Skoči do osrednje vsebine
Prijava v aplikacijo

Ste pozabili geslo?

Registracija

Predlagam vladi
Predlog z odzivom pristojne institucije

Zastaranje kazenskega pregona in postopkov

319 OGLEDOV 6 KOMENTARJEV

Predlagamo vladi oz. pristojnim ministrstvom, da spremeni ustavo ali spremeni vse dotične zakone in ukine vse zastaralne roke.

Vsaka oseba ali kršitelj, ki je storil nepravilnost ali kršitev, ki se preganja, mora za svoje početje kazensko odgovarjati.

To mora veljati za vse kršitelje in za vse pregone ter za vse kazenske postopke na vseh institucijah na območju RS in Evrope.

RS kot pravna država, mora poskrbeti, da vsi kršitelji nosijo posledice za svoja dejanja in za njih odgovarjati, ne glede na težo kršitve in ne glede na časovnico postopka ali več različnih postopkov pri eni ali več kazenskih zadevah.

Že tako so v zakonih in postopkih določene pomanjkljivosti, ki se jih spretno izkorišča in se dela vse, da se namenoma podaljšujejo postopki, da bi zadeve zastarale in bili kršitelji oproščeni.

S to spremembo bi bil zasnovan osnovni pravni temelj in dolžnost vsem pristojnim, da bodo vsi kršitelji v vsakem primeru obravnavani in predvsem, da bodo nosili odgovornost za vsako svoje kaznivo ravnanje.

Prav tako predlagamo, da se vse kazni občutno zvišajo, vse procesne pomanjkljivosti redno odpravljajo ter se upoštevajo vsa dejstva in vsi dokazi, ki dokazujejo kršitev, da so lahko kršitelji dejansko obsojeni in kaznovani za svoje ravnanje.

39 glasov

4 glasovi

Če bo predlog prejel vsaj 23 glasov za in več glasov za kot proti, ga bomo poslali v obravnavo pristojnemu ministrstvu.

AVTOR S Svetloba12 3 predlogi
STATUS PREDLOGA
  • PREDLOG POSLAN
  • KONEC OBRAVNAVE
  • ODGOVOR

Odgovor


6. 5. 2024

Odziv Ministrstva za pravosodja

Ministrstvo za pravosodje predlog proučilo in v nadaljevanju podaja naslednje sistemske opredelitve.

Ustava Republike Slovenije1 iz leta 1991 temelji na človekovih pravicah in temeljnih svoboščinah in je namenjena njihovemu varovanju in uresničevanju, hitri ali nedomišljeni poseg v eno od pravic bi pa lahko imel še nenačrtovane posledice na drugih področjih. Poleg tega je pomembno, da je Republika Slovenija nastala kot samostojna in neodvisna država leta 1991 tudi zaradi tega, da bo skrbela za varovanje človekovih pravic in temeljnih svoboščin (druga alineja preambule in prvi odstavek III. razdelka Temeljne ustavne listine o samostojnosti in neodvisnosti Republike Slovenije2  ter preambula Ustave Republike Slovenije) in zato predloga da bi se jo glede tega dela spremenilo – ni možno upoštevati.

Glede koncepta zastaranja kazenskega pregona ali pregona prekrškov opozarjamo na ustavne omejitve, ki izhajajo iz ustavnosodne presoje Ustavnega sodišča Republike Slovenije3 glede na sam temeljni 2. člen Ustave Republike Slovenije o pravni državi. Z drugimi besedami, samo temeljno ustavno načelo pravne države, ki je omenjeno v predlogu predlagatelja, zahteva, da se omogoča (razumno) zastaranje pregona. Načela pravne države pa nikakor ne bi bilo primerno črtati iz Ustave, saj bi se potem lahko sklepalo ali delovalo, kot da Slovenija ni pravna država (prej omenjene nenačrtovane posledice).

