Skoči do osrednje vsebine
Prijava v aplikacijo

Ste pozabili geslo?

Registracija

Predlagam vladi
Predlog z odzivom pristojne institucije

Ukinitev bančne tajnosti pred preiskovalnimi državnimi organi

2319 OGLEDOV 4 KOMENTARJI

Predlagam, da se onemogoči neomejene možnosti bančnih tajnosti v Sloveniji, sploh pa tiste pred preiskovalnimi državnimi organi. Vse preveč problemov glede elit in njihovega različnega nakradenega denarja se namreč ne more razrešiti, ker banke preiskovalnim organom ne dopustijo vpogleda v račune nekaterih njihovih klientov pod pretvezo, da gre tu za bančno tajnost. Za pristojne preiskovalne organe (protikorupcijsko komisijo, komisije za ugotavljanje nepravilnosti, s strani države na novo ustanovljene komisije za določene specifične probleme, centre za socialno delo itd.) bi se moralo na vseh primerih omogočiti vpogled v bančne račune ljudi, ki so postali tako ali drugače sumljivi s svojim poslovanjem, ne glede na to, kdo so ti ljudje in koliko ti ljudje plačajo bankam. Tu skrivnosti ne bi smelo biti in zato se mi zdijo bančne tajnosti pred pristojnimi preiskovalnimi državnimi organi nekaj povsem brezpredmetnega. Naj bo bančna tajnost za navadne ljudi (v smislu, da ne more vsak normalen človek pogledat bančnih računov ostalih ljudi), za preiskovalne organe pa bi morali biti računi bank vselej pripravljeni na različne preglede in tu bančnih tajnosti ne bi smelo biti. Prav tako bi se moralo onemogočiti tudi bančne tajnosti pred našimi pristojnimi preiskovalnimi organi v ostalih državah, kjer imajo račune naši državljani, sploh v primeru davčnih oaz. Prepoved bančnih tajnosti tako doma kot v drugih državah bi lahko po drugi strani omogočila tudi lažje spremljanje pretoka največjih vsot denarja (s strani preiskovalnih organov), ki v bistvu lahko najbolj škodijo sami državi, če gre velika količina denarja v napačne roke. Tako bi se lahko že preventivno onemogočalo razne denarne ekscese z velikimi količinami denarja, boljše pa bi bilo tudi reagiranje ob že sedaj problematičnih zadevah, ki so nastale zaradi takšne ali drugačne preteklosti, tako da bi se lahko tudi bolje opazilo, do kakšnih stvari je prišlo v preteklosti in se jih temu primerno tudi kaznovalo za nazaj.

25 glasov

0 glasov

Če bo predlog prejel vsaj 11 glasov za in več glasov za kot proti, ga bomo poslali v obravnavo pristojnemu ministrstvu.

AVTOR K KO17 33 predlogov
STATUS PREDLOGA
  • PREDLOG POSLAN
  • KONEC OBRAVNAVE
  • ODGOVOR

Odgovor


6. 1. 2015

Odziv Ministrstva za pravosodje

Ministrstvo za pravosodje je prejelo predlog, posredovan preko spletnega portala predlagam.vladi.si, ki se nanaša ureditev bančnih tajnosti v Republiki Sloveniji. Predlagatelj tako meni, da bi bilo potrebno onemogočiti neomejene možnosti bančnih tajnosti v Sloveniji, sploh pa tiste pred preiskovalnimi državnimi organi. Za pristojne preiskovalne organe (med katere predlagatelj uvršča tudi centre za socialno delo) bi morali v vseh primerih omogočiti vpogled v bančne račune ljudi, ki so postali tako ali drugače sumljivi s svojim poslovanjem, ne glede na to, kdo so ti ljudje in koliko plačajo bankam. Bančna tajnost naj bi veljala za navadne ljudi (v smislu, da ne more vsak človek pogledat bančnih računov ostalih ljudi), za preiskovalne organe pa bi morali biti računi bank vselej pripravljeni na različne preglede in tu bančnih tajnosti ne bi smelo biti. Prav tako bi se moralo onemogočiti tudi bančne tajnosti pred našimi pristojnimi preiskovalnimi organi v ostalih državah, kjer imajo račune naši državljani, sploh v primeru davčnih oaz.

Uvodoma želimo pojasniti, da bančno tajnost oziroma varovanje zaupnih podatkov ureja Zakon o bančništvu (Uradni list RS, št. 99/10 – uradno prečiščeno besedilo, 52/11 - popr., 9/11 - ZPlaSS-B, 35/11, 59/11, 85/11, 48/12, 105/12, 56/13, 63/13 - ZS-K in 96/13), ki je v pristojnosti Ministrstva za finance (214.-216. člen ZBan-1). Omenjeni zakon tako določa, da mora banka kot zaupne varovati vse podatke, dejstva in okoliščine o posamezni stranki, s katerimi razpolaga, ne glede na način, na katerega je pridobila te podatke (215. člen ZBan-1). Dolžnost varovanja zaupnih podatkov veže člane organov banke, delničarje banke, delavce banke oziroma druge osebe, ki so jim v zvezi z njihovim delom v banki oziroma pri opravljanju storitev za banko na kakršen koli način dostopni zaupni podatki (prvi odstavek 215. člena ZBan-1). Z zadnjo novelo ZBan-1L (Uradni list RS, št. 96/13) je bil med izjeme od dolžnosti varovanja zaupnih podatkov dodan tudi primer, kadar banka podatke posreduje sodišču, državnemu tožilstvu ali policiji v primeru obstoja razlogov za sum, da je bilo storjeno kaznivo dejanje, razen v primerih, ko za posredovanje zaupnih podatkov zakon izrecno določa odredbo preiskovalnega sodnika (4.a točka drugega odstavka 215. člena ZBan-1). Drugi organi in osebe, ki na podlagi izjeme od dolžnosti varovanja zaupnih podatkov le-te pridobijo, jih morajo uporabiti izključno za namen, za katerega so bili pridobljeni (216. člen ZBan-1).

