Skoči do osrednje vsebine
Prijava v aplikacijo

Ste pozabili geslo?

Registracija

Predlagam vladi
Predlog z odzivom pristojne institucije

Sprememba zakona o RTV iz obveznega v prostovoljni prispevek

2089 OGLEDOV 21 KOMENTARJEV

Spoštovane državljanke in državljani!

Podajam predlog za spremembo zakona o RTV in sicer za spremembo iz obveznega RTV prispevka v prostovoljnega.

Za utemeljitev svojega predloga bi najprej navedel izsledke iz ustave in določil terminologijo in pomen prispevka:

(1) USTAVA - Izsledki:

72. člen (zdravo življenjsko okolje) Vsakdo ima v skladu z zakonom pravico do zdravega življenjskega okolja. Država skrbi za zdravo življenjsko okolje. V ta namen zakon določa pogoje in načine za opravljanje gospodarskih in drugih dejavnosti. Zakon določa, ob katerih pogojih in v kakšnem obsegu je povzročitelj škode v življenjskem okolju dolžan poravnati škodo. Varstvo živali pred mučenjem ureja zakon.

78. člen (primerno stanovanje) Država ustvarja možnosti, da si državljani lahko pridobijo primerno stanovanje.

146. člen (financiranje države in lokalnih skupnosti) Država in lokalne skupnosti pridobivajo sredstva za uresničevanje svojih nalog z davki in z drugimi obveznimi dajatvami ter s prihodki od lastnega premoženja. Država in lokalne skupnosti izkazujejo vrednost svojega premoženja s premoženjskimi bilancami.

147. člen (davki) Država z zakonom predpisuje davke, carine in druge dajatve. Lokalne skupnosti predpisujejo davke in druge dajatve ob pogojih, ki jih določata ustava in zakon.

(2) Definicija besede prispevek izsledek (vir: Spletni Slovar Slovenskega knjižnjega jezika):

prispévek -vka m (ẹ̑) 1. denarna vsota ali kaka stvar, ki se za kaj da, prispeva: dati svoj prispevek za novo šolo; zbirati denarne prispevke za izlet; podpreti kaj s prispevkom; letni, mesečni prispevek; prispevek v blagu, obleki / prostovoljni prispevek // dajatev za zadovoljevanje skupnih potreb: odmeriti, predpisati prispevek; plačati prispevke; določiti stopnjo prispevka; dajatve in prispevki /komunalni prispevek za kritje stroškov komunalne ureditve zazidalnega zemljišča; stanovanjski prispevek; prispevek za invalidsko,

(3) Zakonu o RTV - izsledki 15. člen:

Kdor ima radijski ali televizijski sprejemnik (v nadaljnjem besedilu: sprejemnik) na območju Republike Slovenije, kjer so zagotovljeni tehnični pogoji za sprejem vsaj enega programa Radiotelevizije Slovenija, mora Radioteleviziji Slovenija plačevati prispevek za opravljanje radijske in televizijske dejavnosti.

Šteje se, da ima radijski ali televizijski sprejemnik vsaka pravna ali fizična oseba, ki je registrirana kot odjemalec oziroma plačnik električne energije v javnem električnem omrežju, razen če poda izjavo, da nima svojega in da v svojih prostorih tudi ne uporablja tujega radijskega ali televizijskega sprejemnika ter da je bila seznanjena z zakonskimi posledicami neresnične izjave.

Kdor pridobi sprejemnik po tem, ko je podal izjavo iz prejšnjega odstavka, mora v 30 dneh sprejemnik prijaviti Radioteleviziji Slovenija, spremembo naslova oziroma sedeža pa sporočiti najpozneje v 15 dneh po spremembi.

Predno RTV Slovenija od odjemalca oziroma plačnika električne energije, ki doslej ni bil plačnik RTV naročnine, zahteva plačilo prispevka na

podlagi tega zakona, mu mora omogočiti, da poda izjavo o smislu četrtega odstavka tega člena.“

Utemeljitve predloga

Po ugotovitvah glede na ustavne pravice državljanov, samo terminologijo "prispevka" in dejanskega zakona o RTV je jasno razvidno, da je zakon o RTV protiustaven in jasno zlorablja ustavne pravice državljanov.

Prispevek kot takšen ne more biti obligacija saj že sam termin definira prostovoljno udeležbo pri plačevanju določenih storitev po lastni presoji in odločitvi posameznika.

Zakon o RTV ne more temeljiti na "Električnem priključku" saj je s tem jasen vdor v zasebno življenje in tako protiustavno. Pravtako v pogodbi z distributerjem električne energije se s podpisom pogodbe nikjer ne zavezujemo v obligacijo plačevanja prispevka v RTV.

V pravni državi obstaja predpisana zakonska praksa, da za neko poslovno razmerje dve stranki sporazumno podata soglasje glede kakih določil ali obveznosti. To soglasje stranki potrjujeta s podpisom.

Torej, če se s podpisom ne obvežem da bom nekaj plačeval potem tudi druga stran nima nobene pravne podlage da od mene terja kakšnakoli plačila.

Zato dragi državljani in državljanke zahtevam da se sprovedejo vsi postopki in zakonske spremembe kjer bo RTV prispevek prostovoljen in ne obvezen.

S spoštovanjem!

Predikaka Matjaž

56 glasov

13 glasov

Če bo predlog prejel vsaj 11 glasov za in več glasov za kot proti, ga bomo poslali v obravnavo pristojnemu ministrstvu.