Temu, da je omogočeno zastaranje glede kaznivih dejanj, glede na mednarodne standarde sledi tudi Kazenski zakonik4 (KZ-1) iz leta 2008, ki v prvem odstavku 95. člena določa, katera kazniva dejanja so glede na obvezujoče mednarodne pogodbe nezastarljiva. Prav tako v Evropi (skoraj vse države so članice Sveta Evrope in vezane na Evropsko konvencijo o človekovih pravicah5 kot celo standard minimalnega6 varstva človekovih pravic in temeljnih svoboščin v Evropi), velja, da je z vidika sorazmernosti treba omogočiti zastaranja kaznivih dejanj7 (7. člen Evropske konvencije o človekovih pravicah). 

Pristop iz predloga, da je treba predpisane kazni zapora v KZ-1 zvišati, je napačen – če se naredi primerjava med sedanjim KZ-1 in Kazenskim zakonikom(KZ) iz leta 1994, je zelo očitno, da so kazni zapora že občutno zvišane (dokaj visoke). Med drugim KZ-1 od 1. 11. 2008 vsebuje tudi kazen dosmrtnega zapora (drugi odstavek 46. člena), za primerjavo pa je prej navedeni KZ v izvirnem besedilu določal najvišjo kazen zapora dvajsetih let (drugi odstavek 37. člena).

Glede predloga, da naj se vse procesne pomanjkljivosti redno odpravljajo v povezavi s tem, da se upoštevajo vsa dejstva in vsi dokazi, ki dokazujejo kršitev, da so lahko kršitelji dejansko obsojeni in kaznovani za svoje ravnanje, opozarjamo, da tak sistemski pristop preprečujejo določbe četrtega odstavka 15. člena Ustave Republike Slovenije, katere odrejajo, da sta zagotovljena sodno varstvo človekovih pravic in temeljnih svoboščin ter pravica do odprave posledic njihove kršitve, kar izhaja tudi iz najnovejše ustavnosodne presoje Ustavnega sodišča Republike Slovenije , da je namreč izločitev protipravno pridobljenih dokazov v kazenskih postopkih ustavna zahteva.

Glede na navedeno je predlog v zvezi z zgoraj navedenimi vidiki iz resorne pristojnosti Ministrstva za pravosodje – neustrezen.

____________________________________________________________________________________
1 Uradni list RS, št. 33/91-I, 42/97, 66/00, 24/03, 69/04, 68/06, 47/13, 75/16 in 92/21.

2 Uradni list RS, št. 1/91 in 19/91 – popravek..

3 Zlasti: Odločba US RS, št. U-I-328/04, 29. 5. 2008; objava: Uradni list RS, št. 65/08 in OdlUS XVII, 20, Odločba US RS, št. Up-3871/07, U-I-80/09, 1. 10. 2009; objava: Uradni list RS, št. 88/09 in OdlUS XVIII, 42 in Odločba US RS, št. U-I-479/18, Up-469/15, 24.10.2019; objava: Uradni list RS, št. 73/19 in OdlUS XXIV, 17.

4 Uradni list RS, št. 50/12 – uradno prečiščeno besedilo, 54/15, 6/16 – popr., 38/16, 27/17, 23/20, 91/20, 95/21, 186/21, 105/22 – ZZNŠPP in 16/23.

5 Uradni list RS št. 33/94 – Mednarodne pogodbe, št. 7/94, Uradni list RS, št. 102/03 – Mednarodne pogodbe, št. 22/03, Uradni list RS, št. 49/05 – Mednarodne pogodbe, št. 7/05, Uradni list RS, št. 48/09 – Mednarodne pogodbe, št. 12/09, Uradni list RS, št. 46/10 – Mednarodne pogodbe, št. 8/10, Uradni list RS, št. 1/15 – Mednarodne pogodbe, št. 1/15 in Uradni list RS, št. 28/17 – Mednarodne pogodbe, št. 5/17.

6 Glejte 53. člen Evropske konvencije o človekovih pravicah.

7 Sodba Evropskega sodišča za človekove pravice, Antia in Khupenia proti Gruziji, št. 7523/10, 18. 6. 2020, zlasti razdelki 39.-43. sodbe.

8 Uradni list RS, št. 95/04 – uradno prečiščeno besedilo in 55/08 – KZ-1.

 

Komentarji