Pristojnosti preiskovalnega sodnika in policije glede dostopa do zaupnih podatkov bank ureja Zakon o kazenskem postopku (Uradni list RS, št. 32/12, 47/13 in 87/14). Preiskovalni sodnik lahko na obrazložen predlog državnega tožilca odredi banki, hranilnici, plačilni instituciji ali družbi za izdajo elektronskega denarja, da mu sporoči zaupne podatke in pošlje dokumentacijo o vlogah, depozitih, stanju in prometu na računih ali drugih poslih osumljenca, obdolženca in drugih oseb, za katere je mogoče utemeljeno sklepati, da so udeležene v finančnih transakcijah ali poslih osumljenca ali obdolženca, če bi ti podatki utegnili biti dokaz v kazenskem postopku ali če so potrebni zaradi zasega predmetov ali zavarovanja zahtevka za odvzem premoženjske koristi oziroma premoženja v vrednosti premoženjske koristi (prvi odstavek 156. člena ZKP). Banka, hranilnica, plačilna institucija ali družba za izdajo elektronskega denarja mora zahtevane podatke in dokumentacijo posredovati preiskovalnemu sodniku brez odlašanja (drugi odstavek 156. člena ZKP). Pod prej navedenimi pogoji preiskovalni sodnik na obrazložen predlog državnega tožilca odredi banki, hranilnici, plačilni instituciji ali družbi za izdajo elektronskega denarja, da tekoče spremlja finančno poslovanje osumljenca, obdolženca in drugih oseb, za katere je mogoče utemeljeno sklepati, da so udeležene v finančnih transakcijah ali poslih osumljenca ali obdolženca in da mu sproti sporoča zaupne podatke o transakcijah ali poslih, ki jih pri njih opravijo ali nameravajo opraviti navedene osebe. V odredbi preiskovalni sodnik določi rok, v katerem mu mora banka, hranilnica, plačilna institucija ali družba za izdajo elektronskega denarja sporočati podatke. Izvajanje tega ukrepa lahko traja največ tri mesece, iz tehtnih razlogov pa se lahko na predlog državnega tožilca njegovo trajanje podaljša do največ šest mesecev (tretji in četrti odstavek 156. člena ZKP). Če so podani razlogi za sum, da je bilo storjeno oziroma da se pripravlja kaznivo dejanje, za katero se storilec preganja po uradni dolžnosti in je za odkritje tega kaznivega dejanja ali storilca potrebno pridobiti podatke o imetniku ali pooblaščencu določenega plačilnega računa, hranilne vloge ali denarnega depozita, najemniku ali pooblaščencu sefa ter o času, v katerem so bili oziroma so v uporabi, lahko policija od banke, hranilnice, plačilne institucije ali družbe za izdajo elektronskega denarja zahteva, da ji na njeno pisno zahtevo, tudi brez privolitve posameznika, na katerega se ti podatki nanašajo, brez odlašanja sporoči te podatke (peti odstavek 156. člen ZKP). Banka, hranilnica, plačilna institucija ali družba za izdajo elektronskega denarja svoji stranki ali tretji osebi ne sme razkriti, da je ali da bo podatke in dokumentacijo poslala preiskovalnemu sodniku ali policiji (šesti odstavek 156. člena ZKP).

Glede na navedeno, ugotavljamo, da že veljavna ureditev preiskovalnim organom dostop do zaupnih podatkov bank in podobnih ustanov. Kolikor bi npr. Komisija za preprečevanje korupcije ali drug podoben organ pri svojem delu naletel na primer, kjer bi šlo za kaznivo dejanje, ki se preganja po uradni dolžnosti, bi ga moral naznaniti pristojnemu državnem tožilstvu – 145. člen v zvezi s prvim odstavkom 147. člena ZKP, slednje pa bi lahko v skladu z zgoraj opisano ureditvijo lahko pridobilo zaupne podatke.

Da se bančne tajnosti ne da ukiniti – temveč samo omejiti na zelo sorazmerne (previdne) načine (kot so opisani zgoraj), kaže tudi letošnji sklep Ustavnega sodišča Republike Slovenije (Sklep US, št. U-I-201/14, U-I-202/14, 2.10.2014, zlasti 10. točka in opomba št. 4; objava: Uradni list RS, št. 72/14) o začasnem zadržanju dela Zakona o dostopu do informacij javnega značaja, v delu, ki bi lahko prekomerno posegal v bančno tajnost (bančno skrivnost).

V zvezi z onemogočanjem bančnih tajnosti pred našimi pristojnimi preiskovalnimi organi v ostalih državah, kjer imajo račune naši državljani, sploh v primeru davčnih oaz, pojasnjujemo, da gre za ureditev drugih držav, ki ni v pristojnosti Republike Slovenije.

V skladu z zapisanim predloga ne moremo upoštevati.

Priloge:

Komentarji