijo v primeru, da gre za vozilo brez konkurence, ki dotičnemu bistveno bolje olajšuje življenje kot vozilo z nižjo prostornino.
Sem kaj spregledal?
Omejitve so popoln birokratski nesmisel in bi ga morali ukiniti. Omejitev sploh ne bi smelo biti. Edini pogoj bi moral biti da vozilo res uporablja invalid.
Za. To je malenkostna zadeva gledano s stališča okolja, s stališča džavne blagajne, je pa v veliko prednost ljudem z zmanjšanimi sposobnostmi.
Tudi meni se zdi taka določba popolen nesmisel. Veliko invalidov potrebuje za prevoz denimo kombinirano vozilo, kombi, pri katerih pa praviloma velikost motorja močno preseže 1900ccm. Mnogo bolj smiselna bi bila ekološka omejitev, ali pa omejitev na moč motorja.
Ali pa bi enostavno rekli koliko eur se odbije, pa če je kaj več, pač doplačaš.
lahko bi dvignili omejitev na 2,0l
Drugače pa mislim, da ne obstaja nov osebni avtomobil (na dizel ali bencin), ki pri prostornini 1,9l krepko ne preseže 130km/h.