AVTOR M Matjaž Predikaka 5 predlogov
STATUS PREDLOGA
  • PREDLOG POSLAN
  • KONEC OBRAVNAVE
  • ODGOVOR

Odgovor


6. 8. 2013

Odziv Ministrstva za kulturo

Radiotelevizija Slovenija (RTV SLO) je javni zavod posebnega kulturnega in nacionalnega pomena na področju medijev, katerega ustanoviteljica je Republika Slovenija. Zavod opravlja javno službo na področju radijske in televizijske dejavnosti, določeno z Zakonom o Radioteleviziji. Zavod ima pomembno vlogo pri zadovoljevanju demokratičnih, socialnih in kulturnih potreb vseh prebivalcev Republike Slovenije, posebej pa pri ohranjanju slovenske nacionalne in kulturne identitete ter slovenskega jezika, ki predstavlja njen temelj.

RTV SLO ima kompleksno vlogo, saj mora skrbeti za zadovoljevanje demokratičnih, socialnih in kulturnih potreb vseh prebivalcev Slovenije, Slovenk in Slovencev po svetu, pripadnic in pripadnikov slovenskih narodnih manjšin v Italiji, Avstriji in Madžarski, italijanske in madžarske narodne skupnosti v Republiki Sloveniji, Romske skupnosti ter, čeprav to ni eksplicitno zapisano v zakonu, tudi drugih novodobnih narodnih skupnosti, ki jih opredeljuje Deklaracije Republike Slovenije o položaju narodnih skupnosti pripadnikov narodov nekdanje SFRJ v Republiki Sloveniji (Uradni list RS, št. 7/11).

RTV SLO ima dvojno vlogo, saj mora zagotavljati vsebine, ki so tržno nezanimive in so določene z zakonom ter predstavljajo javno službo ter vsebine, ki jih zagotavljajo komercialne radiotelevizije, saj mora ohraniti gledanost/poslušanost svojih programov oziroma uporabo svojih storitev. Prav ta dvojnost pa je tudi največji izziv, ker so gledalci/poslušalci (uporabniki storitev javne televizije) zelo kritični. Nekateri menijo, da je RTV SLO preveč komercialno usmerjena, drugi pa, da je nezanimiva in negledljiva, predvsem pa, da ne uspe privabiti mlajše generacije.

Da bi RTV SLO lahko izpolnjevala svojo vlogo ter bila politično in ekonomsko neodvisna, mora imeti ustrezne vire financiranja, ki omogočajo izvajanje in razvoj javne službe ter oblikovanje letnih programsko-produkcijskih načrtov. Republika Slovenija, kot ustanoviteljica RTV SLO, mora zagotoviti primerno financiranje za izvajanje javne službe in njeno finančno samostojnost ter neodvisnost. To pomeni zagotovitev ustreznega financiranja, ki zagotavlja zadostna finančna sredstva za izpolnjevanje funkcij in nalog RTV Slovenija ter takšnih virov sredstev oziroma takšne kombinacije virov, ki onemogoča odločujoči vpliv države in drugih družbenih skupin na programsko in organizacijsko samostojnost RTV Slovenije. Skladno z ZRTVS-1 se RTV Slovenija v dobršni meri financira iz RTV prispevka, manjši del njenih prihodkov pa predstavljajo sredstva iz naslova proračuna in oglaševanja. S financiranjem prek RTV prispevka (RTV naročnina se ne pobira več od konca leta 1999), ki so ga kot posebno javno dajatev dolžni plačevati vsi imetniki radijskih in televizijskih sprejemnikov, je RTV Sloveniji zagotovljena določena stopnja samostojnosti, ki je nujno potrebna za preprečitev političnih in ekonomskih vplivov na njene programske vsebine.

V primeru, da bi se obveznost plačevanja prispevka za programe in storitve RTV Slovenija ukinila in bi bilo plačevanje prispevka prostovoljno, bi s tem prišlo do nedopustnega posega v ustavno zagotovljeni položaj RTV Slovenije, ki je kot posledica neustreznega financiranja mogoč tako v primeru, če država ne zagotovi zadostnih finančnih sredstev za izpolnjevanje njene javne službe, kot tudi če ne zagotovi ustrezne strukture virov financiranja. RTV Slovenija brez sredstev iz naslova plačevanja RTV prispevka vsekakor ne bi imela zadostnih finančnih sredstev za izvajanje javne službe, posledično pa bi bil močno prizadet javni interes v medijih ter bistveno okrnjena pravica vseh državljanov do javnega obveščanja in obveščenosti. V primeru ukinitve obveznosti plačevanja RTV prispevka bi tako morala RTV Slovenija pridobiti sredstva iz drugih virov, bodisi iz državnega proračuna bodisi od oglaševalcev. Nesorazmerno velik delež financiranja iz državnega proračuna pa bi lahko vodil do odvisnosti od politični strank, zlasti vladajočih, nesorazmerno visok delež iz oglaševanja pa po drugi strani do odvisnosti od oglaševalcev.

Glede na vse navedeno menimo, da je predlog za ukinitev obveznega in uvedbo prostovoljnega prispevka za programe RTV SLO neutemeljen in s tem neprimeren za nadaljnjo obravnavo. V podkrepitev našega mnenja poudarjamo, da je tudi Ustavno sodišče v več odločbah opozorilo na nujnost in ustreznost financiranja RTV Slovenije z RTV prispevkom. Takšen način financiranja javne radiotelevizije pa poznajo tudi v večini držav, članic EU (Avstrija, Belgija, Češka, Danska, Francija, Grčija, Irska, Italija, Nemčija, Poljska, Romunija, Slovaška, Švedska, Združeno kraljestvo), in v vseh državah nekdanje republike Jugoslavije.

Priloge:

Komentarji