25. 3. 2011
Odziv Ministrstva za kmetijstvo, gozdarstvo in prehrano
V Sloveniji splošno označevanje predpakiranih živil ureja Pravilnik o splošnem označevanju predpakiranih živil (Uradni list RS, št. 50/2004, 58/2004 – popr., 43/2005, 64/2005 – popr., 83/2005, 115/2005, 118/2007 in 45/2008 ZKme-1), ki povzema Direktivo 200/13/ES Evropskega parlamenta in Sveta z dne 20. marca 2000 o približevanju zakonov držav članic v zvezi z označevanjem, predstavitvijo in oglaševanjem živil. Pravilnik v 3. členu (način označevanja) določa, da »morajo biti označbe na živilu v slovenskem jeziku, na opaznem mestu embalaže, tako da so zlahka vidne, razumljive, nedvoumne, jasno čitljive in neizbrisne ter ne smejo biti skrite, nejasne ali prekinjene z drugim besednim ali slikovnim gradivom«, ne predpisuje pa minimalne velikosti črk. Neustrezna velikost črk, ki onemogoča branje želenih informacij, je eden glavnih vzrokov za nezadovoljstvo potrošnikov v zvezi z označbami na živilih. V postopku sprejemanja na ravni EU je nova, posodobljena zakonodaja na področju označevanja živil. Predlog Uredbe Evropskega parlamenta in Sveta o zagotavljanju informacij o živilih potrošnikom med drugimi novostmi uvaja predpisano minimalno velikost črk (srednji črkovni pas = 1,2 mm ali več) za seznam obveznih podatkov.
Na Ministrstvu za kmetijstvo, gozdarstvo in prehrano pričakujemo, da bodo novosti, predvidene v predlogu Uredbe o zagotavljanju informacij o živilih potrošnikom, izboljšale kakovost označb ter omogočile potrošnikom, da prepoznajo in ustrezno uporabijo živilo.
Odziv Ministrstva za gospodarstvo
V zvezi s predlogom pojasnjujemo, da je velikost številk pri označevanju cen izledkov določena v Pravilniku o načinu označevanja cen blaga in storitev (Uradni list Republike Slovenije št. 63/99, 27/01 in 65/03), ki določa način označevanja prodajnih cen in cen za enoto izdelkov, ki jih podjetja ponujajo potrošnikom. Skladno s tem pravilnikom se šteje, da sta prodajna cena in cena za enoto izdelka označeni čitljivo, če je velikost številk najmanj 3mm. Pri označevanju cen v obliki cenika sta prodajna cena in cena za enoto izdelka označeni čitljivo, če je velikost številk najmanj 5mm. Pri označevanju cen na polici, kjer je izdelek nameščen, je prodajna cena označena čitljivo, če je velikost številk najmanj 4mm, cena za enoto izdelka pa, če je velikost številk najmanj 2mm. Glede deklaracij, to je pisnih podatkov o izdelku, ki morajo biti navedeni na embalaži izdelka ali na samem izdelku, ni predpisa, ki bi enotno določal velikost črk tovrstnih podatkov. Težava je tudi raznovrstnost izdelkov na trgu, ki so poleg tega, da za njih obstajajo različne zahteve glede (obsega) informacij za potrošnike, tudi različnih velikosti in različnih embalažah. Enotno predpisana velikost črk zato ne bi bila primerna za vse izdelke enako, ne bi pa želeli, da bi takšen predpis privedel do opuščanja nekaterih informacij, ki so koristne za potrošnika. Menimo, da je alternativni predlog predlagatelja precej bolj primeren in tudi dobrodošel – verjamemo, da bi ga z veseljem podprli številni potrošniki. Upamo pa tudi, predstavniki trgovcev. Navedeni predlog bomo zato posredovali Trgovinski zbornici Sloveniji. Ta bi lahko, po našem mnenju, tovrstne predloge in izboljšave, prijaznejše do potrošnika, vključila v svoja pravila oziroma priporočila svojim članom.
Očitno od predlaganega do marca 2018 NI bilo realizirano nič! Na večini embalaž tudi z očali ne uspemo prebrati kaj piše, Ali sta ministrstvi, ki sta pripravili odgovor, morda kaj preverili v teh 7 (z besedo: sedmih!) letih?
Sem ravnokar oddala komentar na isti predlog, podan od nekoga drugega, pa bom še enkrat komentirala.
Ja, čimprej večji fonti. Zakaj tako dolgo traja nekaj, kar je samo po sebi umevno, da gre za nas in naše zdravje. Tudi ti, ki sprejemajo zakone, kupujejo živila.
Sicer pa menim, da takih reči ni potrebno sprejemati v parlamentu in naj začnejo trgovine avtomatsko uporabljati večje črke na deklaracijah ali pa naj nadomestijo napravo s povečevalnim steklom.
Ste kdaj pomislili na vključitev oblikovalske stroke, ki nenazadnje nosi družbeno odgovornost s svojim delom?
Tipografi se celo kariero ukvarjajo s prepoznavnostjo in berljivostjo črk, zato je skrajno neodgovorno zgolj predpisovat minimalne velikosti pisave.
Informacijski oblikovalci se profesionalno ukvarjajo s postavitvijo, razporeditvijo in gostoto informacij. Tudi na embalažah izdelkov!
Slabe omejitve vodijo le v (estetsko in funkcionalno) slabo oblikovane izdelke. Na nobenem področju ni pametno posploševat in govorit o rešitvah na pamet, zato prosim tudi tu nikar!
Rešitve obstajajo in so v tujini vedno bolj stalna praksa. Naj se sliši klišejsko, vendar čas je že, da se tudi pri nas kaj premakne v to smer.
pa saj glih v tem je hec!!!! glih zato trgovci dajejo tako male črke da se ne vidi kaki strup je v izdelku in po kolko ga prodajajo!!! glavno da je kao akcijska cena vsaj pol metra velika!!
Podpiram. Nekega ne ko sem bil v trgovini me je neka prijazna starka prosila, če ji lahko pomagam prebrati ceno na kilogram pri pralnih praških, to sem seveda storil. Pa vendar koliko starejših pa to dejansko naredi in tudi če prosiš nekoga za pomoč se ti zdi da ga preveč obremenjuješ že če prosiš za pomoč pri prebiranju treh cen pa vsi vemo koliko je pralnih praškov in različnih pakiranj.
vecji fonti tudi na vseh pogodbah, se posebej tistih, ki imajo skriti mali tsik, da te zavedejo, saj vse kar je z manjsimi fonti od predpisanih, bi moralo biti zakonsko preganjano, oziroma nepravnomocno.